آفتاب

معاون سازمان میراث فرهنگی: یزد، جلوه ای از سنت فرهنگی ایران است

معاون سازمان میراث فرهنگی: یزد، جلوه ای از سنت فرهنگی ایران است

یزد - ایرنا - معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع ذستی و گردشگری گفت: در یزد خانه هایی از دوره ایلخانی تا دوره قاجار و پهلوی با سنت فرهنگی گذشته حفظ شده که تداوم سنت فرهنگی ایرانیان را در دوره های مختلف نشان می دهد.

محمدحسن طالبیان روز چهارشنبه در حاشیه بازدید از بافت تاریخی شهر یزد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با همه ویژگی هایی که یک شهر ایرانی - اسلامی دارد پیشنهاد ثبت شهر یزد در میراث جهانی را به یونسکو ارائه کردیم.
وی با بیان اینکه کمتر از یک ماه دیگر، ارزیاب شهر تاریخی یزد به تهیه گزارش های مرتبط با ثبت جهانی بافت تاریخی این شهر می پردازد ادامه داد: یزد نخستین شهر تاریخی است که دولت جمهوری اسلامی ایران برای ثبت در فهرست آثار جهانی به یونسکو پیشنهاد داده است.
معاون سازمان میراث فرهنگی با تاکید بر اهمیت یزد به لحاظ حفظ میراث فرهنگی ملموس و ناملموس گفت: مردم این شهر علاوه بر اعتقاد، غیرت و ایمان، به دوست داشتن شهرشان شهره هستند و می خواهند هویت، اصالت و آثار تاریخی خود را به عنوان ریشه های فرهنگی و هدایت کننده جوانان به تجربه های نیاکان در جریان جهانی شدن حفظ کنند.
طالبیان خاطر نشان کرد: بسیاری از رویدادهای مهم از جمله آیین عاشورا و دیگر آیین های مذهبی یزد در بافت تاریخی رخ می دهد؛ همچنین تعداد زیادی آثار معماری دوره اسلامی در کشورمان داریم که بهترین الگوها در دوره های مختلف در یزد وجود دارد.
این مسئول گفت: با توجه به اینکه سالها به بخشی از مسایل مرتبط با بافت تاریخی توجه نشده است نسبت به تهیه یک برنامه مدیریتی مشترک بین همه دستگاه های مرتبط اقدام و برای هر دستگاه وظیفه ای مشخص شد.
طالبیان با بیان اینکه بسیاری از مردم هم از ارزش زیاد بافت تاریخی بی اطلاع بودند افزود: بخشی از اطلاع رسانی و آگاهی رسانی در این راستا توسط دستگاه هایی مانند رسانه ها که بین جامعه و نظام و دولت قرار دارند صورت می گیرد و امکانپذیر خواهد بود.
وی با یادآوری ارسال پرونده بافت تاریخی یزد برای ثبت در میراث جهانی یونسکو ادامه داد: شمار زیادی از کارشناسان جهانی و مستقل روی این پرونده نظر می دهند.
معاون سازمان میراث فرهنگی بررسی برنامه مدیریتی مشترک بین دستگاه های مرتبط را یکی از فعالیتهای ارزیاب شهر تاریخی یزد عنوان و اضافه کرد: کنترل عرصه و حریم مشخص شده با ضوابط کارشناسی و بررسی مستندهای تاریخی بر اساس اصول اصالت و یکپارچگی و مسیرهای جاذب گردشگر از دیگر فعالیتهای ارزیاب شهرتاریخی یزد خواهد بود.
طالبیان افزود: پس از ارایه گزارش ارزیاب و کارشناسان مستقل شهر تاریخی یزد و بررسی موارد مطرح شده در کمیته های مختلف، 2 کارگاه تخصصی نیز تا پایان سالجاری در این خصوص برگزار و پرونده ثبت بافت تاریخی یزد برای ارایه و تصویب در نشست تیر ماه سال آینده یونسکو در لهستان آماده می شود.
سال گذشته حدود 140 هکتار بافت تاریخی یزد برای ثبت در فهرست جهانی به یونسکو معرفی شد تا این شهر تاریخی به عنوان نخستین شهر تاریخی جهان توسط جمهوری اسلامی ایران به دنیا معرفی شود.
بافت تاریخی یزد منحصر به فرد است و اگر کسی بخواهد یک شهر تاریخی و زنده اسلامی را به واقع ببیند باید به یزد سفر کند.
درسالهای گذشته چغازنبیل، میدان امام اصفهان، تخت جمشید، تخت سلیمان، ارگ بم، پاسارگاد، سلطانیه، بیستون، مجموعه قره کلیسای آذربایجان، سازه های تاریخی - آبی شوشتر، بازار تبریز، بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی، 9 باغ ایرانی شامل اکبریه بیرجند، فین کاشان، شاهزاده ماهان، ارم شیراز، عباس آباد بهشهر، چهلستون اصفهان، دولت آباد یزد، پاسارگاد شیراز، پهلوان پور یزد (در مجموع به عنوان یک اثر)، گنبد قابوس، مسجد جامع اصفهان، کاخ گلستان، شهر سوخته، محوطه باستانی شوش و چشم انداز فرهنگی میمند از ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.
همچنین مجموعه قناتهای ایرانی شامل 11 قنات از جمله قنات زارچ و حسن آباد مهریز در استان یزد و کویر لوت به عنوان نخستین میراث طبیعی ایران در چهلمین اجلاس میراث جهانی یونسکو در استانبول به ثبت رسید تا شمار آثار ثبت شده ایران در یونسکو به 21 اثر برسد.
در طرح پنج ساله از سالجاری تا سال 1400 برنامه های متنوع برای توسعه استان یزد در حوزه های میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تدارک دیده شده است.
استان یزد در کنار استانهای فارس و اصفهان به عنوان مثلث طلایی گردشگری ایران مقصد اول گردشگران خارجی و اروپایی بوده به گونه ای که استقبال گردشگران خارجی از این شهر تا پنج برابر افزایش داشته و همین امر گردشگری را محور توسعه استان قرار داده است.
این استان 2270 هکتار بافت تاریخی دارد که شهر یزد به عنوان نخستین شهر خشت خام و دومین شهر تاریخی جهان دارای بافت تاریخی به مساحت عرصه 743 هکتار و مساحت حریم پنج هزار هکتار در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
یزد با عناوینی همچون شهر بادگیرها، شهر کار و کاریز و کاهگل، دارالعباده، دارالعلم و دارالعمل، حسینیه ایران، شهر دوچرخه ها، شیرینی، شهر قنات و قنوت و قناعت و شهر آتش و آفتاب شناخته می شود.
7532/ 6197
کد N1363322

وبگردی