آفتاب
در مجمع عمومی عادی سالیانه مطرح شد:

حفظ محیط زیست سرلوحه اقدامات پالایشگاه اصفهان

حفظ محیط زیست سرلوحه اقدامات پالایشگاه اصفهان

مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت پالایش نفت اصفهان با حضور بیش از 94 درصد سهامداران برگزار شد. در اين مجمع مديرعامل شرکت پالایش نفت اصفهان ...

مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت پالایش نفت اصفهان با حضور بیش از 94 درصد سهامداران برگزار شد. در اين مجمع مديرعامل شرکت پالایش نفت اصفهان گزارشی از اقدامات و فعالیت‌های صورت گرفته منتهی به 29 اسفندماه سال 94 ارائه کرد.

 

توجه هیأت مدیره به مسائل و چالش‌های اساسی شرکت

لطفعلی چاوشی، مدیرعامل شرکت پالایش نفت اصفهان با اشاره به فعالیت‌های گسترده و متنوع انجام شده در شرکت پالایش نفت اصفهان طی یک سال گذشته، اظهارداشت: رویکرد هیأت مدیره در این دوره توجه به مسائل وچالش‌های اساسی شرکت بود و بیشترین وقت هیأت مدیره هم صرف همین کار شد. وی تصریح کرد: شرکت پالایش نفت اصفهان در سال 58 با ظرفیت دريافت 200 هزار بشکه خوراك نفتي راه اندازی شد و در آن زمان با واحدهای به روزی که داشت به عنوان پالایشگاه طلایی مطرح بود و حتي توانست با تغيير كاربري در برخي واحدها، اين ميزان را به 375 هزار بشكه در روز افزايش دهد؛ اما در سالهاي اخير و با گذشت زمان، نیاز به هماهنگ شدن با شرایط روز پیدا کرد که در این راستا تصمیمات خوبی نيز در هیأت مدیره گرفته شد. مدیرعامل شرکت پالایش نفت اصفهان اعلام کرد: رفع موانع تولید، ساماندهی نیروی انسانی، چالش‌ها و دغدغه‌های آینده و اجرای پروژه‌ها از جمله مهم ترین مباحثی است که مورد توجه هیأت مدیره قرار دارد.

چاوشی در ادامه با اشاره به اهميت نيروي انساني در آغاز فعاليت شركت معظم پالايش نفت اصفهان تا كنون گفت: بیشتر نیروهايي که تجارب ارزشمندی داشتند، امروز بازنشسته شده‌اند و این موضوع یکی از دغدغه‌های شرکت می‌باشد. وی استفاده از تجارب نیروهای قدیم، ساماندهی نیروی انسانی، تربیت نیرو برای اداره شرکت در آینده باتوجه به گسترش شرکت و ایجاد واحدهای جدید را بخشی از اقدامات صورت گرفته در این راستا برشمرد. وي در ادامه به چالش‌هایی که شرکت پالایش نفت اصفهان با آن مواجه است و یا در سال‌های آینده مواجه می‌شود اشاره و بیان کرد: از لحظه تحویل نفت خام تا تحویل محصول نهایی مشکلات زیادی داریم، از تأمین منابع و آب گرفته تا تولید محصول. براین اساس در دوسال گذشته و اوایل همین دوره هیأت مدیره بر روی چالش‌ها و دغدغه‌هایی که ممکن است کل شرکت را زیر سؤال ببرد کار شده است.

 

آمار و ارقام نشان می‌دهد تولید همه محصولات پالایشگاه اصفهان به موقع انجام می‌شود

چاوشی یکی دیگر از مباحث مهم را رفع موانع تولید در پالایشگاه اصفهان عنوان کرد و افزود: در مجموعه پالایشگاه اصفهان با نیروهای شایسته و توانمندی که وجود دارد، در طول سال گذشته از نظر تولید فرآورده و اجرای برنامه‌ها در وضعیت مناسبی بوده ایم.  وی با اشاره به اینکه پالایشگاه مجموعه فرایندهای پیچیده‌ای است که اگر نقصانی در انجام آن باشد کل تولید را زیر سؤال می‌برد، اظهارکرد: خوشبختانه هیچ خللی در این فرایندها به وجود نیامده و کارها به خوبی انجام شده است، چراکه ایمنی سرلوحه کار شرکت بوده و برای 3 سال متوالی هم موفق به کسب رتبه برتر در این زمینه شده ایم. مدیرعامل شرکت پالایش نفت اصفهان با تأکید براینکه آمار و ارقام نشان می‌دهد تولید همه محصولات پالایشگاه اصفهان به موقع انجام می‌شود، یادآور شد: در زمینه تولید هیچ مشکلی در شرکت وجود ندارد و اگر کسری در سود ایجاد شود، ناشی از کمبود تولید نبوده ونيست.

