آفتاب

مشارکت احزاب، مقدمه برگزاری جشن ملی 40 سالگی انقلاب

مشارکت احزاب، مقدمه برگزاری جشن ملی 40 سالگی انقلاب

رشت - ایرنا - فراهم کردن زمینه مشارکت احزاب، مقدمه برگزاری جشنی است که در آستانه فرا رسیدن چهارمین دهه عمر انقلاب اسلامی ایران برگزار خواهد شد؛ جشنی که به تاکید رئیس جمهوری، باید یک «جشن بزرگ ملی» باشد.

بیشتر نظریه پردازان علم سیاست، اجتماع و پس از آن اتحاد گروهی از افراد جامعه بر مبنای منافع و هدف های مشترک و تلاش در راستای حفظ و توسعه منافع ملی را جزو جامع ترین تعاریف حزب دانسته و در عین حال کارکردهای مختلفی را برای آن قائل هستند.
صرفنظر از شکل، ساختار و اجزای حزب و کمیته های آن، باید به این موضوع معترف بود که اصلی ترین کارویژه حزب، تلاش برای تعالی و توسعه منافع ملی است تا از این رهگذر، زمینه رونق کشور در همه ابعاد سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی را فراهم آورد و در چنین وضعیتی است که می توانیم نقش این احزاب را در راستای ثبات ملی ارزیابی کرده و از تاثیر آنها در تقویت یکپارچگی ملی سخن به میان آوریم.
آنچه به عنوان بارزترین کارویژه احزاب میان سیاست ورزان بیان می شود؛ نقش حزب در توسعه سیاسی جوامع است و ذیل مولفه های احزاب و مشارکت سیاسی، احزاب و جامعه پذیری سیاسی و ... تقسیم بندی می شود.
در فرآیند بررسی و آسیب شناسی کارکرد احزاب در جامعه ایران، همانگونه که حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهوری در همان آغازین روزهای عهده داری و سکانداری قوه مجریه و در مراسم معارفه عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور دولت یازدهم بیان کرد؛ در ایران احزاب « در آستانه انتخابات کرکره را بالا می برند و چراغ ها را روشن می کنند و سر و صدا ایجاد می شود و بعد از انتخابات نیز کرکره را پایین می کشند». چرایی ناکامی فعالیت های حزبی در ایران، نیازمند بررسی های دقیق روش مندانه و علمی است اما این بیان دقیق و هوشمندانه رئیس جمهوری که « متاسفانه در کشور حزب و جناح به معنای واقعی کلمه نداریم بلکه بحث ها، قبیله ای است» موضوعی نیست که بتوان در بررسی های ژورنالیستی ، از کنار آن به سادگی عبور کرد.
از سوی دیگر، این واقعیت نیز انکارناپذیر است که فعالیت احزاب در کشور پس از دولت یازدهم، رشد قابل ملاحظه ای یافته و بار دیگر، بارقه های امید در رگ های پیکر نیمه جان آنها جوشید که بارزترین نمونه آن، تصریح رئیس جمهوری در اولین همایش استانداران دولت تدبیر و امید بود که گفت: « این دولت در پی تقویت احزاب قانونی در چارچوب قانون و مقررات است، دولت هم باید حامی احزاب باشد و هم باید تسهیل کننده فعالیت آنها باشد بدون آنکه بخواهد بین این جناح و آن جناح و این حزب و آن حزب تفاوتی قائل باشد و یا ببیند».
برآیند این گفتارها و ترسیم نمودار آنها در عمل، در ضیافت افطار امسال رئیس قوه مجریه با فعالان سیاسی کشور تجلی یافت، آنجا که حجت الاسلام روحانی از « همه احزاب و جناح ها در کشور» خواست که در سایه « وحدت و تلاش مشترک برای کاستن از مشکلات کشور ، 40 سالگی انقلاب اسلامی را به یک جشن بزرگ ملی در برابر جهانیان» تبدیل کنند.
وی همچنین تاکید کرد که « نمایندگان فعالان سیاسی ماهیانه نشستی را برگزار و در آن به بررسی و ارائه راهکار درباره مسایل و معضلات اصلی کشور بپردازند که همگان روی آن اشتراک نظر دارند».
محمدحسین مقیمی معاون سیاسی وزیر کشور نیز 29 تیرماه امسال در سمینار معاونان استانداری های سراسر کشور گفت: به آنان توصیه کردیم خانه احزاب استان ها را راه اندازی کنند تا بتوانیم کار احزاب را به خود آن ها واگذار کنیم.
در همین زمینه شماری از فعالان سیاسی استان گیلان در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، از نقش موثر احزاب در توسعه جامعه و ضرورت التفات به این نقش مهم و تاثیرگذار سخن گفته و راه اندازی دوباره خانه احزاب را به فال نیک گرفتند.

