آفتاب
50 کنسرت موسیقی در سالن‌های چهارگوشه پایتخت روی صحنه می‌رود

همنوایی شبانه سازها در گرمای تهران

همنوایی شبانه سازها در گرمای تهران

تهران دم کرده از گرمای این روزها، مرداد آفتابی و طاقت‌فرسای تابستان را پیش رو دارد. هوای گرم تابستان را اما اتفاقی مبارک تلطیف کرده است. ...

گروه فرهنگ و هنر:تهران دم کرده از گرمای این روزها، مرداد آفتابی و طاقت‌فرسای تابستان را پیش رو دارد. هوای گرم تابستان را اما اتفاقی مبارک تلطیف کرده است. کنسرت‏های موسیقی در مرداد ماه نزدیک به 50 بار صدای سازها را به آسمان تهران می‌برند. برگزاری این تعداد کنسرت در تهران، ‏در نوع خود یک رکورد به شمار می‌آید که پیش از این تجربه نشده است. در این گزارش برنامه همه کنسرت‏های مرداد ماه تهران را به تفکیک سالن‏های برگزاری از نظر می‌گذرانید.

 

سالن میلاد نمایشگاه بین‏المللی

سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی تهران، روزهای نخست این هفته را با کنسرت‏های مازیار فلاحی و زانیار خسروی پشت سر گذاشت. این دو خواننده معروف و محبوب نسل جوان به ترتیب سوم وچهارم مرداد روی صحنه رفتند تا آغاز کنسرت‏های مرداد ماه، با استقبال گسترده موسیقی دوستان همراه باشد. این سالن موسیقی اما مرداد پر مشغله‏ای را پیش رو دارد و شب‏های پرشمار دیگری را در این ماه میزبان دوستداران موسیقی پاپ خواهند بود. محمد علیزاده که از دیروز روی صحنه رفته، امشب و فردا هم در این سالن کنسرت خواهد داشت. محسن یگانه نیز یازدهم و دوازدهم این ماه در همین سالن کنسرت برگزار می‌کند. یک هفته پس از یگانه، دیگر خواننده محبوب، یعنی رضا یزدانی اجرا خواهد داشت. کنسرت یزدانی روز 18 مرداد روی صحنه می‌رود. امید حاجیلی هم که این روزها آلبوم «حاجیلیتو» را با تبلیغات وسیع محیطی و برگزاری مراسم بزرگی برای رونمایی، منتشر کرده، با اجرای قطعات همین آلبوم، ۱۷مردادماه کنسرت می‏دهد. مهدی مدرس، مهدی یراحی، فریدون آسرایی و فرزاد فرزین نیز به ترتیب ۲۰، ۲۱، ۲۲، ۲۳ مرداد در سالن میلاد به اجرا می‏پردازند. این سالن ۱۵ مرداد نیز میزبان اجرای میثم ابراهیمی است. به این ترتیب می‌توان با قاطعیت گفت که سالن میلاد، پایتخت موسیقی پاپ در ایران است. این سالن 2100 صندلی دارد و به نظر می‌رسد که می‌تواند پاسخگوی استقبال مخاطبان این نوع موسیقی باشد.

 

سالن برج میلاد

سالن برج میلاد، ‏بزرگ و استاندارد است؛ اما قیمت اجاره این سالن‏ها در چند سال اخیر بسیار بالا رفته و علاوه‌بر این مدیران این سالن چندان روی خوشی به موسیقی پاپ نشان نداده‌اند. به نحوی که کمتر اتفاق می‌افتد گروه‌های موسیقی پاپ در این سالن برنامه کنسرت برگزار کند. این محدودیت‌ها باعث شد تا زمزمه‏های ممنوعیت برگزاری کنسرت پاپ در این سالن که متعلق به شهرداری تهران است، شنیده شود. این زمزمه‏ها در زمانی اوج گرفت که خبر ممنوعیت تدریس موسیقی در فرهنگسراهای شهرداری تهران نیز در رسانه‏ها منتشر شده بود. به هر حال در روزهای باقی مانده از مرداد ماه امسال هم تنها دو گروه موسیقی در این سالن روی صحنه می‌رود. اما روز بیست و یکم مرداد، اتفاق جالبی در این سالن موسیقی خواهد افتاد. کاوه آفاق، خواننده‏ای که پس از 10 سال مجوز کنسرتش صادر شده، پس از انتشار نخستین آلبوم رسمی خود «با قرص‏ها می‏رقصد»، روی صحنه می‌رود و برای مخاطبانش کنسرت می‌دهد. این کنسرت در تاریخ 21 مرداد در دو سانس در برج میلاد روی صحنه خواهد رفت.  گروه «دنگ‏شو» نیز یک هفته مانده به پایان مرداد، ‏یعنی روز ۲۴ مرداد جدیدترین اجرای خود را در سالن برج میلاد روی صحنه می‏برد. سالن برج میلاد 1700 صندلی دارد.

