آفتاب

۱.۵ میلیون سفر شهری در سال ۹۴ با دوچرخه انجام شد

۱.۵ میلیون سفر شهری در سال ۹۴ با دوچرخه انجام شد

سال گذشته ۱.۵ میلیون سفر درون‌شهری تهران با دوچرخه انجام شد که ۵۰ درصد کاملا تفریحی بوده و از ۵۰ درصد باقی ۲۰ درصد سفر کاری و ۳۰ درصد سفر شخصی بوده است. براساس اطلاعات منتشره از سوی دفتر محیط‌زیست معاونت ترافیک شهرداری، بیشتر این سفرها در مناطق ۸ و ۱۲ صورت گرفته است.

سيدنواب حسيني‌منش، مدير حمل‌ونقل پاك شهرداري تهران با بيان اينكه اين رقم سفر با دوچرخه در ميان ۱۸ميليون سفر روزانه در تهران رقم بالايي نيست، گفت: به هر شكل بايد فرهنگ دوچرخه‌سواري در پايتخت نهادينه شود. مديريت شهري مانند گذشته سياست دور تا دور را دنبال نمي‌كند، زيرا امكان‌پذير نيست، اما تلاش شده در مناطق پركشش، اين اتفاق بيفتد. حسيني‌منش با تأكيد بر اصلاح سياست‌هاي گذشته درخصوص دوچرخه‌سواري گفت:

از اعتباري كه براي توسعه دوچرخه‌سواري در پايتخت درنظر گرفته شده، ۴ميليارد تومان صرف ايجاد جايگاه پيشرفته دوچرخه شده و ۴ميليارد تومان نيز صرف خريد دوچرخه‌هاي 3سرعته با كيفيت بالا از كشورهاي اروپايي شده است. وي با بيان اينكه در دنيا به‌دليل آنكه معابر فراخي دارند، امكان ايزوله كردن يك لاين براي دوچرخه‌سواران وجود دارد، گفت:

در تهران ما چنين امكاني را نداريم، بنابراين در مناطق ۶، ۷، ۱۱ و ۱۲ كه بيشترين جاذب سفر را دارند و مراكز دانشگاهي و بازار و وزارتخانه‌ها در آنجا قرار دارند، لاين‌هاي ويژه دوچرخه را پيش‌بيني كرديم. مسير كريم‌خان- بلوار كشاورز، مسير طالقاني-انقلاب، جمهوري و امام خميني، ايستگاه‌هاي مترو و اتوبوس نقاطي هستند كه به‌عنوان نقاط پرمخاطب براي دوچرخه‌سواران پيش‌بيني شده‌اند.

به گفته حسيني‌منش، به‌زودي بردهايي از كشور تايلند وارد مي‌شوند و رك‌هاي دوچرخه كه در معابر نصب شده‌اند فعال خواهد شد و به دوچرخه‌هاي با كيفيت نيز مجهز مي‌شوند.در پي اصلاح سياست‌هاي گذشته توسعه دوچرخه‌سواري در پايتخت هم‌اكنون 5خط ويژه براي دوچرخه در تهران تعريف شده است. حسيني‌منش تأكيد كرد: از سال۹۳ كه فاز جديد توسعه دوچرخه‌سواري در تهران اجرايي شد، اجازه توسعه خانه دوچرخه را نداديم و آن را روي عدد ۱۵۷ ثابت نگاه داشتيم. همچنين با يك مديريت يكپارچه تلاش كرديم ضعف‌ها را برطرف كنيم‌. ‌

کد N1358886

وبگردی