* دبیر حزب مردم سالاری گیلان: احزاب می توانند بازوی کمکی برای دولت باشند
دبیر حزب مردم سالاری استان گیلان گفت: احزاب می توانند بازوی کمک به دولت باشند و در بخش های مختلف به دولت کمک کنند.
کمال لشکری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، با اشاره به نقش مهم احزاب در جامعه افزود: احزاب می توانند به عنوان واسط میان دولت و مردم نقش آفرینی کنند.
عضو شورای هماهنگی جبهه اصلاحات استان گیلان فعالیت احزاب قوی در جامعه را بسیار حائز اهمیت دانست و اظهار کرد: احزاب قوی می توانند تخلفات را موشکافی و برملا کنند و تذکر دهند.
وی با بیان اینکه هر حزبی برنامه هایی دارد، تصریح کرد: تمام احزاب صرفا فعالیت سیاسی ندارند بلکه در زمینه های مختلف دیگر از جمله اقتصادی و اجتماعی نیز فعالیت می کنند بنابراین در همه این زمینه ها می توانند کمک کنند.
عضو کمیته سیاسی شورای هماهنگی جبهه اصلاحات گیلان بیان داشت: خانه احزاب، خانه تمام احزاب است و مختص طیف خاصی نیست، همه گروه ها از جمله مستقلین و اصولگرایان نیز می توانند در آن عضو شوند.
وی با اشاره به نقش مهم رسانه ها در بخش های مختلف از جمله در بیان فعالیت های احزاب به جامعه اظهار کرد: خبرگزاری ها برای تشویق مجدد راه اندازی خانه احزاب، نقش مهمی دارند.
دبیر حزب مردم سالاری استان گیلان بیان داشت: رسانه ها می توانند خبرهای مربوط به احزاب را به خوبی انعکاس داده و در اطلاع رسانی بیشتر افکار عمومی نقش آفرینی کنند.

* دبیر شورای هماهنگی اصلاحات گیلان: احزاب، ضربه گیر مطالبات جامعه هستند
دبیر شورای هماهنگی جبهه اصلاحات استان و دبیر مجمع دانش آموختگان ایران اسلامی شاخه گیلان گفت: احزاب، ضربه گیر مطالبات اجتماعی، سیاسی و اقتصادی جامعه هستند.
فرشاد شریفی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: احزاب می توانند مطالبات مردم را در همه بخش ها دریافت، دسته بندی و تشریح کنند و به صورت برنامه، در اختیار افکار عمومی برای انتخاب درست آنها قرار دهند.
دبیر شورای هماهنگی جبهه اصلاحات استان گیلان بیان داشت: احزاب باشگاهی از نخبگان کشور به شمار می روند، نخبگان فکری که همسو هستند.
وی با بیان اینکه برای تشکیل خانه احزاب در گیلان به کمک مجموعه استانداری نیاز است، اظهار کرد: همه جریان های سیاسی معتقد و پایبند به قانون اساسی و جمهوری اسلامی ایران، می توانند برای رشد و توسعه احزاب کمک کنند.
دبیر مجمع دانش آموختگان ایران اسلامی شاخه گیلان خاطرنشان کرد: با شکل گیری خانه احزاب و تشکیل شورای مرکزی احزاب در کشور، استان گیلان نیز در زمینه هیات رییسه قبلی خانه احزاب ، پی گیری هایی انجام داد.
وی با اشاره به راه اندازی دوباره خانه احزاب در گیلان طی روزهای آتی یادآور شد: در این زمینه به کمک استانداری نیاز است تا احزاب فعال استان را به هیات رئیسه سابق معرفی کنند.
دبیر مجمع دانش آموختگان ایران اسلامی شاخه گیلان در ادامه با بیان نقش مهم رسانه ها در تسریع راه اندازی خانه احزاب اظهار کرد: رسانه ها در بیان کارکرد احزاب و شناساندن آنها به مردم می توانند نقش آفرینی کنند.
وی تصریح کرد: سیاسیون و علاقمندان به فعالیت های سیاسی و اجتماعی، اخبار سیاسی را از طریق روزنامه ها و سایت ها دنبال می کنند بنابراین رسانه ها در آگاهی بخشی نقش مهمی دارند.

