آفتاب

نخست‌وزیر انگلیس به ایرلند شمالی سفر می‌کند

نخست‌وزیر انگلیس به ایرلند شمالی سفر می‌کند

نخست‌وزیر بریتانیا قرار است درباره برگزیت و مرز‌های ایرلند شمالی با مقام‌های بلفاست رایزنی کند.

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز،‌ «ترزا می» نخست‌وزیر بریتانیا قرار است امروز -دوشنبه- از ایرلند شمالی دیدار کرده و عواقب رای این کشور به خروج از اتحادیه اروپا و تاثیر این رای در مرز‌های انگلیس با ایرلند را به بحث بگذارد.

همه‌پرسی اتحادیه اروپا در تاریخ ۲۳ ژوئن،‌ پرسش‌هایی را در رابطه با آینده مرزهای باز با ایرلند‌ شمالی و جمهوری‌ ایرلند که تنها جبهه مرزی بریتانیا با اتحادیه اروپا به شمار می‌رود، مطرح کرده است.

ایرلند شمالی با ۵۶ درصد به «ماندن» در اتحادیه اروپا رای داده است که این کشور را با رای شهروندان بریتانیا که با ۵۲ درصد در برابر ۴۸ درصد خواستار ترک این اتحادیه شده‌اند، در موضعی غیرهمسو قرار داده است.

می، قرار است در جریان سفر به ایرلند شمالی با «آرلین فوستر» وزیر اول این کشور دیدار کند.

می گفته است که فرایند برگزیت باید برای همه تاثیرگذار باشد و وی حاضر است تا با همه بخش‌های سیاسی ایرلند شمالی همکاری کند.

می در بیانیه‌ای که از سوی دفترش منتشر شده است، اعلام کرد: «به وضوح گفته‌ام که ما در تلاش هستیم تا در رابطه با خروج از اتحادیه اروپا به طور موفق عمل کنیم. این بدان معنی است که ما باید در رابطه با ایرلند شمالی نیز به فعالیت پرداخته و مرزها با جمهوری ایرلند را هم بررسی کنیم.»

رهبران ایرلند شمالی و جنوبی خواستار عبور و مرور آزاد افراد و کالا از مرزهای این کشور و ادامه روند آزاد سفرها و تجارت آزاد میان این مناطق شدند.

می همچنین قرار است با «مارتین مک گینس» معاون وزیر اول ایرلند دیدار کند. وی خواستار برگزاری همه‌پرسی در رابطه با جدایی ایرلند شمالی از بریتانیا شده است؛ درخواستی که از سوی دولت بریتانیا رد شده است.

مک‌گینس در مصاحبه‌ای گفت: «ما به وضوح خواهیم گفت که مردم ایرلند شمالی یک تصمیم دموکراتیک در همه‌پرسی گرفته‌اند و این موضوع قابل احترام است.»

وی همچنین افزود: «دولت بریتانیا که به نظر می‌رسد مصمم به خروج از اروپا باشد،‌ باید شرایط ویژه‌ای که در ایرلند شمالی وجود دارد را در نظر داشته باشد.»     

 

کد N1359857

وبگردی