آفتاب

البرز و نگهداری از دو راه ملی که بودجه کافی برای آن ندارد

البرز و نگهداری از دو راه ملی که بودجه کافی برای آن ندارد

کرج -ایرنا- جاده کرج - چالوس و آزادراه های تهران - کرج و کرج - قزوین دو راه در سطح ملی هستند که 18 درصد ترافیک کشور از آن عبور می کند و بار مسئولیت بخشی از آن بر دوش استان البرز است که اعتبار کافی برای تحمل این بار را ندارد.

به گزارش ایرنا، به گفته مسئولان حمل و نقل استان البرز در 4 روز تعطیلات عید سعید فطر بیش از 8 میلیون تردد در جاده های البرز به ثبت رسید که این میزان تردد هزینه هایی مادی و اجتماعی را بر البرزی که از اعتبارات کافی بهره مند نیست، تحمیل می کند.
استان البرز در حالی که تنها نیم درصد از جاده های کشور را در اختیار دارد، با ترافیک 18درصدی کشوری مواجه است که از استان های مختلف کشور از آن عبور کرده و به 14 استان شمالی و غربی کشور سفر می کنند.
محبوس شدن مردم استان هنگام ترافیک سنگین این مسیرها، به ویژه در جاده کرج - چالوس مشکلات بزرگی را برای مردم در البرز ایجاد می کند. روستائیان ساکن در مسیر جاده کرج - چالوس همواره دلی پر از خون از مشکلات این جاده به ویژه در ایام یک طرفه شدن جاده دارند و بعضا با مشکلات عدیده ای در این زمینه مواجه شده اند و هنگام یک طرفه شدن جاده امکان امدادرسانی مناسب هنگام بروز حوادث رانندگی و طبیعی فراهم نیست.
حل مشکلات و معضلات جاده های پرترافیک استان البرز نیاز به اعتبارات ملی دارد و به گفته مسئولان مرتفع شدن مشکلات جاده کرج - چالوس نیز تنها به تکمیل آزادراه تهران - شمال وابسته است.
استاندار البرز با اشاره به حجم بالای خودروهای عبوری از محورهای ارتباطی این استان گفت که البرز توان نگهداری دو راه ملی را با بودجه های موجود ندارد.
سید حمید طهائی روز پنجشنبه درنشست شورای ترافیک استان البرز، افزود: هرچقدر هم مدیریت قوی داشته باشیم و از توان نیروی انسانی بهره ببریم، توان نگهداری این دو راه ملی با بودجه های موجود نیست.
وی ادامه داد: جاده چالوس و سایرمحورهای ارتباطی البرز نیاز به استقرار امکانات امداد هوایی دارد و باید بودجه مناسبی را دراین زمینه اختصاص داد.
استاندار البرز گفت: تعریض جاده چالوس از برنامه های طولانی مدت است که در این زمینه به نظر می رسد باید نقاط حادثه ساز را در این جاده چالوس شناسایی و آنها را رفع کرد.
طهائی خاطرنشان کرد: سازمان مدیریت و برنامه ریزی با اختصاص بودجه بیشتر نیز باید زمینه را برای احداث سوله های مدیریت بحران با هدف ایجاد پناهگاه و اسکان موقت مورد توجه قرار دهد.
وی تاکید کرد: لازم است محیط زیست و منابع طبیعی نیز با توجه به نقش موثری که تعریض جاده چالوس در کاهش حوادث دارد همکاری داشته باشند.
استاندار البرز گفت: مصوبات شورای ترافیک طی دوره زمانی مشخص اجرایی شود گزارش های آن بیان شده تا هرچه بیشتر بتوان از حجم مشکلات آن کاست.
وی اضافه کرد: روشنایی جاده چالوس نیز در افزایش امنیت و کاهش حوادث موثر است که باید مورد توجه قرار گیرد.
استاندار البرز بر اتخاذ تدابیر لازم برای محورهای ارتباطی این استان تاکید کرد و گفت: بار مسئولیت ترافیک جاده ها و مسیرهای ملی بر دوش البرز افتاده اما منابع مالی برای این منظور محدود است.
وی خاطرنشان کرد: امروز بار مسئولیتی سنگینی بر روی دوش البرز به واسطه حجم بالای خودروهای عبوری وجود دارد.
وی ادامه داد: چنانچه شاهد آن هستیم مسیرهای پر ترافیک ملی از جمله تهران - کرج - شمال و تهران - کرج و قزوین، البرز را به استانی پر ترافیک تبدیل کرده است.
استاندار البرز گفت: بار مسئولیتی است که روی دوش البرز قرار دارد و منابع مالی نیز محدود است، اگرچه اقداماتی انجام شده از جمله ادامه همت و کنارگذر شمالی ولی این مشکل همچنان باقی است.
طهائی اضافه کرد: بنابراین با وضع موجود تا بهره برداری از این پروژه ها باید تدابیر لازم را اتخاذ کرد و در این زمینه برای ارائه خدمات بهتر به مردم تلاش ها بیشتر شود.
وی با اشاره به کشته شدن 16 نفر در تصادف یک اتوبوس جاده چالوس، خاطرنشان کرد: البرز به واسطه این اتفاقات متهم به ضعف مدیریت شده و وقتی که مردم در تونل گرفتار می شوند یا ساعت ها در ترافیک معطل هستند، گفته می شود که البرز نمی تواند خوب ترافیک را مدیریت کند.
استاندار البرز تاکید کرد: باید اقدامات لازم را با استفاده از امکانات موجود انجام داد و در این بین همراهی همه دستگاه های اجرایی ضروری است.
وی ادامه داد: مشکلات ترافیکی استان البرز محدود به پلیس راه و راه، شهرسازی نمی شود، به طوری که همه دستگاه های اجرایی باید متحد و همراه مانند یک زنجیره در جهت شناسایی مشکلات و رفع آنها گام بردارند.
8029/1535
کد N1363887

وبگردی