 

تالار وحدت

... و اما تالار وحدت. این تالار ظرفیت زیادی ندارد و صندلی‌هایش 900 تاست. اما با این همه تالار وحدت برنامه‏های جذابی در حوزه موسیقی برگزار می‌کند. چهره‌های مطرح موسیقی مقامی و محلی، موسیقی ملی ایرانی و موسیقی کلاسیک و... معمولا در این سالن‏ روی صحنه می‌روند. ظرف چند روز گذشته ناصر وحدتی، خواننده گیلانی و حسین صفامنش، خواننده کرمانشاهی، ‏ موسیقی گیلکی و کردی را روی صحنه تالار وحدت بردند. کنسرت پیانو، ملودیکا و سازهای ضربی همراه کر فیلارمونیک ایران ۱۳ و ۱۴ همین ماه در تالار وحدت برگزار می‏شود. ناصر چشم‏آذر، آهنگساز برجسته و محبوب ایرانی نیز روزهای هجدهم و نوزدهم نوای نوستالژیک سازهایش را به صدا در می‌آورد. همچنین ایرج رحمانپور ۲۰ و ۲۱ مرداد در همین تالار اجرا خواهد کرد. کامران منتظری و سیامک آقایی کنسرت «باز عشق» را ۲۲ مرداد روی صحنه وحدت می‏برند. آخرین برنامه مرداد ماه این سالن کنسرت «همنوازان حصار» (علی قمصری، پوریا اخواص، هاله سیفی‏زاده و بهرخ شورورزی) است که ۲۵مرداد برگزار خواهد شد.

 

تالار رودکی

تالار رودکی همزاد و همسایه تالار وحدت است و همه آنچه درباره تالار رودکی گفتیم، کمابیش درباره این تالار نیز صادق است.کر فلوت تهران ۶ و ۷ مرداد در تالار رودکی به هنرنمایی خواهد پرداخت. آرمان فهیمی ۱۲ مرداد در همین سالن پیانو می‏نوازد. کنسرت «ساز دل آواز دل» نیز ۲۹ و ۳۰ مرداد در این تالار برگزار می‏شود. نگار و نیکا افاضل ۱۴ مرداد در سالن رودکی رسیتال ویولن و پیانو می‏دهند. کنسرت «همنوازان حصار» (علی قمصری، پوریا اخواص، هاله سیفی‏زاده و بهرخ شورورزی) پانزدهم و بیست و یکم همین ماه در همین سالن اجرا خواهند داشت و روز 25 مرداد نیز همان‌طور که گفته شد، ‏ادامه کنسرتشان را در تالار وحدت روی صحنه می‌برند. سامان علیپور نیز ۲۸ مرداد در این سالن کنسرت می‏دهد. تالار رودکی تنها 200 صندلی دارد.

 

فرهنگسرای نیاوران

سالن اجرای موسیقی در فرهنگسرای نیاوران 262 صندلی دارد و از سالن‏های کوچک اجرا در تهران است. اما این سالن نیز در سال‏های اخیر برنامه‏های متعدد و جذابی برگزار کرده است. با تمدید کوارتت شهرداد روحانی، این رهبر ارکستر، ۱۲ و ۱۳ مردادماه در فرهنگسرای نیاوران روی صحنه می‏رود. سیمین سپهر ۲۰ مرداد در همین فرهنگسرا برای بانوان اجرا خواهد کرد. همچنین ۶ مردادماه گروه «راش» در این سالن به هنرنمایی می‏پردازند. لیلی افشار ۱۵ و ۱۶ مردادماه در این سالن رسیتال گیتار کلاسیک می‏دهد. کنسرت موسیقی «نغمه بهار» ۱۸ مرداد برگزار می‏شود. گروه «ترنج» نیز ۱۱ مرداد برای بانوان روی صحنه می‏رود.

 

تالار ایوان شمس

کنسرت گروه «مهرساز» و امیر اثنی‏عشری ۱۴مرداد در تالار ایوان شمس برگزار می‏شود. گروه «ترنگ» با اجرایی سنتی و کردی ۲۹ مردادماه در این سالن برای علاقه‏مندان اجرا خواهد کرد. ایوان شمس نیز از سالن‏های کم‌ظرفیت تهران است که تنها 400 صندلی دارد.

کد N1362147

وبگردی