آفتاب

سازوکار حضور صنایع بزرگ و خرده فروشان در بورس انرژی بررسی شد

سازوکار حضور صنایع بزرگ و خرده فروشان در بورس انرژی بررسی شد

تهران- ایرنا- سازوکار حضور صنایع بزرگ و خرده فروشان در معامله های بورس انرژی و تامین برق مشترکان دارای میزان مصرف بیش از پنج مگاوات از طریق بورس انرژی و معاملات دوجانبه، در نشستی با حضور نمایندگان بورس انرژی، توانیر و شرکت مدیریت شبکه برق ایران بررسی شد.

به گزارش وزارت نیرو، در پی تصویب هیات دولت و مصوبه وزیر نیرو در خردادماه مقرر شد مشترکان دارای میزان مصرف بیش از پنج مگاوات، برق مورد نیاز خود را از طریق بورس انرژی و معاملات دوجانبه تامین کنند.
در همین پیوند، نشستی با حضور مدیران بازار برق و رییسان اداره های خدمات مشترکان شرکت های برق منطقه ای در شرکت مدیریت شبکه برق ایران برگزار شد.
در این نشست «فرید فیاض منش» مدیرکل دفتر برنامه ریزی توسعه توانیر، «حمیدرضا باقری» مدیر توسعه بازار برق و هماهنگی با بورس انرژی و «رضا ظریفی» مدیریت قراردادهای بازار برق، مفاد این مصوبه ها و روش های اجرا را تبیین کردند.
همچنین نمایندگان شرکت های توانیر، مدیریت شبکه و بورس انرژی، با تشریح مراحل اخذ کد معاملاتی و دستورالعمل شیوه محاسبه صورتحساب مشترکانی که برق خود را از طریق معاملات دوجانبه یا بورس تامین می کنند، به پرسش ها و ابهام های پیش آمده پاسخ دادند.
با مصوبه ها و ابلاغیه های دولت و وزارت نیرو در ماه های گذشته، زمینه برای تعامل مستقیم تولیدکنندگان و مصرف کنندگان از طریق قراردادهای دوجانبه و معاملات بورس فراهم شده است و در این فرآیند شرکت های برق منطقه ای بهای ترانزیت متناظر با معاملات را دریافت می کنند.
طبق ابلاغیه معاونت برنامه ریزی و امور اقتصادی وزارت نیرو، تامین برق واحدهای صنعتی از طریق قراردادهای دوجانبه و بورس انرژی و نیز حمایت از ایجاد شرکت های خصوصی بازرگانی برق در سطح خرده فروشی از اقدام های اساسی وزارت نیرو برای اجرای سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی عنوان شده است.
برای دستیابی به این اهداف، مصوبه ای درباره شرایط شرکت های برق منطقه ای برای تامین برق مشترکان دارای تعرفه تولید (صنعت و معدن) در آبان ماه 1394ابلاغ شد که این امر از طریق انعقاد قرارداد با تولیدکنندگان غیردولتی صورن گرفت و نرخ 49 هزار و 500 ریال در ماه، برای هر کیلووات ظرفیت ترانزیت تعیین شد.
این ابلاغیه در آذرماه 1394 و دستورالعمل چگونگی محاسبه صورتحساب مشترکان در دی ماه 1394 از سوی شرکت توانیر به شرکت های برق منطقه ای برای اجرا ابلاغ شد.
به گزارش ایرنا، پس از موافقت شورای عالی بورس و اوراق بهادار، بورس انرژی به عنوان چهارمین بورس کشور در چهار بخش اوراق سلف برق، اوراق قرارداد محور کالاهای انرژی مانند زغال سنگ، نفت و انرژی های سبز مانند انرژی های خورشیدی، در برنامه کاری سال 1390 بازار سرمایه ایران قرار گرفت.
قرار است در مرحله نخست، برق به صورت سلف موازی معامله شود و سپس، بازار مشتقه شامل قرارداد آتی، قرارداد اختیار خرید و معاملات در عرصه بین المللی فعال می شود.
شرکت بورس انرژی، سازمان بورس و اوراق بهادار، شرکت مدیریت فناوری، شرکت سپرده گذاری مرکزی، شرکت های کارگزاری، شرکت مدیریت شبکه، شرکت توانیر، مصرف کنندگان برق و تولیدکنندگان برق، بازیگران بورس انرژی در بخش معاملات برق محسوب می شوند.
اقتصام ** 3065 **1961
کد N1358515

وبگردی