توضيح بيشتر اينكه در قالب «master plan» هدف‌های خرد و کلان تعریف شده وخوشبختانه مصوبات لازم در مسير اجرايي پروژه ها اخذ شده است.  مدیرعامل شرکت پالایش نفت اصفهان با اشاره به اینکه در سال 86، وزارت نفت براساس مصوبه دولت مکلف به استانداردسازی و به روزرسانی محصولات همه پالایشگاه‌های کشور شد، توضیح داد: این دستور دولت دو ویژگی داشت، که شامل تولید محصولات استاندارد و افزایش ارزش و سوددهی محصولات می‌شد.  چاوشی به شروع این فرایند در پالایشگاه اصفهان از سال 86 اشاره و اظهارکرد: متأسفانه درانجام این کار وقفه‌ای ایجاد شد؛ اما در دوره دو ساله هیأت مدیره همه آنچه باعث وقفه شده بود در قالب دو طرح بهینه سازی و بهبود فرایند و حفظ ظرفیت و رفع تنگناها تعریف شد.

 

تعریف 26 پروژه در شرکت پالایش نفت اصفهان

چاوشي از تعریف 26 پروژه در این راستا خبر داد و گفت: این پروژه‌ها عمدتاً فعال شده است. مدیرعامل شرکت پالایش نفت اصفهان توضیح داد: سال‌ گذشته مجتمع بنزين سازي شركت به بهره برداري رسيد و شركت از آن تاريخ روزانه 8.5 ميليون ليتر بنزين يورو4 توليد مي كند و در ضمن با تلاش همكاران موفق گرديده ايم روزانه 2.5 ميليون ليتر گازوئيل يورو 4 توليد نماييم. هفته گذشته نيز با هدف تبديل نفت كوره توليدي به محصولات سبك تر همچون بنزين، تفاهمنامه واگذاري طرح بهبود وبهينه سازي فرآيند به شركت كره اي دايلم امضاء شده و به زودي اجراي اين طرح آغاز مي گردد. وي همچنین به ارزش پایین و ضرر و زیان تولید نفت کوره و فاصله گازوئیل تولیدی با استانداردهای روز دنیا اشاره و تاکید کرد: اگر نتوانیم محصولات تولیدی شرکت را به استانداردهای جهانی نزدیک کنیم، محصولات ما در آینده نزدیک نه در داخل و نه خارج از کشور بازاری نخواهد داشت. دغدغه ما برای اجرای پروژه‌های استانداردسازی محصولات، تأمین منابع مالی است. مدیرعامل شرکت پالایش نفت اصفهان عدم استانداردسازی محصولات را به معنای توقف کار پالایشگاه دانست و گفت: تنها دغدغه ما برای اجرای پروژه‌های استانداردسازی محصولات، تأمین منابع مالی است.

چاوشی اظهارداشت: حدود 900 میلیون یورو هزینه پروژه‌های در دست اقدام شرکت است، و این درحالی است که اجرای این پروژه‌ها سودآوری فوق‌العاده‌ای برای شرکت ایجاد می‌کند.  وی به طور مثال به استانداردسازی بنزین در سال 94 اشاره و عنوان کرد: در طول چندماه آخر سال 94 سودی که بابت تفاوت قیمت بنزین معمولی و یورو عاید شرکت شد معادل 230 میلیارد تومان بود.  چاوشی اضافه کرد: پیش‌بینی ما برای استانداردسازی نفت گاز هم حدود 700 میلیون یورو در سال است که سودآوری فوق العاده اي به همراه دارد. مدیرعامل شرکت پالایش نفت اصفهان اجرای پروژه‌های استانداردسازی محصولات را دربردارنده الزامات زیست محیطی و سودآوری برای شرکت دانست و گفت: برای استانداردسازی بنزین فرصت زمانی داده شد و خوشبختانه این کار انجام شد و باید حتماً برای تولیدات دیگر مثل گازوئیل هم این کار را انجام دهیم.

