آفتاب
افزایش رایزنی های جمعی و دو جانبه در حاشیه اجلاس آ.سه.آن

وزرای خارجه روسیه و آمریکا در لائوس در مورد سوریه مذاکره می کنند

وزرای خارجه روسیه و آمریکا در لائوس در مورد سوریه مذاکره می کنند

کوالالامپور – ایرنا – 'سرگئی لاوروف' وزیر امور خارجه روسیه روز دوشنبه برای یک دیدار دو روزه و بحث در مورد همکاری با اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا (آ.سه.آن) و برگزاری نشست دو جانبه با 'جان کری' همتای آمریکایی وارد لائوس شد.

به گزارش ایرنا، 'وینتیان' پایتخت لائوس این روزها شاهد چند اجلاس مهم وزرای خارجه آ.سه.آن و شرکای گفتمانی و امنیتی است و قرار است وزیر خارجه آمریکا نیز در این چارچوب امروز وارد این کشور جنوب شرق آسیا شود.
موضوعات و وقایع کلیدی از جمله اختلافات در دریای جنوبی چین، بحث هسته ای کره شمالی و مساله سوریه این هفته در 'وینتیان' مورد بحث بیش از 20 وزیر امور خارجه از جمله 10 وزیر خارجه عضو آ.سه.آن در دیدارهای جمعی و دو جانبه قرار گیرد.
'سرگئی لاوروف' و 'جان کری' وزیران امور خارجه روسیه و آمریکا قرار است فردا سه شنبه در پایتخت لائوس باهم دیدار و گفت وگو کنند.
جان کری نیز پیش از ورود به لائوس از دیدار با لاوروف خبر داد و اعلام کرد پیشنهادی در مورد آتش بس در سوریه به مسکو ارائه می کند.
پیشنهاد تازه کاخ سفید براساس گزارش رسانه های غربی توقف حملات سوریه علیه گروه های اپوزیسیون مورد حمایت آمریکا است تا واشنگتن نیز اطلاعاتی برای حمله به داعش و النصره در اختیار مسکو قرار دهد.
لائوس همچنین شاهد برگزاری نشست های وزرای خارجه آ.سه.آن شامل مالزی، فیلیپین، تایلند، لائوس، میانمار، کامبوج، ویتنام، اندونزی، برونئی و سنگاپور با وزرای خارجه روسیه، آمریکا، چین، کره جنوبی، ژاپن، استرالیا و چند کشور دیگر خواهد بود.
خبرهای رسیده همچنین حاکیست وزرای خارجه آ.سه.آن با توجه به موضع کامبوج به نفع پکن نتوانستند به بیانیه ای در مورد اختلافات چهار کشور عضو با چین بر سر دریای جنوبی پس از حکم دیوان بین المللی داوری لاهه در محکومیت پکن دست یابند.
نشست پیش بینی شده بین وزرای خارجه جنوب شرق آسیا و 'وانگ یی' همتای چینی اشان آغاز شده و انتظار می رود در این نشست در مورد گسترش ارضی چین در این پهنه آبی و حکم لاهه بحث شود.
فیلیپین، ویتنام، مالزی و بروئنی با چین بر سر مالکیت بخش هایی از دریای جنوبی چین با پکن اختلاف دارند.
'عنیفه امان' وزیر امور خارجه مالزی براساس گزارش رسانه های منطقه یکی از افراد غایب در نشست های مهم این هفته است.
'عثمان هاشم' دبیر کل وزارت امور خارجه مالزی در نشست های روز یکشنبه و امروز دوشنبه آ.سه.آن حضور داشت و برخی رسانه ها به نقل از منابع وزارت امور خارجه مالزی اعلام کردند که وزیر خارجه در نشست شرکت نمی کند و موارد فوری برای رسیدگی وجود دارد.
از سوی دیگر وزیر امور خارجه تایلند، گفته است وی و همتایانش در آ.سه.آن مسأله بحث برانگیز دریای جنوبی چین را با توجه به بن بست پیش آمده مورد بحث قرار نمی دهند.
اما 'رتنو مرسودی' وزیر امور خارجه اندونزی سیاستمدارانه، گفت: وضعیت بسیار مثبت است... و بسیار در مسیر انتشار یک بیانیه به پیش می رویم.
اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا موسوم به آ.سه.آن که امروز جولانگاه بحث های اقتصادی و سیاسی و حضور قدرت های بزرگ جهانی است سال 1967 توسط تایلند، اندونزی، مالزی، سنگاپور و فیلپیپین تاسیس شد.
هدف اصلی این اتحادیه کاهش تنش هایی بود که در این منطقه میان اعضا وجود داشت. سند تاسیس آ.سه.آن موسوم به اعلامیه بانکوک ضمن تشویق ثبات اجتماعی و حمایت از کشورهای منطقه در برابر 'مداخله خارجی ها' بر اهمیت ترویج توسعه اقتصادی تأکید می کرد.
اکنون که نزدیک به پنج دهه از آن زمان می گذرد و با وجودی که برخی از کشورهای عضو آ.سه.آن به رشد اقتصادی چشمگیری دست پیدا کرده اند، هنوز بحث امنیت محور مهم این اتحادیه بوده و با ورود قدرت های جهانی این امنیت کاهش یافته است.
آساق**1611
کد N1359072

وبگردی