آفتاب

مهم ترین تحولات آمریکای لاتین در هفته ای که گذشت

مهم ترین تحولات آمریکای لاتین در هفته ای که گذشت

مادرید- ایرنا- هجوم ده ها هزار نفری ونزوئلایی ها به مرز کلمبیا برای خرید، دستگیری 10 نفر مظنون به اقدام تروریستی در بازی های المپیک در برزیل، کشته شدن 13 زندانی در گواتمالا در جریان درگیری و لغو ویزاهای دیپلماتیک برای بولیویایی ها در شیلی از جمله خبرهای مهم هفته گذشته کشورهای امریکای لاتین بوده است.

** بولیوی
- شش نفر از جمله یک اسپانیایی و یک سناتور سابق بولیوی در سقوط یک فروند هواپیمای کوچک در منطقه آمازونیایی 'بنی' واقع در شمال شرقی بولیوی کشته شدند.
این سانحه هوایی شنبه شب به وقت محلی (بامداد یکشنبه به وقت تهران) و در نزدیکی شهر 'سانتا روسا دل یاکوما' و هنگامی که به سمت شهر 'ترینیداد' مرکز 'بنی' در حال پرواز بود، اتفاق افتاد.
یک منبع سیاسی در این رابطه اشاره کرد که هواپیما متعلق به «روبرتو یانیئز» سناتور سابق بولیوی از حزب قدرت دموکراتیکی و اجتماعی در بین سال های 2006 تا 2009 بود که در این سانحه کشته شد. چهار سرنشین دیگر این هواپیما نیز بولیویایی بودند.

**ونزوئلا
- «آنیبال چاوز» شهردار 'آلبرتو آرولو توره آلبا' از توابع ایالت 'باریناس' در مرکز ونزوئلا و برادر «هوگو چاوز» رئیس جمهوری فقید این کشور روز یکشنبه به دلیل مسمومیت غذایی درگذشت.
آنیبال چاوز به دلیل 'سالمونلوز باکتریایی' که باعث اختلالات در چندین عضو بدن می شود، در بیمارستان نظامی کاراکاس جان سپرد.
این بیماری که به دلیل خوردن آب و خوردن غذای آلوده (بویژه گوشت)، ایجاد می شود باعث یک سری عوارض نظیر گاسترو آنتریت (اسهال و استفراغ) حاد تا تب تیفوئیدی می شود.
«لوییس خوسه مرکانو» وزیر ارتباطات و اطلاعات خبر مرگ برادر هوگو چاوز را تایید کرد ولی مقامات دولتی تاکنون از ارائه جزییات درباره دلایل مرگ وی خودداری کرده اند.
آنیبال چاوز 60 ساله از سال 2013 میلادی، شهردار 'آلبرتو آرولو توره آلبا' بود.

- 98 هزار نفر ونزوئلایی در طول روز یکشنبه از مرزهای کشور با کلمبیا گذشته اند تا اصلیترین مایحتاج های اساسی خود نظیر مواد غذایی و دارو را خریداری کنند .
مقامات ونزوئلایی از نخستین ساعت های روز یکشنبه 27 تیر یک گروه ویژه هزار نفری از ماموران پلیس ملی را در مرزهای بین دو کشور مستقر کرده بود .در این رابطه ، روز شنبه 35 هزار نفر مرز بین دو کشور را برای خرید طی کرده بودند .
ازسوی دیگر دفتر مهاجرت کلمبیا نیز کنترل های ویژه ای متشکل از 80 کارمند اداره مهاجرت را برای نظارت بر جریان افرادی که بین دو کشور تردد می کردند، اعمال کرده و از طریق عکس از تمامی کارت های شناسایی ونزوئلایی ها ، آنها را تحت کنترل قرار داد .
این در حالی بود که هزاران تن از مردم ونزوئلا از بخش های مختلف کشور به شهرهای مرزی 'اورنیا'، 'سن آنتونیو' و 'بوکا د گریتا' در ایالت 'تاچیرا' آمده بودند تا که از مرز کشور که از 11 ماه پیش به دستور «نیکلاس مادورو» رئیس جمهوری کشور برای جلوگیری از قاچاق کالا و مواد مخدر و نفوذ شبه نظامیان بسته شده بود ، عبور کنند .
اما این بار به گفته «ویلیام ویامیزار» رئیس دولت ایالت 'نورته د سانتاندر' ، موج ونزوئلایی هایی که از مرز عبور کردند آنها را غافلگیر کرد زیرا آنها پیش بینی کرده بودند که حدود 70 هزار نفر در آخر هفته از مرز عبور کنند اما در روز شنبه 35 هزار نفر و روز یکشنبه 98 هزار نفر که رقمی قابل پیش بینی نبوداز مرز عبور کردند.

