آفتاب

تلاش برای جلوگیری از نابودی یک تپه تاریخی

تلاش برای جلوگیری از نابودی یک تپه تاریخی

همشهری آنلاین: گمانه‌زنی به منظور تعیین عرصه و پیشنهاد حریم تپه کله شهرستان بروجرد که آثاری از تمامی ادوار تاریخی (مس و سنگ قدیم تا قرون میانی اسلامی) را در خود جای داده است به منظور جلوگیری از تسطیح و نابودی آن انجام گرفت.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، عباس صارمی سرپرست هیأت گمانه‌زنی تپه کله این مطلب را در نشست گزارش به همکار که به همت پژوهشکده باستان‌شناسی در محل پژوهشگاه برگزار شد مطرح کرد.

او افزود: تپه کله بصورت پشته‌ای نسبتا حجیم و مرتفع در شهرستان بروجرد، دشت سیلاخور علیا دهستان دره صیدی، مماس با روستای کله قرار گرفته به نحوی که بخشی از روستای کله روی این اثر بنا شده است.

این باستان‌شناس تصریح کرد: به جز تشکیل پرونده ثبتی و پروژه مورد ارایه هیچگونه اقدام منسجم و میدانی در ارتباط با تپه باستانی کله تا به حال صورت نگرفته است.

وی با اشاره به شسته شدن قسمتی از خاک تپه و سرازیر شدن آن به سمت پایین به دلیل بارش‌های سالانه گفت: از این رو تفکیک دوره‌های طبیعی و لایه‌های فرهنگی این اثر بدون انجام گمانه‌های آزمایشی ممکن نیست.

صارمی، تسطیح زمین‌های اطراف تپه از طرف روستاییان، برداشت خاک تپه، پیشروی قبرستان و افزایش وسعت خرمن‌گاه‌ها را از مهمترین تهدیدات تپه کله اعلام کرد و افزود: با در نظر گرفتن تمامی این موارد گمانه‌هایی در این محوطه حفر و نتایج آن به تعیین عرصه و حریم برای این اثر منجر شد.

او با اشاره به کشف تکه سفال‌هایی از تمامی ادوار تاریخی در تپه کله تصریح کرد: این تپه از دوران پیش از تاریخ مس و سنگ قدیم تا قرون میانی اسلامی آثاری را در خود جای داده است.

این باستان‌شناس افزود: بر اساس ضوابط حفاظتی تعیین شده برای حریم اثر عبور هرگونه خطوط لوله نفت، گاز و... در محدوده حریم اثر با حضور کارشناس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بلامانع است.

به گفته وی، به منظور حفظ منظر طبیعی و ارزشهای زیست محیطی هرگونه اقدامات عمرانی، دکل‌های برق فشار قوی، قطع درختان، از بین بردن و یا تغییر مسیر آبهای سطحی (نهر و چشمه)، ساخت و ایجاد جاده باید با تهیه طرح و تصویب سازمان میراث فرهنگی، صنایع ­دستی و گردشگری باشد.

صارمی گفت: بر این اساس هرگونه ساخت و ساز در حریم اثر از شعاع 10 متری نسبت به خط عرصه با کسب مجوز از سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آزاد است.

او در همین حال تأکید کرد: بر اساس ضوابط حفاظتی مربوط به عرصه هرگونه ساخت و ساز، خاکبرداری، برداشت سنگ، تسطیح‌سازی، کاشت نهال، کشاورزی، حفر چاه، کانال، ساخت، گسترش، زیرسازی، آسفالت و شن‌ریزی جاده، ایجاد و عبور هرگونه خطوط لوله نفت، گاز، آب و برق فشار قوی در محدوده عرصه ممنوع است.

این باستان‌شناس افزود: هرگونه عملیاتی که به بنیان تاریخی عرصه اثر آسیب رساند از قبیل استفاده از دستگاههای دودزا و لرزاننده و هدایت آب‌های سطحی به سمت عرصه ممنوع و هرگونه کاوش، مطالعات پژوهشی و موارد مرتبط در انحصار سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است.

تپه کله در تاریخ 1381/11/12با شماره 7126 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

کد N1360075

وبگردی