آفتاب
(نشست خبری 4)

نوبخت : حمله کنندگان به سفارت عربستان باید به سزای عمل خود برسند

نوبخت : حمله کنندگان به سفارت عربستان باید به سزای عمل خود برسند

تهران - ایرنا - سخنگوی دولت با تاکید بر این که تعرض کنندگان به سفارت عربستان باید به سزای عمل خود برسند، گفت: همه کسانی که مسبب چنین خسارتی در کشور شده اند در مقابل قانون و پیشگاه خداوند مسئول هستند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، محمد باقر نوبخت امروز - سه شنبه - در ادامه نشست خبری در پاسخ به این پرسش که سخنگوی قوه قضاییه روز گذشته از شایستگی تخفیف تعرض کنندگان به سفارت عربستان سخن گفت، نظر دولت چیست؟، اظهارداشت: این اقدام غیر از این که چهره ای دیگر از مردم با فرهنگ و فهیم ایران اسلامی در عرصه های جهانی نشان داد که در شان قضاوت جهانی نبود، حتی باعث شد عربستان از زیر بار فشارها خارج شود.
نوبخت افزود: در آن زمان عربستان به دلیل اتفاقاتی که به خاطر سوء مدیریت در مهمانی حرم الهی رخ داد، زیر فشار افکار عمومی جهانی قرار گرفت اما تعرض به سفارت عربستان در تهران باعث شد تا از زیر این فشار خارج شود و فرصت پیدا کند تا در عرصه های مختلف منافع ایران را هدف قرار دهد.
وی تصریح کرد: اگرچه ایران که قدرت های جهانی را وادار به پذیرش حقوق خود کرد دربرابر عربستان نیاز به چنین مباحثی ندارد اما به هر تقدیر این اتفاقات لطمه ای به منافع ملی وارد کرد و بخشی از وقت کشور را گرفت بنابراین همه کسانی که مسبب چنین خسارتی در کشور شده اند در مقابل قانون و پیشگاه خداوند مسئول هستند.
رییس سازمان مدیریت وبرنامه ریزی ادامه داد: در موضوع حقوق های نامتعارف مشاهده کردیم که چه اتفاقاتی رخ داد و تریبونی نبود که به به این موضوع نپردازد.
نوبخت همچنین اظهارداشت: دولت از این اتفاقات متاثر است و اگر چه در برابر هر گونه زورگویی و بدخواهی کشورهای همسایه نسبت به دولت دفاع خواهد کرد، معتقد است این افراد باید به سزای عمل خود برسند.
سخنگوی دولت همچنین در پاسخ به پرسش دیگری در خصوص ادعای برخی نمایندگان مجلس نسبت به کلی بودن گزارش برجام گفت: بخشی از موضوعات برجام که در ارتباط با محتوای گزارش است در کمیسیون های مجلس مطرح شده و بخشی را که به تشخیص خود صلاح بدانند رسانه ای خواهند کرد .
نوبخت با بیان این که در جلسات داخلی کمیسیون ها حد ومرزی برای پرسش نسبت به مفاد برجام وجود ندارد، یادآور شد: در موضوع برجام بجز مجلس در شورای عالی امنیت ملی به صورت دقیق در حال نظارت است و نمایندگان مجلس اگر نیاز به استدلال بیشتر دارند، می توانند از مسئولان وزارت امور خارجه گزارش بخواهند.
وی همچنین در پاسخ به این پرسش که پول های آزاد شده در چه مسیری هزینه شده است، اظهارداشت: همانطور که پیش از گزارش آن داده شد از 27 دی ماه سال گذشته تا اواخر اردیبهشت سال جاری سه میلیارد و 418 میلیون دلار سرمایه گذاری در 41 پروژه کشور صورت گرفته است و چهار میلیارد و 200 میلیون دلار نیز برای بهره برداری از 6 هزار مگا وات انرژی الکتریکی سرمایه گذاری صورت گرفته است.
سخنگوی دولت در پاسخ به این که با توجه به افزایش مصرف برق، نیروگاه ها نیازمند دریافت سوخت بیشتر هستند دولت چه برنامه ای دارد، گفت: وزرای نیرو ونفت در جلسه هیات وزیران همواره در خصوص عرضه ومصرف سوخت نیروگاه ها گزارش های جامع خود را ارائه می دهند ولی متاسفانه راندمان نیروگاه ها در کشور هنور بالا نیست و سرمایه گذاری های صورت گرفته در این بخش برای همین منظور است.
سیام * 1053 ** 1336
کد N1361292

وبگردی