آفتاب
سفیر عراق در تهران در گفت و گو با ایرنا:

هیچ سندی دال بر دخالت ایران در امور داخلی کشورها نیست/جلسه هماهنگی اربعین در بغداد

هیچ سندی دال بر دخالت ایران در امور داخلی کشورها نیست/جلسه هماهنگی اربعین در بغداد

تهران- ایرنا- سفیر عراق در تهران، جمهوری اسلامی ایران را عامل اساسی ثبات منطقه ای دانست و گفت: هیچ سندی دال بر دخالت ایران در امور داخلی کشورها وجود ندارد.

راجح صابر عبود الموسوی روز سه شنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار سیاسی ایرنا در واکنش به مواضع برخی کشورهای عربی در اتحادیه عرب علیه جمهوری اسلامی ایران افزود: ما همواره قدردان نقش تاریخی جمهوری اسلامی ایران در ثبات منطقه ای و حتی جهانی هستیم.
وی ادامه داد: ما با هر گروهی که بخواهد به اسلام و وحدت مسلمانان خدشه وارد کند، مخالف هستیم.
سفیر عراق در تهران با بیان این که بودن ایران در کنار عراق برای برخی از کشورهای منطقه ای خوشایند نیست، اضافه کرد: حمایت ایران نقش مهمی برای مقاومت دولت و مردم عراق در برابر تروریست ها دارد و این همکاری نقشه های شوم آن ها را بر ملا می کند.
عبود الموسوی تصریح کرد: این ها تلاش می کنند تا علیه ایران دشمنی کنند تا با افزایش خشونت و تروریسم، منطقه را بر اساس طایفه و تعصب تقسیم بندی شود.
وی تاکید کرد: اگر حمایت جمهوری اسلامی ایران و نیروهای مردمی نبود، عراق سقوط می کرد و اگر عراق از دست برود، کل کشورهای منطقه نیز سقوط خواهند کرد.
این مقام عراقی یادآور شد: وقتی ایران حمایت کرد و توانستیم تکریت را آزاد کنیم، این شهر به اهالی آن واگذار شد. آیا این حضور دلیل طایفه ای دارد؟
عبود الموسوی افزود: وقتی ایران مشارکت کرد و الانبار آزاد شد، شهر به مردم آن تحویل داده شد و هیچ گونه موضوع مذهبی در کار نبود. اگر موصل هم آزاد شود، به ساکنان آن تحویل داده خواهد شد.
وی با اشاره به موضع گیری برخی از کشورها مبنی بر این که تقسیم بندی کشورها باید بر اساس طایفه ای و یا مذهبی انجام می شد، اظهار داشت: این ها نقشه های خبیثی علیه مردم دارند و چون ایران، عراق و سوریه در برابر آن ها ایستاده است، تلاش دارند تا علیه این سه کشور توطئه کنند.
سفیر عراق در ایران عنوان کرد: حمایت های برخی از کشورهای منطقه از تروریسم فقط برای این است که دموکراسی به کشورشان منتقل نشود و برای جلوگیری از آن، میلیاردها دلار هزینه می کنند.
عبودالموسوی با بیان این که نه در امور داخلی کشورهای دیگر دخالت می کنیم و نه دوست داریم کشورهای دیگر در امور ما دخالت کنند، تصریح کرد: ایران در عراق حضور مستشاری دارد که به دعوت و هماهنگی دولت عراق انجام می شود.
وی خاطرنشان کرد: هیچ گاه حمایت ایران را در همه مراحل تاریخی عراق فراموش نخواهیم کرد و معتقدیم جمهوری اسلامی ایران می تواند از صلح و آرامش در عراق محافظت کند.
سفیر جمهوری عراق بار دیگر با رد ادعای دخالت ایران در امور داخلی کشورهای منطقه تاکید کرد: ایران همیشه نقش خوبی در عراق داشته و امیدواریم برادران ما در کشورهای دیگر هم نقشی همانند ایران به عهده بگیرند.

**برگزاری جلسه هماهنگی اربعین به زودی در بغداد
عبودالموسوی همچنین به آیین اربعین اشاره کرد و گفت: در سال گذشته شاهد موفقیت خوبی در زمینه تامین امنیت و تغذیه زایران امام حسین(ع) در ایام اربعین بودیم.
وی با بیان این که در این آیین حدود 27 میلیون زایر حضور داشتند، افزود: این آیین در شرایطی برگزار شد که با تروریست ها در حال مبارزه بودیم و به خاطر برگزاری موفقیت آمیز مراسم اربعین، پیام های تشکر از رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران و سایر مقامات این کشور دریافت کردیم.
سفیر عراق در ایران ادامه داد: درسال گذشته 11 دفتر کنسولی در 11 استان ایران دایر کردیم و از ساعت 8 صبح تا 4 صبح فردا مشغول به کار بودیم تا امور ویزا به سرعت انجام شود که این اقدام در هیچ کشوری سابقه ندارد.
عبودالموسوی به برگزاری جلسات متعدد برای آیین اربعین امسال هم اشاره کرد و گفت: به زودی جلسه ای در بغداد تشکیل خواهد شد تا امسال بهتر و بیشتر از سال گذشته بتوانیم میزبان زایران اباعبدالله الحسین(ع) باشیم.
مشروح این گفت و گو متعاقبا منتشر خواهد شد.
سیام**1429
کد N1361471

وبگردی