آفتاب

امحای ۶ هکتار از زمین‌های زیرکشت با آب‌های آلوده در شهر ری

امحای ۶ هکتار از زمین‌های زیرکشت با آب‌های آلوده در شهر ری

همشهری آنلاین: ۶ هکتار از زمین‌های زیرکشت سبزیجات و محصولات تازه مصرف در شهرری که با آب‌های آلوده و ناسالم سیراب می‌شدند با حضور مسئولان اجرایی و قضایی امحا شدند.

به گزارش ایرنا، امحای این زمین‌ها روز یکشنبه با حضور جمالی پور فرماندار شهرستان ری، تمهیدی معاون سیاسی امنیتی فرماندار، روسای ادارت مرتبط از جمله بهداشت و درمان و جهاد کشاورزی و نمایندگان دستگاه‌های انتظامی و قضایی و همچنین رسانه‌های گروهی صورت گرفت.

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان ری در حاشیه این اقدام که با دستور قضایی دادگستری کهریزک انجام شد، گفت: این اقدام در پی پیگیری و خواست اداره بهداشت و درمان شهرستان ری صورت برای حفظ سلامتی بهداشت و تغذیه مردم صورت گرفت.

فاطمه تاجیک گفت: فعالیت‌های کشاورزی با آب‌های ناسالم و غیربهداشتی علاوه بر این که برای بهداشت مصرف‌کنندگان محصولات ضرر زیادی دارد برای کشاورزان و کارگران شاغل در این زمین‌ها نیز ضرر دارد.

وی ادامه داد: سبزیجات به عمل آمده با این آب‌ها انواع بیماری‌ها را ایجاد کرده و به خاطر انتقال فلزات سنگین از طریق آنها افراد مصرف‌کننده به انواع سرطان‌ها مبتلا می‌شوند.

تاجیک گفت: از نظر قوانین اداره بهداشت، آبیاری با آب فاضلاب و ناسالم برای هر محصول کشاورزی غیرقانونی و جرم است افزود: اداره بهداشت شهرستان ری با کشت سبزی و صیفی‌جات با آب‌های ناسالم به شدت برخورد کرده و با متخلفین بر اساس اصول قانونی و قضایی برخورد می‌کند.

وی گفت: خوشبختانه میزان سطح زیرکشت آب‌های آلوده با پیگیری این اداره و سایر دلسوزان از 70 هکتار به حدود 6 هکتار رسیده است که با آن نیز برخورد جدی صورت می‌گیرد.

تاجیک با بیان این که گندم‌کاری، جوکاری و کاشت ذرت با آب‌های آلوده نیز اشکال داشته و غیرقانونی است گفت: به لحاظ مشکل کشاورزان در تامین آب مورد نیاز فعلا برخورد با این تخلف در اولویت نیست اما به مرور از این اقدام نیز باید جلوگیری کرد.

وی گفت: در زمان آغاز مسئولیت بنده حدود 100 هکتار برنج‌کاری در فیروزآباد با آب‌های آلوده نیز به طور کامل جلوگیری شد و امروز چیزی به نام کشت برنج با آب‌های آلوده و ناسالم نداریم.

تاجیک با بیان این که مشکل تامین آب و جلوگیری از استفاده از آب‌های ناسالم و فاضلاب باید به صورت ریشه‌ای حل شود خواستار تشریک مساعی نهادهای مرتبط با این قضیه و مخصوصا مشارکت شهرداری تهران برای رفع اساسی این مشکل شد.

کد N1360096

وبگردی