 

اهداف کلان و چالش‌های پالایشگاه اصفهان در 10 محور اصلی

وی با اشاره به تعریف اهداف کلان و چالش‌های شرکت پالایش نفت اصفهان در 10 محور اصلی، بیان داشت: ارتقاء عملکرد زیست محیطی، ایمنی و بهداشت و مسئولیت‌های اجتماعی، مدیریت و توسعه سرمایه‌های انسانی، مدیریت منابع آب و انرژی، تأمین خوراک و استمرار تولید، مدیریت بهینه دارایی‌ها، ارتقاء توان بازاریابی و فروش، عملکرد رقابتی، بهبود توان اقتصادی و افزایش سودآوری، تأمین ساختار بهینه سرمایه، هم افزایی بین راهبرد شرکت و ارکان حاکمیتی و پیشگیری از بروز شرایط اضطراری و مدیریت پیامدهای ناشی از شرایط اضطراری و بحران از جمله این اهداف می‌باشد.

 

شرکت پالایش نفت از لیست صنایع آلاینده حذف شد

چاوشی در ادامه ارتقاء عملکرد زیست محیطی را یک تکلیف قانونی و الزام سودآور برای شرکت دانست و گفت: عدم انجام این کار چالش‌های بزرگی برای شرکت ایجاد می‌کند. وی با بیان اینکه از سال 90 تلاش‌های فراوانی در راستاي بهبود فرآيند شرکت پالایش نفت اصفهان انجام شد، عنوان کرد: این شرکت با تأیید اداره کل حفاظت از محیط زیست استان از لیست صنایع آلاینده حذف شد و مشمول پرداخت عوارض آلایندگی نبود، این موضوع چند سال ادامه پیدا کرد و در طول این سال‌ها علاوه بر فعالیت‌های قبلی، فعالیت‌های زیاد دیگری هم در بخش زیست محیطی انجام دادیم چراکه این کار را وظیفه خود می‌دانستیم و نمونه بارز آن هم تولید بنزین یورو4 بود.  این مدیر نفتی ادامه داد: متأسفانه علیرغم اینکه تا پایان سال 94 طبق قانون و تأیيد سازمان حفاظت محيط زيست از لیست صنایع آلاینده حذف شده بودیم، به خاطر فشارهای وارده و بهانه‌های واهی، دوباره از ابتداي سال 95 به لیست صنایع آلاینده اضافه شدیم و این موضوع چالش بزرگی برای ما ایجاد کرده است.  به گفته چاوشی، در حال حاضر در اجرائیه‌های صادر شده به خاطر اینکه پالایشگاه اصفهان در سال مذكور در لیست صنایع آلاینده قرار گرفته، در سال 91 هم آلاینده محسوب شده و عوارض آلایندگی و جرایم برای شرکت صادر شده که متأسفانه برای سال‌های بعد هم ادامه دارد و این علیرغم تلاش‌هایی است که در این زمینه انجام داده ایم.

 

عملکرد زیست محیطی شرکت پالایش نفت اصفهان

وی در ادامه گزارش کوتاهی از عملکرد زیست محیطی شرکت پالایش نفت اصفهان ارائه کرد و گفت: مدیریت ضایعات و پسماندهای عادی، صنعتی و ویژه، لایروبی مخازن نفت خام به روش N.E.S به منظور کاهش لجن حاصل از لایروبی به روش سنتی، پروژه تفکیک عایق‌های حرارتی مستعمل براساس آنالیز دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران؛ استمرار بهره‌برداری از واحد تصفیه پساب به روش RO، استفاده از دستگاه UV جهت گندزدایی فاضلاب بهداشتی از جمله اقدامات زیست محیطی این شرکت می‌باشد.  مدیر عامل شرکت پالایش نفت اصفهان ادامه داد: بهره‌برداری از واحد جدید RO5 جهت استفاده از پساب واحد RO، نصب سلولهای خورشیدی به منظور کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی، استمرار بهره‌برداری ازمبدل حرارتی Packinox در واحدهای تبدیل کاتالیسیتی، دبل سیل و گازسوز نمودن سقف شناور مخازن با هدف کاهش بخارات نفتی متصاعد شده به هوا و گازسوز کردن کوره‌ها با خرید مشعل‌های جدید و جلوگیری از انتشار روزانه حدود 55 تن گوگرد از دیگر اقدامات شرکت پالایشگاه اصفهان در راستای حفظ محیط زیست است.

