آفتاب

برگزاری ششمین کنفرانس بین المللی آکوستیک و ارتعاشات در آذرماه

برگزاری ششمین کنفرانس بین المللی آکوستیک و ارتعاشات در آذرماه

تهران- ایرنا- ششمین کنفرانس بین المللی آکوستیک و ارتعاشات به میزبانی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی در نیمه دوم آذرماه امسال برگزار می شود.

دبیر ششمین کنفرانس بین المللی آکوستیک و ارتعاشات روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا به سابقه برگزاری این کنفرانس در دوره های گذشته اشاره کرد و گفت: کنفرانس های قبلی به ترتیب در دانشگاه های صنعتی امیرکبیر، صنعتی شریف، صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، علم و صنعت ایران و پردیس فنی دانشگاه تهران برگزار شد و دانشگاه خواجه نصیر، تنها دانشگاهی است که تاکنون میزبانی دو دوره کنفرانس را برعهده داشته است.
دکتر علی اصغر جعفری اظهار کرد: برگزاری کنفرانس بین المللی آکوستیک و ارتعاشات، یکی از برنامه های سالانه انجمن علمی آکوستیک و ارتعاشات ایران است که هر سال در یکی از دانشگاه های فنی مهندسی تهران برگزار می شود و امیدواریم در دوره های آتی شاهد برگزاری این کنفرانس در دانشگاه های شهرستان ها نیز باشیم.
وی با بیان اینکه استادان، دانش آموختگان و دانشجویان رشته های مهندسی مکانیک و عمران و فعالان صنعت، مخاطبان اصلی این کنفرانس تخصصی هستند، افزود: با توجه به ماهیت مخاطبان کنفرانس، به گونه ای برنامه ریزی شده که پذیرش و ارائه مقالات در دو بخش 'تجربه صنعتی - مطالعه موردی' و 'علمی - پژوهشی' انجام شود.
استاد دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی افزود: مقالات بخش تجربه صنعتی - مطالعه موردی در حوزه صنایع پتروشیمی، خودرو و ریلی، دفاعی، معدنی، نفت و گاز، نیروگاه و هوافضا قابل ارائه هستند.
جعفری ادامه داد: مقالات بخش علمی - پژوهشی نیز در زمینه آزمون های شوک و ارتعاش، آکوستیک در معماری، آکوستیک در موسیقی، آکوستیک زیر آب، آلودگی صوتی، پایش وضعیت ارتعاش و صوت، پردازش سیگنال در آکوستیک، تحلیل سیگنال های گفتاری، دینامیک خودرو، دینامیک سازه، دینامیک سازه های عمران، شناسایی سامانه ها و سازه های مکانیکی، فیزیک صوت، کنترل نوفه و ارتعاش، ماشین آلات دوار، مهندسی آکوستیک، نوفه و ارتعاشات ریلی و واکنش انسان به صوت و ارتعاش پذیرفته می شود.
وی به تمدید مهلت دریافت مقالات از سوی دبیرخانه ششمین همایش آکوستیک و ارتعاشات اشاره کرد و گفت: علاقمندان تا 15 مردادماه جاری فرصت دارند مقالات خود را در محورهای تعیین شده به دبیرخانه همایش ارسال کنند.
جعفری در مورد برنامه های روزهای برگزاری کنفرانس نیز اظهار کرد: علاوه بر ارائه مقالات به صورت شفاهی و پوستر، حداقل سه سخنران کلیدی که از استادان معروف و صاحبنظر بین المللی در حوزه آکوستیک و ارتعاشات هستند آخرین دستاوردهای علمی این حوزه را ارائه خواهند کرد.
وی معرفی و تجلیل از مهندس برجسته، استاد دانشگاه برجسته و پژوهشگر برتر را به عنوان برنامه های جنبی ششمین کنفرانس آکوستیک و ارتعاشات اعلام کرد و گفت: فرآیند انتخاب این افراد بر اساس شاخص های کمی و کیفی همچون میزان ارتباط با صنعت، حل مشکلات کشور از طریق پروژه های کاربردی، تولیدات علمی - پژوهشی (مقاله، کتاب، اختراع) و میزان استنادهای بین المللی صورت گرفته به این تولیدات علمی، خواهد بود.
دبیر ششمین کنفرانس بین المللی آکوستیک و ارتعاشات، در مورد جوایز بخش دانشجویی این کنفرانس نیز توضیح داد: با رای هیات داوران کنفرانس، یک پایان نامه برتر در مقطع کارشناسی ارشد و یک پایان نامه برتر در مقطع دکتری که به موضوع آکوستیک و ارتعاشات اختصاص دارد انتخاب و معرفی خواهد شد و یک مسابقه کاربردی نیز برای دانشجویان برگزار می شود.
وی خاطرنشان کرد: در مسابقه کاربردی، دانشجویان باید با حداقل امکانات موجود بتوانند روی یک ورقه نازک (کاغذی یا فلزی و یا جنس های دیگر) مقداری ماده پودری بریزنند و با یک وسیله لرزاننده آن را تکان بدهند به گونه ای که پودر، یک شکل خاص به خود بگیرد و هرچقدر نقش ایجاد شده روی صفحه جالب تر باشد، امتیاز بیشتری به دانشجو تعلق خواهد گرفت.
به گفته جعفری در کنار ششمین کنفرانس بین المللی آکوستیک و ارتعاشات، نمایشگاه تخصصی با حضور صنعتگران و پژوهشگران دانشگاهی برگزار خواهد شد و مطالب روز این حوزه همچون 'آنالیز مودال'، 'بالانس محور' و 'استفاده از نرم افزارهای المان محدود برای طراحی با دید ارتعاشی' در قالب چندین کارگاه تخصصی به شرکت کنندگان در کنفرانس آموزش داده خواهد شد.
آکوستیک یکی از شاخه های علم فیزیک است که به بررسی موج های مکانیکی در گازها، مایع ها و جامدها، از جمله نوسان ها، صدا، فراصوت و فروصوت می پردازد.
کاربردهای آکوستیک در بسیاری از جنبه های زندگی امروز دیده می شود که ساده ترین نمونه آن صنایع صوتی، صنایع هوافضا و نیز کنترل نویز (مکانیکی) است.
علمی**1055**1834
کد N1360970

وبگردی