آفتاب

فراز و نشیب های پروتون مالزی و جستجو برای شریک جهانی

فراز و نشیب های پروتون مالزی و جستجو برای شریک جهانی

کوالالامپور – ایرنا – شرکت خودروسازی ملی مالزی که تا کسب سهم 87 درصدی بازار این کشور پیش رفته بود برای احیاء روزهای پرسود خود به دنبال اعطای بخشی از سهامش به شرکت های بزرگ خودروسازی خارجی است.

به گزارش ایرنا، شرکت خودروسازی 'پروتون' که سال 1983 توسط 'ماهاتیر محمد' نخست وزیر وقت مالزی راه اندازی شد تا سال 1993 که دیگر شرکت خودروسازی مالزی به نام 'پرودوآ' آغاز به کار کرد، تنها شرکت خودروسازی ملی مالزی محسوب می شد.
'پروتون' مخفف عبارت مالایی 'شرکت خصوصی خودرو ملی با مسئولیت محدود' است. این شرکت در فاصله سال های 1985 تا دهه اول سال 2000 تولیدات خود را با الگوبرداری از شرکت میتسوبیشی طراحی و پس از تولید روانه بازار می کرد.
اگرچه این شرکت در سال 1985 مورد پذیرش جامعه مالزیایی قرار گرفت، اما نبود توانایی برای پاسخ به تقاضای مشتریان، فروش آن را در حد پایینی نگه داشت.
این شرکت با توجه به اقبالی که از سوی عموم مردم مالزی دریافت کرد در سال 1987 توانست 65 درصد از سهم بازار را خود اختصاص دهد به گونه ای که 85 درصد از خودروهای زیر یکهزار و 600 سی.سی فروخته شده در این کشور مربوط به شرکت پروتون بود.
پروتون سپس در سال 1993 با فروش 94 هزار و 100 دستگاه خودرو سهم 74 درصدی بازار را از آن خود کرد و سپس در روندی افزایشی تا سال 1997 میلادی 404 هزار دستگاه خودرو به فروش رساند، اما یکسال پس از آن به دلیل بحران مالی آسیا این سهم به 168 هزار دستگاه خودرو کاهش یافت.
این شرکت سپس در دهه اول سال 2000 با کاهش بیش از پیش سهم بازار روبرو شد به گونه ای که در سال 2006 سهم آن از بازار مالزی به 32 درصد رسید و بخش قابل توجهی از بازار خود را در مقابل دیگر شرکت خودروسازی مالزی (پرودوآ) از دست داد و در سال 2013 تنها 21.3 درصد از بازار خودرو این کشور جنوب شرق آسیا را در اختیار گرفت.
'مصطفی محمد' وزیر صنعت و تجارت خارجی مالزی روز چهارشنبه چند ماه پس از خارج کردن مدیریت این شرکت خودروساری از دست 'ماهاتیر محمد' نخست وزیر اسبق به دلایل سیاسی و اختلاف زیاد دیدگاه ها، ادعا کرد که شرکت های خارجی زیادی علاقمند به مشارکت با پروتون هستند.
به نوشته تارنمای روزنامه 'استار'، وی گفت د اگرچه این شرکت خودروسازی خود می تواند در مورد شرکای استراتژیکش تصمیم گیری کند، اما دولت می خواهد این شرکا از برخی شایستگی ها به منظور ارتقاء جایگاه پروتون برخوردار باشند.
به گفته این مقام ارشد صنعت و تجارت خارجی مالزی، شرکای استراتژیک پروتون باید فناوری، سرمایه و شبکه صادرات باشند تا بتوانند باعث حضور خودروهای این شرکت مالزیایی در بازار بین المللی شوند.
شرکت زاگرس خودرو بروجرد در ایران که سال 1375 توسط بخش خصوصی راه اندازی شد، نخستین محصول خود را با همکاری شرکت پروتون مالزی تولید کرد.
زاگرس خودرو، تولید محصولات پروتون مالزی از جمله ویرا، جن-2، واجا و ساگا را در دستور کار قرار داد اما این کارخانه آذرماه سال 1391 به دلیل مشکلات مالی تعطیل و بیش از 400 کارگر آن بیکار شدند.
دولت مالزی اواخر فروردین ماه امسال کمک حدود 400 میلیون دلاری به پروتون ارائه کرد تا بدهی های خود را در میان فروش ضعیف داخلی این خودرو و شکست های سنگین در عرصه رقابت پرداخت کند.
آساق**241**1611
کد N1364060

وبگردی