آفتاب

بیمارستان علوی مشهد، تنها مرکز تخصصی جراحی عروق کشور

بیمارستان علوی مشهد، تنها مرکز تخصصی جراحی عروق کشور

مشهد- ایرنا- دبیر هیات ممتحنه بورد جراحی عروق کشور گفت: بیمارستان تخصصی جراحی عروق دانشگاه علوم پزشکی مشهد با نام 'علوی' تنها مرکز فعال در این زمینه در کشور و در خاورمیانه منحصر به فرد است.

به گزارش ایرنا دکتر هادی مدقق، سه شنبه در جمع خبرنگاران افزود: بیمارستان جراحی عروق علوی مشهد، هم اکنون به تمامی بیماران دچار اختلالات عروقی مراجعه کننده از سراسر کشور، بویژه منطقه شمال شرق خدمات رسانی می کند.
وی خاطرنشان کرد: این بیمارستان که در سال 1353 در قالب درمانگاه خیریه علوی دائر بود، پس از توسعه با نام بیمارستان علی بن ابیطالب (ع) تا سال 1382 فعالیت می کرد.
به گفته وی، فعالیت این بیمارستان به دلایلی از سال 1382 متوقف شد که در سالهای اخیر، عملیات بازسازی ساختمان آن توسط جمعی از خیران و با هزینه 20 میلیارد ریال انجام شد و در خردادماه امسال مورد بهره برداری مجدد قرار گرفت.
رئیس بیمارستان جراحی عروق علوی مشهد ادامه داد: بیمارستان 120 تختخوابی علوی در 6 طبقه و زیربنایی به مساحت یک هزار و 500 متر مربع در مشهد فعال است.
به گفته وی، هم اکنون این بیمارستان دارای هفت بخش فعال است و عملیات ایجاد چهار بخش دیگر در این بیمارستان در حال انجام است.
دکتر مدقق افزود: از ابتدای تاسیس بیمارستان علوی 475 عمل جراحی عروق در این مرکز درمانی انجام شده و اکنون ضریب اشغال تخت در آن به 100 درصد رسیده که این نشانگر نیاز مبرم به تاسیس چنین بیمارستان تخصصی بوده است.
او با اشاره به جایگاه جراحی عروق درعلم پزشکی گفت: رشته جراحی عروق تمامی رگهای بدن به جز رگهای قلب را دربرمی گیرد و از رشته جراحی قلب و رشته داخلی قلب و عروق جداست.
وی بر لزوم پیشگیری از بیماریهای عروقی تاکید کرد و افزود: استعمال سیگار و دخانیات، مصرف بی رویه قند و چربی، کم تحرکی و فشار خون بالا از مهم ترین عوامل ایجاد بیماریهای عروقی است که با تغییر سبک زندگی و اصلاح تغذیه قابل پیشگیری است.
این پزشک فوق تخصص جراحی عروق، مهم ترین علائم بیماریهای مرتبط با اختلال عروق را شامل سیاه شدن انگشتان، احساس سردی در دست و پاها، ضعف، سردرد، گزگز کردن و مورمور شدن اندامها عنوان کرد.
مدیر بیمارستان تخصصی علوی مشهد نیز در این جلسه گفت: 60 درصد بیماران مراجعه کننده به این بیمارستان از مشهد و بقیه از سایر نقاط کشور هستند.
دکتر حسین محزون افزود: در هفته های گذشته چالشها و مشکلاتی در خدمات رسانی این مرکز از جمله سامانه سرمایشی هوا رخ داد که با کمک خیرین و خرید ملزومات مربوط، این مشکل بلافاصله رفع شد.
وی از خیران تقاضا کرد که با مشارکت در بحث ساخت و ساز، برای رفع کمبود شدید فضای فیزیکی بیمارستان علوی و ارتقای خدمات رسانی به مردم همکاری کنند.
بیمارستان تخصصی جراحی عروق علوی سوم خرداد امسال با حضور مسئولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افتتاح شد.
3127/5132
کد N1361797

وبگردی