آفتاب

رئیس سازمان عشایری: شاخص دسترسی عشایر به راه های کشور 95 درصد است

رئیس سازمان عشایری: شاخص دسترسی عشایر به راه های کشور 95 درصد است

سمنان- ایرنا- رئیس سازمان امور عشایری ایران، تامین زیرساخت ها را یکی از مسائل مهم مورد نیاز عشایر عنوان کرد و افزود: در حال حاضر، میزان دسترسی عشایر به راه های کشور به 95 درصد رسیده است.

به گزارش ایرنا، کرمعلی قندالی روز چهارشنبه در نشست معرفی مدیرکل امور عشایری استان سمنان در سازمان جهادکشاورزی، گفت: 60 درصد از عشایر کشور به منابع آب آشامیدنی بهداشتی دست یابی دارند و زمینه سازی برای دسترسی به آب بهداشتی برای 40 درصد دیگر از عشایر کشور از اولویت کاری سازمان امور عشایری ایران است.
وی اظهار کرد: در سال 66 در حدود 23 درصد از عشایر کشور باسواد بودند که طی آخرین آمار در سال 94 میزان باسوادی عشایر به 70 درصد رسیده است.
وی با بیان اینکه جمعیت کل عشایر 1.6 درصد از جمعیت کشور است، افزود: در مجموع همه تولیدات عشایر شامل مواد لبنی، پروتئینی و زراعی، بیش از پنج میلیون تن در سال است و 35 درصد از تولیدات صنایع دستی کشور نیز متعلق به عشایر است.
قندالی افزود: عمده تولیدات عشایر کشور مواد پروتئینی گوشت قرمز است که بین 20 تا 25 درصد گوشت قرمز کشور توسط عشایر با در اختیار داشتن 28 درصد دام سبک کل کشور، تولید می شود.
رئیس سازمان امور عشایری ایران گفت: بر اساس برنامه ریزی های انجام شده، میزان تولید گوشت قرمز از 150 هزار تن در گذشته، به 190 هزار تن در سال 94 رسیده است و با برنامه ریزی های انجام شده در سه آینده این میزان سالانه به 220 هزار تن می رسد.
وی خاطرنشان کرد: اگر بتوانیم این تولیدات گوشتی عشایر را با بسته بندی و فراوری های مناسب به بازار عرضه کنیم، یک بازار بسیار مطلوب برای فروش و برای اطمینان از پاک و طبیعی بودن محصول خواهیم داشت.
وی به اهمیت گیاهان دارویی اشاره کرد و گفت: در چهار استان کشور به صورت نمونه آزمایشی در بخش گیاهان دارویی فعالیت هایی مانند انتخاب نوع گونه مناسب هر منطقه، فراوری و بازاریابی به صورت یک طرح، در حال انجام است.
قندالی با اشاره به اینکه امروز عشایر در حوزه های مختلف صنایع دستی، لبنیات، پرورش گیاهان دارویی و گردشگری دارای تولیدات متنوعی هستند، ادامه داد: یکی از برنامه های این سازمان، ایجاد تنوع شغلی در بین عشایر و افزایش میزان اشتغال آنان است.
رئیس سازمان امور عشایری ایران عنوان کرد: در حوزه اعتبارات در سال 93 میزان اعتبارات ملی برای عشایر 200 میلیارد ریال بود که در سال 94 به 830 میلیارد ریال بودجه ملی برای این بخش افزایش داشته است.
قندالی، عشایر را نماد، اقتصاد، تولید، اشتغال و امنیت در کشور عنوان کرد و گفت: امنیت موجود کشور به خاطر رشادت ها و توانمندی های عشایر کشور است.
وی گفت: عشایر به خاطر وظیفه گرا بودن، نقش مهمی در کشور دارند و مستحق خدمات بیشتری از سوی مسئولان هستند.
وی افزود: در سال 94 در حدود 2 میلیارد و 400 میلیون ریال تسهیلات بانکی به سازمان امور عشایری تعلق گرفت که این کار برای نخستین بار انجام شد.
رئیس سازمان امور عشایری ایران تصریح کرد: یکی از تسهیلات در حدود هزار میلیارد ریال با سود چهار درصد با دوره برگشت پنج ساله مصوب شده است که برای عشایر استانهای کشور توزیع شده و مختص تولید گوشت قرمز است.
در این نشست با حضور محمدرضا خباز استاندار و سیدحسن میرعماد رئیس سازمان جهادکشاورزی و جمعی از مسئولان و مدیران سمنان، حمیدرضا حسینی به عنوان مدیرکل امور عشایری استان سمنان معرفی شد.
5.9 درصد مساحت کشور حوزه قلمرو عشایر است.
استان سمنان بیش از 14 هزار نفر در قالب سه هزار و 69 خانوار عشایر دارد.
7342/6103
کد N1362838

وبگردی