آفتاب

مذاکره مصر برای دریافت وام 12 میلیارد دلاری از صندوق بین المللی پول

مذاکره مصر برای دریافت وام 12 میلیارد دلاری از صندوق بین المللی پول

تهران – ایرنا - «عمرو الجارحی» وزیر دارایی مصر روز سه شنبه گفت: کشورش با صندوق بین المللی پول در حال مذاکره است تا بتواند طی سه سال مبلغ 12 میلیارد دلار از این نهاد بین المللی وام بگیرد.

به گزارش رویترز از قاهره، جارحی در گفت وگو با شبکه محلی سی بی سی تاکید کرد: درصدد هستیم تا سالیانه مبلغ چهار میلیارد دلار از صندوق بین المللی پول وام بگیریم، به همین دلیل قرار است که هیاتی از صندوق بین المللی پول روز جمعه وارد قاهره شود.
وزیر دارایی مصر تاکید کرد: به صندوق بین المللی پول متوسل شده ایم، چرا که میانگین کسری بودجه ما بسیار بالا بوده و در شش سال گذاشته، بین 11 تا 13 درصد کسری بودجه داشته ایم.
بیانیه روز سه شنبه دولت مصر اولین اعلامیه رسمی دولتی است که بر انجام مذاکرات با صندوق بین المللی پول تاکید می کند، درحالی که در ماههای گذشته انجام این مذاکره بارها بارها از سوی مقام های مصری رد شده بود.
در سال 2012 که محمد مرسی نامزد تحت حمایت جماعت اخوان المسلمین سکان رهبری مصر را به عهده گرفت، قرار بود قاهره مبلغ چهار میلیارد و 500 میلیون دلار از صندوق بین المللی پول وام بگیرد که با سرنگونی دولت وی، این قرارداد نیز مختومه شد.
براساس آمارهای رسمی آژانس مرکزی بسیج عمومی و مرکز آمار مصر، خط فقر در این کشور شمال آفریقا از 22 میلیون نفر در سال 2014 به 25 میلیون نفر در سال جاری میلادی رسیده است.
بعد از انقلاب مصر سرمایه گذاری خارجی در مصر افت شدیدی را تجربه کرد و از ۳۶ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۰ به ۱۶ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۲ رسید.
صنعت گردشگری مصر که یکی از منابع درآمدزایی عمده این کشور است. با وقوع انقلاب سال 2011 مصر و کاهش امنیت در این کشور، با افت شدید روبه رو شده است.
'کریس گاروس' رئیس هیأت صندوق بین المللی پول یک ماه پیش در مصر با ایراد سخنانی، حمایت ضمنی این صندوق با اعطای وام به قاهره را تائید کرده بود.
وی گفته بود: به تازگی هیچ درخواست وامی از طرف مصر دریافت نکرده است اما در صورت دریافت درخواست، برای اعطای وام آمادگی داریم.'
اقتصاد مصر در سه سال گذشته در رکود بوده، یعنی رشد اقتصادی صفر یا منفی داشته است؛ امسال انتظار می رود رشد اقتصاد مصر به 'چهار دهم (0.4) درصد' برسد.
عربستان سعودی، امارات متحده عربی و کویت به تازگی با اعطای مبلغی بالغ بر 23 میلیارد دلار در قالب محموله های نفت و ودیعه بانکی به اقتصاد مصر درصدد رونق بخشی به اقتصاد نابسامان مصر بودند.
خاورم**9363**1144
کد N1363390

وبگردی