 

تولید روزانه بیش از ده میلیون لیتر بنزین وگازوییل در پالایشگاه اصفهان

چاوشی در ادامه به تولید سوخت مطابق با استاندارد EURO4 به میزان روزانه 8.5 میلیون لیتر بنزین و 2 میلیون لیتر گازوئیل با بهره‌برداری از واحدهای بنزین سازی و ارائه به شرکت پخش فرآورده‌های نفتی به جهت توزیع در استان و کشور اشاره کرد و افزود: نصب آنالایزرهای آنلاین بر روی خروجی دودکش‌ها براساس توافق با اداره کل محیط زیست استان و ارسال اطلاعات آنلاین، جایگزینی گازهای دوستدار لایه ازن با هالون‌ها و فرئون‌های مخرب لایه ازن در سیستم‌های اطفاء حریق و سیستم‌های سرمایشی، کاشت 20 هزار اصله درخت در سطح و خارج از شرکت، تصفیه و بازگردانی 320 متر معکب در ساعت، پساب ارسالی از واحدهای عملیاتی در تصفیه خانه صنعتی، تصفیه و بازگردانی 400 متر مکعب در ساعت، پساب بویلرها و برج‌های خنک‌کننده در واحد اسمز معکوس، تصفیه 40 متر مکعب در ساعت، فاضلاب بهداشتی و استفاده جهت آبیاری فضای سبز، حذف روش آبیاری غرقابی و جایگزین کردن آبیاری تحت فشار و قطره‌ای و امکان تولید بنزین مطابق استاندارد EURO5 در آینده‌ای نزدیک در واحد جدید بنزین سازی، از دیگر اقدامات زیست محیطی شرکت می‌باشد. وی اظهارداشت: در هیأت مدیره شرکت پالایش نفت اصفهان برای اهدافی که تعیین می شود ، پروژه تعریف، برنامه زمان بندی مشخص و مسئول اجرا مشخص شده است.

 

افزایش سرمایه شرکت به مبلغ 20000 میلیارد ریال در پایان سال مالی 94

مدیرعامل پالایشگاه اصفهان با اشاره به اینکه سرمایه شرکت در بدو تأسیس مبلغ یکصد میلیون ریال شامل تعداد هزار سهم، به ارزش اسمی هر سهم یکصد هزار ریال بود، گفت: طی چند مرحله به مبلغ 20000 میلیارد ریال شامل تعداد 20 میلیارد سهم به ارزش اسمی هر سهم هزار ریال در پایان سال مالی منتهی به 29 اسفندماه 94 افزایش یافته است. مدیرعامل پالایشگاه اصفهان: در حال حاضر 9 شرکت پالایشی کشور در این حوزه فعالیت می‌کنند که براساس گزارش‌های عملکرد شرکت‌های پالایشی در سال 94، شرکت پالایش نفت اصفهان ازنظر دریافت خوراک نفت خام، تولید محصولات نفت گاز و نفت سفید در جایگاه اول و در زمینه نفت کوره و گاز مایع و بنزین در مقام دوم را به دست آورده است.

 

تصويب 200 ريال سود هر سهم

در ادامه اين مجمع مقرر گرديد بابت هر سهم ۲۰۰ ريال سود ساليانه پرداخت گردد. همچنين روزنامه‌هاي «دنياي اقتصاد» و «اطلاعات» به عنوان روزنامه رسمي از سوي مجمع مورد تصويب سهامداران قرار گرفت. مؤسسه حسابرسي «هشيار بهمند» نيز به عنوان بازرس و حسابرس شركت انتخاب شد. انتخاب پنج عضو حقوقي هيأت مديره شركت پالايش نفت اصفهان از ديگر مصوبات اين مجمع بود كه : دو نماينده از سهام عدالت شامل شركت سرمايه گذاري استان چهارمحال و بختياري و شركت سرمايه گذاري استان آذربايجان شرقي، شركت سرمايه گذاري «صبا تأمين»، شركت «آراز شيمي جلفا» و شركت «آواي پرديس سلامت» هر كدام يك نماينده انتخاب شدند.

کد N1362165

وبگردی