آفتاب
سفیر روسیه در گفت وگو با ایرنا خبر داد:

برگزاری اجلاس سه جانبه روسای جمهوری ایران، آذربایجان و روسیه 18 مرداد در باکو

برگزاری اجلاس سه جانبه روسای جمهوری ایران، آذربایجان و روسیه 18 مرداد در باکو

تهران - ایرنا - سفیر روسیه در تهران از برگزاری اجلاس سه جانبه روسای جمهوری ایران، آذربایجان و روسیه در هشتم اوت 2016 مصادف با 18 مرداد در باکو خبر داد و گفت: امنیت، رژیم حقوقی دریای خزر، انرژی و حمل و نقل محورهای اصلی اجلاس است.

«لوان جاگاریان» عصر چهارشنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار سیاسی ایرنا اظهار داشت: حاشیه این اجلاس فرصت خوبی است که روسای جمهوری ایران و روسیه یک بار دیگر دیدار داشته باشند.
وی در خصوص موضوع اصلی این اجلاس گفت: چند موضوع مطرح است که امنیت، رژیم حقوقی دریای خزر، انرژی و حمل و نقل و احداث راه آهن بین رشت و آستارا در چارچوب شاهراه ترانسپورتینگ شمال - جنوب از جمله این موضوع هاست.
سفیر روسیه در ادامه با اشاره به روابط گسترده مسکو و تهران، تصریح کرد: رهبران هر دو کشور توانسته اند یک هدف درست و مثبتی را برای پیشبرد همکاری های دو جانبه در ابعاد مختلف اعم از سیاسی، بازرگانی، فرهنگی و گردشگری تبیین کنند و به نظر می رسد سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به روسیه و بازدید ایشان از آستراخان و سفر رئیس جمهوری روسیه به تهران، یک نقطه عطفی در روابط دو جانبه بوده است.
جاگاریان با اشاره به این نکته که حاصل این مراودات سیاسی سبب فعال تر شدن ساختارهای مختلف دولتی دو کشور در تسریع همکاری های دوجانبه شده است، گفت: مشاهده می کنیم حجم تبادل کالا افزایش یافته و طبق آمار نمایندگی بازرگانی در پنج ماهه سال میلادی جاری از ژانویه تا می 2016 حجم تبادل کالا به 855 میلیون دلار رسیده است.
وی افزود: مهم تر از همه این است که تجار هر دو کشور برای رفت و آمدها تمایل زیادی دارند و در مراودات کنسولی نیز تسهیل صدور روادید برای تجار و دانشجویان هر دو کشور پیش بینی شده و در حال حاضر هیچ مشکل و سختگیری در صدور روادید احساس نمی کنیم.
سفیر روسیه همچنین در بخش دیگری از این گفت وگو، با تاکید بر اینکه مسکو موافق عضویت کامل ایران در سازمان همکاری شانگهای است، اظهار داشت: این موضوع را رسما اعلام کرده ایم و هیچ بهانه ای برای عضویت ایران در این سازمان پس از لغو تحریم ها وجود ندارد.
سیام **6084**1429** 3404
کد N1363569

وبگردی