* مردم در ارتقاء جایگاه احزاب نقش مهمی دارند
دبیرکل حزب مشارکت های مردمی استان گیلان نیز گفت: مردم در ارتقاء جایگاه احزاب در جامعه نقش مهمی دارند.
سهیلا مدارایی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ما به عنوان احزاب، در واقع مردم را جمع می کنیم ، بنابراین تبیین جایگاه احزاب در جامعه بایستی مورد توجه قرار گیرد.
وی با بیان این که مردم نباید از احزاب وحشت داشته باشند، اظهار کرد: دولتمردان نیز نباید بگویند که ما حزبی و تشکیلاتی نیستیم.
رئیس دوره ای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات استان گیلان با اشاره به نقش مهم احزاب در کشور خاطرنشان کرد: در کشورهای توسعه یافته، احزاب حرف اول را می زنند.
مدارایی در ادامه با بیان سابقه خانه احزاب در استان گیلان و فعالیت آن از سال 1382 تصریح کرد: خانه احزاب در دولت قبل خیلی فعال نبود، اما فعالیت آن در دولت تدبیر و امید از سال 92 دوباره شکل گرفت.
دبیرکل حزب مشارکت های مردمی گیلان از راه اندازی دوباره خانه احزاب استان طی روزهای آینده خبر داد و خاطرنشان کرد: با راه اندازی خانه احزاب در استان، فعالیت آن از سرگرفته می شود.
وی با بیان اینکه در راه اندازی دوباره خانه احزاب در گیلان هیچ مشکلی نداریم، اظهار کرد: لیست تمام احزاب رسمی به صورت صنفی را از استانداری دریافت کرده ایم.
وی همکاری استانداری را برای فعالیت خانه احزاب در گیلان مهم دانست و یادآور شد: در برگزاری همایش های بزرگ به حمایت مالی استانداری نیازمندیم.
مدارایی با اشاره به نقش مهم رسانه ها در تبیین جایگاه احزاب در جامعه اظهار کرد: رسانه ها می توانند نقش مهم و تاثیرگذار احزاب را برای مردم بیان کنند و در این راه کمک کننده باشند.

* همه احزاب باید برای منافع ملی کشور، تعامل داشته باشند
دبیر مجمع نیروهای خط امام (ره) استان گیلان گفت: همه احزاب باید برای منافع ملی و ایرانی آزاد و آباد با هم تعامل داشته باشند.
اسحاق راستی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، با بیان نقش مهم احزاب در پیشرفت کشورها افزود: احزاب قوی و کارآمد در توسعه کشورها تاثیرگذار هستند و اگر احزاب واقعا حزب باشند، می توانند در توسعه کشور نقش آفرینی کنند.
وی اظهار داشت: برای راه اندازی خانه احزاب در استان ها ، این نکته حائز اهمیت است که همه احزاب بایستی به این نقطه نظر برسند که برای منافع ملی و ایرانی آزاد و آباد در فضای آزاد و رقابتی، با هم تعامل و همفکری داشته باشند.
رئیس شورای مشورتی اصلاح طلبان رشت با بیان این که دولت در راه اندازی خانه احزاب نقش مهمی دارد، خاطر نشان کرد: دولت بایستی فضای سیاسی را برای فعالیت احزاب آماده کند.
وی بیان داشت: در دولت تدبیر و امید فضای سیاسی کشور بهتر شده که البته دولت بایستی این فضا را برای فعالیت احزاب استمرار ببخشد.
دبیر مجمع نیروهای خط امام(ره) استان گیلان تصریح کرد: علاوه بر دولت ، مردم نیز باید احساس این را داشته باشند که باید وارد فعالیت های مدنی شوند و اینکه ورود در این فعالیت ها ، لازم است.
راستی با بیان تاثیرگذاری و نقش مهم رسانه ها در افکار عمومی اظهار کرد: رسانه ها نیز بایستی نقش احزاب را برای مردم تبیین کنند.
وی خاطرنشان کرد: رسانه ها بایستی برای مردم روشن کنند که جناحی و حزبی بودن چیز بدی نیست، بلکه از این طریق می توان برای مطالبات از دولت اقدام کرد.
دبیر مجمع نیروهای خط امام(ره) استان گیلان تصریح کرد: مردم ما از سال های قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، ذهنیت خوبی از احزاب ندارند اما رسانه ها می توانند با بیان نقش مهم احزاب برای پاک کردن این ذهنیت بد، کمک کنند.
7286/2007
کد N1359010

وبگردی