آفتاب

رییس موسسه مطالعات و تحلیل های دفاعی هند: ایران ظرفیت ثبات بخشی به امنیت منطقه را دارد

رییس موسسه مطالعات و تحلیل های دفاعی هند: ایران ظرفیت ثبات بخشی به امنیت منطقه را دارد

تهران - ایرنا - رییس موسسه مطالعات و تحلیل های دفاعی هند با بیان این که ایران می تواند نقش ثبات بخش در منطقه به عنوان یکی از مهم ترین کشورها را داشته باشد گفت: ایران با عبور از مرحله تحریم های بین المللی و یک جانبه ظرفیت ثبات بخشی به امنیت منطقه را دارد.

به گزارش ایرنا، شری جایانت تراساد روز دوشنبه در نشستی در شورای راهبردی روابط خارجی افزود: وظیفه منطقه ای کشورهای مستقل در تامین امنیت بسیار مهم است و ایران کشوری است که علاوه بر تامین امنیت خودش می تواند به تامین امنیت کل منطقه کمک کند.
وی اضافه کرد: آسیای میانه در خطر است و تنها از مسیر توسعه اقتصادی می توان این خطر را از کشورهای منطقه دور کرد و از جمله وظایف کشورهای منطقه بویژه ایران و هند این است که به این روند کمک کنند و همکاری های منطقه ای را به لحاظ اقتصادی شکل دهند.
جایانت تراساد همچنین ادامه داد: سلاح های هسته ای نمی توانند مشکلات کشورها و جهان را حل کنند؛ ویژگی و تاثیر این سلاح ها صرفا بازدارندگی است و وقتی از امنیت بین الملل صحبت می کنیم باید درباره خلع سلاح هسته ای نیز صحبت کنیم.
رییس موسسه مطالعات و تحلیل های دفاعی هند امنیت را یکی از چالش های عمده در آینده دانست و افزود: معتقدم باید بیش از پیش روی چند جانبه گرایی متمرکز شویم و جنبشی را با همین ماهیت به راه بیاندازیم که در آن از یک جانبه گرایی پرهیز شود.
وی تاکید کرد: ما چاره ای نداریم جز این که به کشورهای دارا و ندار هسته ای فرصت دهیم و به نوعی به لحاظ قوانین بین المللی از آن ها بخواهیم که قدم هایی را به سمت خلع سلاح هسته ای بردارند، همچنین باید گزینه حرکت به سمت ساخت و تولید سلاح هسته ای بسیار سنگین و گران باشد.
رییس موسسه مطالعات و تحلیل های دفاعی هند در عین حال گفت: مدیریت چالش های صنعتی در دنیای جهانی شده نیازمند به اقدامات زیادی است که هند با وارد شدن به عرصه صنعتی با این چالش ها مواجه است؛ ما ضمن ورود به این عرصه با تحریم های زیادی در سطح بین الملل مواجه شدیم که سرعت ما را کم کرد و ایران نیز مثل ما با مساله تحریم ها آشناست که من می بینم ایران هم در حال عبور از مرحله تحریمی است.
وی افزود: باید بدانیم جهانی شدن فرهنگ غنی و ریشه داری است و سراسر جهان را گرفته است و دارای ابعاد سیاسی، فرهنگی و اقتصادی است. البته جهانی شدن تبعاتی خواهد داشت که یکی از آن ها بخش امنیت است. همچنین نبود ثبات و قطعیت اقتصادی و اجتماعی در برخی از کشورها باعث شده اتفاقاتی در طی گذار به سمت جهانی شدن بیافتد.
رییس موسسه مطالعات و تحلیل های دفاعی هند گفت: اتفاقاتی که در یک دهه اخیر شاهد آن بوده ایم از جمله تحولات عراق، لیبی، بهار عربی، تونس و یمن که می بینیم چه تاثیراتی در کل منطقه ما داشته اند.
جایانت تراساد افزود: خوشبختانه روند جهانی شدن کمک کرد تا اقتصاد کشورهای غربی به سمت کشورهای جنوب حرکت کند و از این رو ما شاهد رشد چین بودیم و امروز مرحله به مرحله چین به یکی از رهبران اقتصاد جهانی تبدیل می شود.
سیام **6084 /1449
کد N1360210

وبگردی