آفتاب

واریز سه هزار میلیارد ریال مشوق صادراتی برای صادرکنندگان

واریز سه هزار میلیارد ریال مشوق صادراتی برای صادرکنندگان

مشهد- ایرنا- معاون کمکهای تجاری سازمان توسعه تجارت ایران گفت: بخشی از مشوقهای صادراتی دولت یازدهم در قالب تسهیلات با کارمزد چهار درصد برای ارائه به صادرکنندگان، از محل صندوق توسعه ملی به میزان سه هزار میلیارد ریال امسال به حساب بانک توسعه صادرات واریز شد.

محمدرضا مودودی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بسته مشوق صادراتی دولت در قالب سه سرفصل برنامه ریزی شده که دو سرفصل آن به پرداخت 20 هزار میلیارد ریال تسهیلات ریالی و ارزی از محل صندوق توسعه ملی اختصاص دارد.
وی ادامه داد: از این میزان تاکنون سه هزار میلیارد ریال تسهیلات ریالی به حساب بانک توسعه صادرات واریز شده اما هنوز تسهیلات ارزی اختصاص نیافته است.
معاون کمکهای تجاری سازمان توسعه تجارت گفت: سومین سرفصل از بسته مشوقهای صادراتی دولت یازدهم اختصاص 10 هزار میلیارد ریال از منابع عمومی بودجه و هدفمندسازی یارانه ها به صادرکنندگان می باشد که تاکنون پرداخت نشده است.
وی افزود: تلاش می شود تا پایان نیمه نخست امسال مشوق صادراتی از محل بودجه عمومی از طریق سازمان مدیریت و برنامه ریزی برای پرداخت به صادرکنندگان تخصیص یابد.

*80 درصد صادرات در دست هزار صادرکننده
معاون سازمان توسعه تجارت ایران در ادامه همچنین گفت: 80 درصد صادرات ایران را تعداد محدودی از شرکتهای صادراتی به تعداد هزار شرکت انجام می دهند که به واقع شرکتهای تخصصی در این حوزه به شمار می روند.
وی افزود: با این حال پارسال 17 هزار و 500 شرکت کار صادرات کالا از ایران را به کشورهای مختلف انجام دادند.
مودودی چین را کشور نخست صادرات ایران ذکر و بیان کرد: حدود 80 درصد صادرات کل کشور در اختیار 10 کشور هدف صادراتی است که افغانستان در این میان رتبه پنجم را دارد.
وی ادامه داد: به دلیل تحریمهای اقتصادی در سالهای گذشته برخی بازارهای صادراتی ایران در اروپا، آسیای شرقی و آمریکا از بین رفت اما در دوران پسابرجام امیدها برای بازگشت این بازارها قوت گرفت.
معاون کمکهای تجاری سازمان توسعه تجارت گفت: آمارهای صادراتی امسال نشان داد در حوزه مواد معدنی مانند مس و سنگ آهن 47 درصد رشد محقق شده و این نشان می دهد بازارهای سنتی در حال بازگشت به فضای صادراتی ایران هستند.
وی افزود: کشورهای ایتالیا، فرانسه، آلمان نسبت به واردات کالا از ایران استقبال خوبی دارند و در حوزه آسیای شرقی نیز صادرات کالا به کره جنوبی در سه ماه نخست امسال رشد قابل توجهی داشت.

* لزوم تغییر رویکرد در صادرات به افغانستان
معاون سازمان توسعه تجارت ایران در ادامه گفت و گو با خبرنگار ایرنا پیرامون چالشهای حوزه تجارت با افغانستان هم اظهار کرد: با وجود رقبای تجاری در آن کشور باید برای افزایش سهم ایران از بازار رویکرد تجاری تغییر کند و به سمت تجارت تخصصی و حرفه ای سوق یابد.
وی ادامه داد: ایران یکی از رقیبان اصلی کشورهای دیگر در حوزه تجارت با افغانستان است و به دلیل هم مرز بودن و اشتراکات فرهنگی و زبانی، کشورمان سهم نخست یا دوم را از تبادلات تجاری با افغانستان دارد.
مودودی میزان صادرات ایران به افغانستان را در سه ماه نخست امسال 287 هزار و 648 تن به ارزش 219 میلیون و 168 هزار دلار اعلام و بیان کرد: این حجم در مقایسه با مدت مشابه پارسال از نظر وزن 21 درصد و از نظر ارزش 20 درصد رشد داشته است.
وی گفت: از سوی دیگر صادرات افغانستان به ایران امسال 85 درصد رشد یافته و بیشترین محصول صادراتی آن کشورمان کنجد بود که ارزش افزوده زیادی ایجاد کرده است.
معاون کمکهای تجاری سازمان توسعه تجارت افزود: تجارت ایران با بازارهایی مانند افغانستان بیشتر وابسته به تجار خارجی است که به عنوان خریدار به آن کشور می آیند و کالا می خرند، این رویه باید اصلاح شود تا مصرف کننده نهایی را در آن کشورها پیدا کنیم.
وی ادامه داد: توقف فروش کالا از کارخانه برای صادرات به افغانستان، حضور پایدار در بازار و راه اندازی شبکه توزیع در افغانستان، برخورد با رقبای تجاری که از هر راه ممکن درصدد از بین بردن بازار سنتی بین ایران و افغانستان هستند برای توسعه بازار کالای ایرانی در کشور همسایه ضروری است.
وی رفع تنگناهای بانکی در سطح کلان، تامین زیرساختهایی مانند راه آهن خواف - هرات و تکمیل جاده ماهی رود را از مواردی دانست که باعث تقویت روابط تجاری با افغانستان می شود.

* صدور سوخت گرفتار صادرکنندگان غیرحرفه ای
معاون سازمان توسعه تجارت همچنین در مورد علت کم بودن صادرات سوخت به افغانستان گفت: صادرکنندگان ایرانی این در حوزه کم کار نکرده اند بلکه عملکرد خوبی نداشتند زیرا ورود افراد غیرحرفه ای به این تجارت لطمه زده است.
وی افزود: اینکه هر کسی بتواند با داشتن یک کارت بازرگانی اقدام به صادرات سوخت کند تخلفات در این حوزه، پایین آمدن کیفیت کالای صادراتی و نارضایتی طرف مقابل را در پی دارد.
مودودی ادامه داد: با توجه به اهمیت صادرات سوخت به افغانستان و نیاز آن کشور به انرژی باید شرکتهای توانمند و تخصصی وارد این حوزه شوند.
7489/1858
کد N1361099

وبگردی