آفتاب
نماینده ولی‌فقیه در اردبیل:

شورای فرهنگ عمومی به روز اردبیل بی‌توجه است/هشدار به تحریف صفویه

شورای فرهنگ عمومی به روز اردبیل بی‌توجه است/هشدار به تحریف صفویه

اردبیل – نماینده ولی‌فقیه در استان اردبیل گفت: با وجود تأکیدات، شورای فرهنگ عمومی کشور از ثبت روز اردبیل در تقویم خودداری می‌کند.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت‌الله سید حسن عاملی عصر دوشنبه در مراسم گرامیداشت روز اردبیل تصریح کرد: معرفی روز اردبیل در سطح ملی و جهانی ضروری است و طرح آن از سر تعصبات نیست.

وی با تأکید به اینکه روز اردبیل روز عزت کشور است و در چنین روزی تمامیت ارضی کشور مشخص می‌شود، اضافه کرد: در چنین روزی کشوری که به ۱۸ قسمت تقسیم شده متحد و یکپارچه می‌شود.

نماینده ولی‌فقیه در استان با بیان اینکه شاه اسماعیل صفوی با سن و سال اندک کل کشور را متحد کرد، افزود: هیچ فردی نمی‌تواند بگوید چون روز اردبیل داریم باید روزی برای سایر استان‌ها نیز تدارک دیده شود.

به گفته عاملی تلاش شاه اسماعیل صفوی برای اتحاد تمامیت ارضی ایران و ایجاد یک حکومت شایسته قابل‌توجه است و در واقع در پی این اقدام یک تمدن عظیم در ایران شکل گرفته است.

وی با ابراز تأسف از طرح برخی مسائل غیرواقعی پیرامون صفوی اضافه کرد: تحریف و مصادره نسبت به صفویه افزایش یافته و عده‌ای تحریف با غرض‌ورزی و عده‌ای مصادره به نفع را پیشه کرده‌اند.

عنوان خطایی برای شاه اسماعیل تحریف است

نماینده ولی‌فقیه در استان از جمله این تحریفات را به کار بردن عنوان شاه اسماعیل خطایی دانست و گفت: در ترکیه شاه اسماعیل به عنوان «خاطایی» نام برده می‌شود.

وی افزود: این نامگذاری بر این اساس است که شاه اسماعیل در جنگ با سلطان سلیم اینطور مطرح کرده که این جنگ خطای بزرگی بوده که نباید مرتکب می‌شد، در حالی که آغازگر جنگ سلطان سلیم بود.

امام جمعه اردبیل متذکر شد: در واقع اروپا سلطان سلیم را روی کار آورد و بین دو پادشاه ترک اختلاف انداخت چراکه اتحاد این دو به زیان اروپا بود.

عاملی تصریح کرد: اظهاراتی از این دست تحریف تاریخ صفوی است و شاه اسماعیل صفوی امپراطوری عظیم دینی با پشتوانه مکتب غنی در فقه و عرفان و هنر ایجاد کرده است.

وی افزود: امروز که به جای ۱۶ ستاره به نماد دول ترک بر روی سر اردوغان ۱۷ ستاره مطرح می‌شود در واقع پیشنهاد پارلمان ترکیه به اردوغان است که ستاره ۱۷ ام به عنوان دولت صفویه قلمداد شود.

نماینده ولی‌فقیه در استان با بیان اینکه چنین تحریفاتی سد شده و نباید اجازه گسترش پیدا کند، تحریف دوم را متوجه نامگذاری شاه اسماعیل به خطایی در آذربایجان عنوان کرد.

عاملی افزود: اینطور استدلال می‌شود که شاه اسماعیل گفته است در شکل‌دهی حکومت به نام حکومت شیعه به خطا رفته و حتی سه عنصر زبان، خاک و غیرت را توصیه کرده و مابقی را خطا خوانده است.

وی با بیان اینکه این همه دروغ‌پردازی محلی از اعراب ندارد اضافه کرد: در آذربایجان کتبی از این دست حداقل باید مستند نوشته شود در حالی که هیچ سندی برای این مدعا مطرح نمی‌شود.

امام جمعه اردبیل دیدگاه شاه اسماعیل صفوی را استقرار اسلام آرمانی دانست و افزود: شعار صفویه به غیر از اینکه «اگر خسته جانی بگو یا علی» نبوده است.

اجباری در استقرار حکومت شیعه نبود

نماینده ولی‌فقیه در استان تحریف دیگر را بیان این اظهارات عنوان کرد که گفته می‌شود شاه اسماعیل صفوی به اجبار مردم را به پذیرش حکومت شیعی وادار ساخته است.

عاملی افزود: این در حالی است که تاریخ علاقه ایرانیان به دین اسلام مربوط به صفویه نیست و زمانی که در صدر اسلام با فشار کفار تنها علی بن ابی طالب طاب آورد علاقه ایران و ایرانی به امام و اسلام شکل گرفت.

امام جمعه اردبیل به تأثیر دو طیف قزلباش‌ها و تیراندازان تالش در اتحاد و انسجام کشور اشاره کرد و گفت: متأسفانه نسبت به معرفی و تشریح اقدامات آن ها اقدام کافی صورت نگرفته است.

وی همچنین با انتقاد از غیبت صداوسیما در پوشش مستقیم برنامه روز اردبیل افزود: متأسفانه شاهدیم برای جشن حافظ و سعدی صداوسیما پخش مستقیم دارد اما برای برنامه روز اردبیل اقدامی درخور ترتیب نداده است.

عاملی تأکید کرد: اگر سلسله صفویه نبود کشور به شکل فعلی حیات نداشت و امروز احیای این جایگاه ضروری است.

کد N1360194

وبگردی