- صندوق بین المللی پول روز دوشنبه پیش بینی کرد که تورم سال آتی (2017) ونزوئلا، صادر کننده عمده نفت، از مرز 1600 درصد بگذرد.
این نهاد مالی بین المللی پیش بینی کرد: نرخ تورم کالاهای مصرفی در ونزوئلا عضو سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک)، در سال جاری (2016) به 480 درصد و در سال آتی (2017) به یک هزار و 640 درصد خواهد رسید.
این درحالیست که بیشتر اقتصادهای پیشرفته برای بالا بردن نرخ تورم خود، تلاش می کنند.
کمبود مواد غذایی، قیمت های پایین نفت و سوء مدیریت اقتصادی، دولت کاراکاس را وادار به اعلان وضعیت اضطراری کرده و نیروهای نظامی از قفسه خالی فروشگاه های کالاهای مصرفی نگهبانی می کنند.
دولت ونزوئلا با ادامه بحران در این کشور هفته گذشته اداره بندرهای اصلی و در هفته جاری، نظارت بر ذخایر مواد غذایی و توزیع آن را به نیروهای ارتش سپرد.
کمبود تدارکات دارویی به این معناست که نوزادان و کودکان و بیماران این کشور به علت ابتلا به بیماری های قابل درمان، جان خود را از دست می دهند.
بسیاری از اقتصاددانان می گویند که این کشور به زودی وادار به درخواست وام از صندوق بین المللی پول خواهد شد.
ونزوئلا حدود 10 سال پیش تحت رهبری «هوگو چاوز» رئیس جمهوری سوسیالیست ، روابط خود را با صندوق بین المللی پول قطع کرد و «نیکلاس مادورو» جانشین وی نیز تاکنون تلاشی برای ازسرگیری روابط با این نهاد که وام های اضطراری می دهد، نکرده است.
«گری رایس» سخنگوی صندوق بین المللی پول گفت: هنوز در روابط ونزوئلا با این نهاد تغییری ایجاد نشده و با وجود درخواست صندوق از کاراکاس برای ازسرگیری روابط دوجانبه، مقام های کاراکاس هنوز با ما تماسی نگرفته اند.

- «دلسی رودریگز» وزیر امور خارجه ونزوئلا درباره روابط دیپلماتیک کشورش با آمریکا بر ضرورت رعایت اصل احترام متقابل توسط واشنگتن و عدم مداخله در امور داخلی ونزوئلا تاکید کرد.
رودریگز روز دوشنبه در مصاحبه ای تلویزیونی اشاره کرد که «نیکلاس مادورو» رئیس جمهوری ونزوئلا به «باراک اوباما» همتای آمریکایی خود پیشنهاد برقراری روابط در چارچوب احترام متقابل، اصل عدم مداخله در امور داخلی کشورها و اصل تعیین سرنوشت مردم را داد.
وی افزود: در چارچوب این اصول، مادورو به اوباما و دولتش گفت که ونزوئلا آماده رفتن به سوی یک فرایند عادی سازی و تنظیم روابط است، اما این اصول باید محترم شمرده شوند.
رودریگز گفت که دولت ونزوئلا بر این اصول برای آغاز فرایند عادی سازی و تنظیم روابط تاکید کرد .
وزیر خارجه ونزوئلا تصریح کرد: ونزوئلا قادر به حفظ موضع قاطع خود در دفاع از حاکمیت ملی بود، ما هیچ کشور یا امپراتوری که قصد فرمان دادن به ملت ما و نهاد های ما را داشته باشد را به رسمیت نمی شناسیم. ما یک کشور آزاد و مستقل هستیم.
وی افزود: فکر می کنم که این امر برای آمریکا بسیار روشن شده است. هر چقدر که آنها یک قدرت جنگی در جهان باشند و به جنگ طلبی بپردازند و موجب نابودی مردم شوند، ما اعلام می کنیم که از اصل حق تعیین سرنوشت و حاکمیت ملی خود دفاع خواهیم کرد.
ونزوئلا و آمریکا پس از اینکه کاراکاس از سیاست های مداخله جویانه واشنگتن که به دنبال سرنگونی دولت ونزوئلا بود، شکایت کرد، فاقد روابط دیپلماتیکی در سطح سفارتخانه هستند.

