آفتاب
موبایلکده

کیس ضدجاسوسی اسنودن برای آی‌فون

کیس ضدجاسوسی اسنودن برای آی‌فون

ادوراد اسنودن به دنبال پیاده‏سازی راهکار جدیدی است که کاربران گوشی‏های هوشمند را از استراق سمع احتمالی یا حتی سوءاستفاده دیگران از ...

آی‌تی‌ایران:ادوراد اسنودن به دنبال پیاده‏سازی راهکار جدیدی است که کاربران گوشی‏های هوشمند را از استراق سمع احتمالی یا حتی سوءاستفاده دیگران از قابلیت‏های ارتباطی گوشی هوشمند‏ آنها، در شرایط مختلف باخبر خواهد کرد. به گزارش بیزینس اینسایدر، افشاگر آژانس امنیت ملی آمریکا(NSA) با همکاری Andrew Huang طرحی را ارائه کرده‏ که به کاربران گوشی‏های هوشمند این امکان را خواهد داد تا در صورتی که سیگنالی از گوشی آنها به آژانس‏های اطلاعاتی مخابره می‏شود، از این روند باخبر شوند. در مستندات فنی این طرح، اینچنین به تشریح اهداف آن پرداخته شده است: «این راهکار، ابزاری را در اختیار روزنامه‏نگاران و خبرنگاران قرار می‏دهد تا در صورت رهگیری یا افشای موقعیت مکانی آنها، حتی در صورتی که گوشی در حالت هواپیما قراردارد، از چند و چون کار مطلع و آگاه شوند.» اسنودن (که پیش از این طرف همکاری آژانس امنیت ملی(NSA) بوده و اکنون در تبعید و در مسکو زندگی می‏کند) و Haung (که او نیز از جمله هکرهای سرشناسی است که پیش از این موفقیت در زمینه مهندسی معکوس ایکس‏باکس و دیگر سخت‏افزارها را به ثبت رسانده) معتقدند راهکار ارائه شده از سوی آنها می‏تواند ابزاری برای حمایت از خبرنگاران و دیگر فعالان سیاسی در برابر سوءاستفاده از قابلیت‏های ارتباطی گوشی‏های هوشمند باشد.

 

گوشی‏هایی که دروغ می‏گویند

در مستندات این طرح، اسنودن و Haung صراحتا عنوان کرده‏اند که کاربران نباید به آنچه روی صفحه‏نمایش گوشی هوشمند خود مشاهده می‏کنند اطمینان داشته باشند. در واقع در صورتی که به عنوان مثال شما بلوتوث یا آنتن‏دهی گوشی خود را غیرفعال کنید، همچنان این احتمال وجود دارد که دستگاه‏های الکترونیکی یا رادیویی دستگاه شما بازهم به مخابره سیگنال اقدام کنند. این احتمال، در صورتی که طرف شما، هکرها یا آژانس‏های اطلاعاتی پیشرفته باشند قوت خواهد گرفت. در این صورت حتی قراردادن گوشی روی حالت هواپیما نیز نمی‏تواند سددفاعی برای شما باشد. با این تفاسیر، به‏جای اعتماد به گوشی‏های هوشمند، اسنودن و همکار او معتقدند استفاده از تجهیز جانبی که این‏بار در قالب یک کیس ویژه آی‌فون 6 خودنمایی خواهد کرد و به‏طور مداوم سخت‏افزار و همچنین مخابره امواج رادیویی از گوشی شما را بررسی می‏کند راه‏حل مناسبی در این زمینه خواهد بود.

 

کیسی برای مقابله با نظارت دیجیتالی

این کیس که هنوز تولید آن آغاز نشده، با قرارگرفتن در پشت آی‌فون، علاوه‌بر افزایش ظرفیت باتری می‏تواند سوءاستفاده احتمالی از جی‏پی‏اس، بلوتوث، وای‏فای یا حتی ارتباطات صورت‏پذیرفته در قالب استفاده از پروتکل‏های ارتباطی شبکه‏های همراه را بررسی کند. آن‏طور که اعلام شده، نسخه اولیه این کیس در سال جاری میلادی تولید خواهد شد. در صورت موفقیت طرح اولیه، حرکت بعدی جذب سرمایه برای تولید انبوه این محصول و البته پشتیبانی از دیگر دستگاه‏های الکترونیکی همراه خواهد بود.

کد N1358903

وبگردی