آفتاب

27 مرداد ماه؛ نخستین همایش بین المللی عبدالرحمان جامی برگزار می شود

27 مرداد ماه؛ نخستین همایش بین المللی عبدالرحمان جامی برگزار می شود

تهران- ایرنا- نخستین همایش بین المللی خاتم الشعرای شعر فارسی، نورالدین عبدالرحمان جامی، 27 و 28 مرداد ماه امسال در زادگاه این شاعر بزرگ برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا نشست خبری این همایش روز دوشنبه در دفتر مطالعات سیاسی وزارت امور خارجه برگزار شد.
در این نشست دامن پاک جامی، معاون پژوهشی مرکز آموزش و پژوهش های بین المللی گفت: این همایش بین المللی به ابتکار مقامات محلی تربت جام و با محوریت دانشگاه فردوسی مشهد برگزار می شود.
به گفته وی، مرکز آموزش و پژوهش بین المللی وزارت امور خارجه،کمیسیون ملی یونسکو،موسسه فرهنگی اکو،موسسه مطالعات آسیای مرکزی انجمن مفاخر فرهنگی ایران، انجمن دوستی ایران و تاجیکستان و پژوهشگاه علوم انسانی، حامیان این همایش بین المللی هستند.
معاون پژوهشی مرکز آموزش و پژوهش های بین المللی اضافه کرد: برگزاری این همایش با توجه به تقارن بیست و پنجمین سال استقلال کشورهای آسیای میانه، نقش قابل توجهی در ارتقای روابط ایران با کشورهای مسلمان نشین این منطقه ایفا می کند.
جلیل رحیمی نماینده مردم تربت جام هم در این نشست، برگزاری چنین همایش هایی را در راستای دیپلماسی عمومی و فرهنگی عنوان کرد که نقش مهمی در اعتماد سازی، ارتقای روابط ایران با کشورهای منطقه، ترویج فرهنگ ایرانی-اسلامی و خنثی کردن پروژه ایران هراسی ایفا می کند .
وی ضمن قدردانی از وزارت امور خارجه به مناسبت برگزاری چنین همایشی اظهارداشت: ایران مرکز ثقل فرهنگ و اعتدال در منطقه است و کشورهای منطقه هر کدام برگ هایی از کتاب واحد هستند که در کنار هم معنا و مفهوم می یابند که جامی عامل پیوند دهنده این برگ های جدا افتاده است.
علیرضا قیامتی دبیر همایش بین المللی خاتم الشعرای فارسی عبدالرحمان جامی هم در این نشست خبری گفت: 307 مقاله به دبیرخانه همایش رسیده که از این تعداد 57 مقاله خارجی و 250 مقاله داخلی هستند و مقالاتی از کشورهای آمریکا،اوکراین روسیه، ترکیه، آذربایجان، ازبکستان، تاجیکستان، افغانستان، هند، بنگلادش، آسام و اردن به دبیر خانه رسیده است.
به گفته وی، جامی نفوذ گسترده ای در شبه قاره هند، آسیای صغیر و حوزه آسیای مرکزی دارد به طوری که پنج منظومه بزرگ کردی متاثر از آثار جامی بوده اند و هشتاد درصد از اشعار قوّالهای پاکستانی از اشعار جامی است.
دبیر عملی همایش اظهار داشت: شاعرانی مثل جامی می توانند محور مشترکی برای وطن فارسی و کشورهای منطقه باشند و مردم منطقه را حول یک محور جمع کنند.
قیامتی خاطرنشان کرد:مقالات ارائه شده در روز برگزاری همایش در دو جلد منتشر و در اختیار متقاضیان قرار می گیرد.
همچنین در این نشست سعدالله نصیری قیداری رییس کمیسیون ملی یونسکو طی سخنانی اظهار داشت: جامی در سال 1996 در لیست مشاهیر یونسکو ثبت شده است و تا سال 2016-2017 زکریای رازی،شیخ محمود شبستری و سید مرتضی علم الهدی نیز در لیست مشاهیر یونسکو ثبت می شوند.
افتخار حسین عارف رییس موسسه فرهنگی یونسکو هم در این نشست جامی را شخصیت شناخته شده ای در جنوب آسیا توصیف کرد که در زمان حیات خود از شامات تا شبه قاره هند شناخته شد.
وی با بیان اینکه معرفی چنین شخصیت هایی در دستور کار یونسکو قرار دارد، اظهار داشت: باید این شخصیتها در قالب کتابهایی به زبان انگلیسی برای مردم منطقه معرفی شوند.
رئیس موسسه فرهنگی یونسکو، ساخت فیلم مستند درباره جامی و زادگاه این شاعر بزرگ و برگزاری نشست های خبری متعدد برای معرفی وی در سایر کشورها را از دیگر اقداماتی عنوان کرد که می تواند در شناسایی این شاعر بزرگ قرن نهم تاثیرگذار باشد.
به گزارش ایرنا برگزاری نشستهای علمی، پژوهش های اسنادی- تاریخی، شناسایی میراث مکتوب، تکریم شخصیت های علمی مشترک و برگزاری گفت و گوهای جاده ابریشم موسوم به از ارگ هرات تا ارگ تبریز از دیگر برنامه های جانبی این همایش است.
امروزه بجز زبانهای تاجیک و دری که از زبان های هم خانواده زبان فارسی هستند، بیش از پنج هزار لغت فارسی توسط مردم کشورهای منطقه مورد استفاده قرار می گیرد.
سیام**2021**1429
کد N1359676

وبگردی