آفتاب

مصرف الکل و مواد مخدر احتمال ابتلا به سرطان دهان و حلق را 6 برابرمی کند

مصرف الکل و مواد مخدر احتمال ابتلا به سرطان دهان و حلق را 6 برابرمی کند

تهران- ایرنا- مدیر گروه گوش، حلق، بینی و جراحی سروگردن دانشگاه شهید بهشتی گفت: مصرف الکل و مواد مخدر هرکدام به تنهایی ابتلا به سرطان های سر و گردن و دهان و حلق را سه برابر می کنند که در مجموع تا 6 برابر نسبت به افرادی که از این مواد استفاده نمی کنند امکان ابتلا وجود دارد.

دکتر مهدی خواجوی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا افزود: شیوع سرطان های سر و گردن و دهان و حلق در سنین بالا بیشتر دیده می شود و از آنجا که جمعیت کشور رو به مسن شدن است بنابراین باید شیوع آنرا کنترل و در مرحله پایین ابتلا نگه داریم.
وی اظهار کرد: شیوع سرطان های حفره دهان و حلق در امریکای شمالی، اروپا، بخش هایی از آسیای جنوب شرقی و چین بیشتر است و ایران نسبت به این کشورها از شیوع کمتری برخوردار است.
خواجوی با بیان اینکه آمار دقیقی از مبتلایان به سرطان سر و گردن و دهان و حلق در کشور وجود ندارد گفت: اما می توان گفت 5 تا 6 درصد سرطان های کل کشور را سرطان های ناحیه سر و گردن و دهان و حلق تشکیل می دهند.
رییس انجمن گوش و حلق وبینی و سر و گردن ایران ادامه داد: علاوه بر عوامل محیطی و خارجی، ژن نیز در بروز این سرطان ها بسیار تاثیر گذار است و شاید نتوان از برخی آنها پیشگیری کرد اما شایع ترین علت مصرف مواد تحریک کننده مانند استعمال دخانیات و الکل است که باید از آنها دوری کرد.
وی گفت: به طور کلی تومورهای حفره دهان و حلق سرطان هایی در حال افزایش هستند که علاوه بر ژن، دخانیات و الکل عوامل مختلف دیگری مانند درگیری هایی در حفره دهان، مصرف مواد شیمیایی، جویدن مواد مخدر، نوع رژیم های غذایی و مواد مصنوعی، بهداشت دهان، رنگ غذا، برخی ویروس ها، جویدن مخاط دهانی، مواد خیلی داغ و سرد، خرابی دندان و زخم هایی که دندان ها می تواند در مخاط تنفسی به وجود آورند مثلا زخمی که به علت قرار گرفتن لپ یا زبان میان دندان ها ایجاد می شود و آسیب مخاطی به وجود می آورد، در بروز آن دخیل هستند که اگر طولانی مدت و مداوم باشند می توانند سرطان ایجاد کنند.
خواجوی تاکید کرد: اگر این بیماری زود تشخیص داده شود در مراحل اولیه با روش های جراحی و راه های مختلف رادیوتراپی و شیمی درمانی قابل درمان است و ایران هم از نظر علمی و هم امکانات درمانی کمبود و مشکلی ندارد و درمان این تومورها در ایران در حد دنیا صورت می گیرد.
وی درباره جدیدترین روش درمان سرطان های سر و گردن و دهان و حلق گفت: روش عمده درمان، جراحی و رادیوتراپی است که هر دو روش در حال پیشرفت است، اکنون روش های جراحی با لیزر و جراحی های رباتیک نیز وجود دارد که جراح از راه دور روند درمان را کنترل می کند که در حال توسعه و پیشرفت است.
مدیر گروه گوش، حلق، بینی و جراحی سروگردن دانشگاه شهید بهشتی افزود: در ایران دستگاه های رباتیک ساخته و استفاده از آنها آغاز شده اما به علت گران بودن هنوز فراگیر نشده است اما قطعا این مشکل قابل حل است.
علمی 9014**1440
کد N1362600

وبگردی