آفتاب
مدیرکل محیط زیست قم:

خشکسالی و صنایع آلاینده مهم ترین عوامل آلودگی هوای قم

خشکسالی و صنایع آلاینده مهم ترین عوامل آلودگی هوای قم

قم- ایرنا- مدیرکل حفاظت محیط زیست قم با اشاره به افزایش تعداد روزهای آلوده هوای استان، گفت: پدیده خشکسالی و وجود صنایع آلاینده از جمله کارگاه های ذوب سرب مهم ترین عوامل افزایش آلودگی هوای این استان در چند سال اخیر بوده است.

سید رحمان دانیالی روز پنجشنبه درگفت و گو با ایرنا، افزود: پدیده خشکسالی از معضلات مهم زیست محیطی در استان قم است که به صورت دوره های چند ساله باعث بروز خسارت بسیار جبران ناپذیری به منابع طبیعی استان شده است.
وی اضافه کرد: بارندگی های سالانه به طور میانگین کم و ناکافی است که باعث کاهش سطح ایستابی سفره های آب زیر زمینی، افزایش شوری آب این سفره ها، توسعه مناطق بیابانی، خشک شدن تالاب ها و به ویژه افزایش ریزگردها شده است.
وی با اشاره به وضعیت نامطلوب تالاب های استان قم و صدمات غیرقابل جبران به این تالاب ها بر اثر بهره برداری های بی رویه و قطع حقابه ها، گفت: بیش از 10 درصد از وسعت استان قم درحوزه های تالابی است، اما در حال حاضر این تالاب ها به عنوان کانون ریزگردها دامنه مناطق مختلفی از کشور را فراگرفته است.
دانیالی به بحران زیست محیطی دریاچه نمک و تبعات بسیار ناگواری که به دنبال دارد، اشاره و خاطرنشان کرد: در گذشته 5 رودخانه مهم و اصلی در دریاچه نمک جریان داشته که امروز بخش زیادی از منابع آبی این رودخانه ها در استان های بالادست مدیریت می شود
وی اضافه کرد: با توجه به اینکه استان قم در پایین دست رودخانه های دریاچه نمک قرار گرفته، حداقل حقابه ها به این رودخانه ها اختصاص نیافته و دریاچه نمک با خشکسالی شدید و شوری فزاینده آب مواجه شده است.
وی با اشاره به ریزگردهای ناشی از خشکسالی در دریاچه نمک، ادامه داد: پوشش گیاهی مناطق اطراف دریاچه نمک از بین رفته و تبدیل به عرصه ای کاملا بیابانی شده که آماده فرسایش و تبدیل شدن به کانون های ریزگرد است.

* برخورد قاطع و بدون اغماض با صنایع آلاینده
دانیالی در ادامه با بیان این که استان قم دارای بیش از 2 هزار و 200 واحد صنعتی و تولیدی، پنج شهرک صنعتی، پنج ناحیه صنعتی و یک منطقه ویژه اقتصادی است، گفت: این اداره کل با صنایع آلاینده ای که مسائل محیط زیستی را رعایت نکنند بدون اغماض و قاطعانه برخورد می کند.
وی بیان کرد: در شرایط کنونی، توسعه صنایع آلاینده که سلامت عمومی جامعه را با مخاطره مواجه می کنند، نه تنها لزومی ندارد، بلکه تاثیر بسیار منفی بر اکوسیستم منطقه خواهد گذاشت.
وی تصریح کرد: متاسفانه در حوزه استان قم برخی صنایع از جمله صنایع میعانات گازی و ذوب سرب شکل گرفته که برخی افراد وجود این صنایع را که نه تنها در دنیا جایگاهی ندارند، بلکه از استان های همجوار قم نیز رانده شده اند، جزو افتخارات می دانند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست قم تاکید کرد: حمایت های غیرکارشناسی از واحدهای صنعتی و تولیدی آلاینده راه به جایی نخواهد برد و باید در این زمینه قبل از اعطای هر مجوزی، بررسی کارشناسی صورت گیرد.
وی ادامه داد: مدیریت و نظارت در راستای استقرار صنایع سبز و سازگار با محیط زیست و عدم استقرار واحدهای آلاینده می تواند مایه فخر و مباهات در حوزه صنعت و معدن استان باشد و عدم توجه به این مساله خطیر و حساس، متاسفانه بار آلودگی ها در استان را دوچندان می کند.
وی با اشاره به وجود گسترده واحدهای صنعتی در محدوده شهر قم، ورود محیط زیست به این عرصه را به تنهایی کارساز ندانست و خواستار همکاری سایر نهادهای اجرایی و انتظامی برای ساماندهی و انتقال صنوف آلاینده به شهرکها و واحدهای صنعتی استان شد.

* با 98 درصد از استعلامات احداث و استقرار واحدهای صنعتی موافقت شده است
دانیالی دربخش دیگری از سخنان خود گفت: از ابتدای امسال تاکنون، بیش از 130 استعلام جهت احداث، استقرار و بهره برداری واحدهای صنعتی، تولیدی و خدماتی از اداره کل حفاظت محیط زیست استان به عمل آمده که از این تعداد، بیش از 98 درصد پاسخ مثبت ارائه شده و این اداره کل در راستای حمایت از توسعه پایدار فقط با کمتر از دو درصد از استعلامات که مربوط به صنایع بسیار آلاینده بوده، مخالفت کرده است.

* انجام 500 مورد پایش از واحدهای صنعتی در 4 ماه امسال
وی با اشاره به کنترل، نظارت و پایش منظم و مستمر کارشناسان و ماموران اجرایی اداره کل حفاظت محیط زیست قم بر واحدهای صنعتی، تصریح کرد: در 4 ماه نخست امسال بیش از 500 مورد پایش با مشارکت دستگاه های مختلف از واحدهای صنعتی انجام شده و در همین راستا چندین واحد ذوب سرب و فلزات و نیز یک واحد فولادی بزرگ که به اخطاریه ها توجه نمی کردند، پلمپ شده است.
وی گفت: درصورت مشاهده تخلف زیست محیطی از واحدهای صنعتی، برگه اخطار همان لحظه به واحد آلاینده ارسال می شود و اگر این واحد نسبت به رفع آلایندگی و سایر موارد در مدت زمان مشخص شده اقدام نکند، پرونده به دستگاه قضایی ارجاع داده می شود.
/2085/ 6133/
کد N1363819

وبگردی