آفتاب

تولید ۳ دارو از فهرست گران‌ترین داروهای دنیا در ایران

تولید ۳ دارو از فهرست گران‌ترین داروهای دنیا در ایران

همشهری آنلاین: رئیس سازمان غذا و دارو از تولید سه داروی بسیار گرانقیمت با فناوری مونوکلونال آنتی بادی که جزو ۱۰ داروی گرانقیمت دنیا هستند، در ایران خبر داد.

به گزارش ايرنا، رسول دیناروند گفت: گران‌ترین داروهای دنیا هم اکنون داروهای آنتی بادی مونوکلونال هستند که با تکنولوژی بایو تولید می‌شوند و هر ویال دارویی آنها از چند میلیون تومان تا چند صد میلیون تومان ارزش دارد.

وی افزود : در سه سال گذشته و در دولت یازدهم با حمایت دولت و کمیته توسعه فناوری‌های سلامت وزارت بهداشت، سه داروی مونوکلونال آنتی بادی در کشور تولید شده است که جزو گرانترین داروهای موجود در دنیا هستند.

دیناروند افزود: این سه دارو شامل داروی ریتوکسی مب، کستوزومب و بواسیزومب هستند که هر سه در درمان سرطان کاربرد دارند و البته کاربردهای دیگری نیز دارند به عنوان مثال داروی ریتوکسی مب در درمان بیماری‌های خودایمنی مانند آرتریت روماتوئید نیز کاربرد دارد.

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: دو داروی اول در کشور تولید و به بازار عرضه شده است و داروی بواسیزومب مراحل نهایی کارآزمایی بالینی را طی می‌کند و امیدواریم این دارو نیز امسال وارد بازار شود.

دیناروند افزود: تولید این سه دارو در کشور دهها میلیون دلار صرفه جویی ارزی برای کشور خواهد داشت و قیمت تمام شده هر یک از این داروها در داخل معادل 50 تا 60 درصد ارزانتر از نمونه خارجی است.

معاون غذا و داروی وزیر بهداشت گفت: از نظر ارزی، تولید این داروها حدود 95 درصد صرفه جویی ارزی برای کشور دارند و علت این صرفه جویی نیز این است که همه اقدامات لازم برای تولید آنها در داخل و بر اساس دانش بومی انجام می‌شود و فقط مقدار اندکی ارز برای تهیه محیط کشت این داروها لازم است.

وی افزود: برای تولید محصولات سلامت با تکنولوژی‌های نوین، کمیته توسعه فناوری‌های سلامت به ریاست وزیر بهداشت در دولت یازدهم تشکیل شده است که مکانیزم‌های حمایتی از شرکت‌های دانش بنیان و توسعه صادرات این محصولات را تصویب می‌کند.

کد N1363468

وبگردی