- به گفته یک نماینده اپوزیسیون ونزوئلا بیش از یک هزار نفر از کارکنان بخش دولتی کشور به دلیل امضا برای برگزاری همه پرسی عزل «نیکلاس مادورو» رئیس جمهوری ونزوئلا از کار اخراج شدند.
«دلسا سولورزانو» رئیس کمیسیون سیاست داخلی مجلس ملی ونزوئلا روز سه شنبه در این مورد گفت که این افراد، کارمندان بخش های مختلف دولتی اعم از شرکت ها و سازمان ها از جمله پلیس ملی بولیواریایی هستند.
وی افزود :باید پرونده های رهبران اتحادیه های کارگری و زنهایی که به تازگی زایمان کردند و یا در دوران شیردهی هستند افزون بر زنان باردار را در این مورد برجسته ساخت.
نماینده حزب ائتلاف مخالف دولت میز وحدت دموکراتیک، خاطرنشان ساخت، بیش از یک هزار نفر هستند که نمی توانند نانی بر سر میز خود ببرند و این موضوع نشان می دهد که بیش از هزار نفری هستند که از دولت ترسی ندارند.
میز وحدت دموکراتیک یک نقشه راهی را طرح کرده که نخستین گام آن، یک همه پرسی عزل است که باید مورد قبول شورای ملی انتخاباتی ونزوئلا قرار گیرد.
در این رابطه ، شورای انتخاباتی که خواهان 200 هزار امضا بود، تقریبا دو میلیون امضای ارائه شده از سوی میز وحدت دموکراتیک برای فعال کردن همه پرسی عزل را معتبر شناخت.
اپوزیسیون که از کندی کار شورا برای تکمیل گام نخست شکایت کرده بود، اکنون خواهان باز شدن مرحله بعدی برای برگزاری هر چه زودتر همه پرسی عزل مادورو از ریاست جمهوری است.

** برزیل
- افزایش اقدامات امنیتی در برزیل پس از تصمیم مقامات در بالا بردن سطح آن بعد از حملات نیس و همچنین برای بازیهای المپیک ماه آگوست ریو دو ژانیرو ، باعث ایجاد صف های طولانی در اصلی ترین فرودگاه های این کشور شد.
پس از حمله نیس که در آن 84 نفر کشته شدند ، مقامات برزیلی محدوده های امنیتی را تشدید ، کنترل ها را در جاده های اصلی تقویت و خود را برای بازرسی بیشتر مردم در رویدادهای ورزشی آماده می کنند .
انتظار می رود که بیش از 500 هزار خارجی برای شرکت در مسابقات به ریو دو ژانیرو سفر کنند .
باتوجه به وجود صف ، شرکت دولتی «اینفرائرو» که مدیریت چندین فرودگاه در کشور را بر عهده دارد اطمینان داد که پرواز های با کمی تاخیر انجام شود یا که مجبور به لغو آن شوند .
از سوی دیگر ، کارکنان گمرک برزیل نیز از هفته گذشته برای درخواست بهبود حقوقی دست به یک اعتصاب نامحدود زده ا ند ، موردی که باعث کند شدن بازرسی ها در بارها و چمدان ها و واردات در اصلی ترین فرودگاه ها و نقاط ورود به کشور شده است .
بنا بر این گزارش،توانایی برزیل برای میزبانی بازیهای المپیک به دلیل بحران اقتصادی،سیاسی و وجود ویروس زیکا،این بازی ها در روز 5 آگوست (15 مرداد )، آغاز خواهند شد و برای نخستین بار در تاریخ خواهد بود که آمریکای جنوبی به برگزاری این بازی ها می پردازد .

- یک گروه جهادی در برزیل با اعلام حمایت خود از داعش و تهدید این کشور به عملیات تروریستی به نخستین گروه آمریکای جنوبی تبدیل شد که با این گروه تروریستی بیعت می کند.
سازمان غیر دولتی آمریکایی 'گروه سایت اطلاعاتی ' که در مورد نظارت بر اقدامات گروه های تروریستی در اینترنت فعالیت می کند، روز سه شنبه خبر داد، این گروه که خود را «انصار الخلیفه برزیل» می نامد از طریق کانال تلگرام، وفاداری خود با «ابوبکر البغدادی» سرکرده داعش را اعلام کرد.
این گروه تروریستی در پیامی افزوده است که اعضایش آماده فدا کردن جان خود هستند و اگر پلیس فرانسه نتوانست مانع از حملات داعش در کشورش شود، آموزشی که پلیس برزیل دیده نیز موفق نخواهد شد تا مانع از حملات دراین کشور شود.
«ریتا کاتز» بنیانگذار سازمان غیر دولتی مذکور در این رابطه، نگرانی خود در مورد اظهارات این گروه تروریستی را در صفحه توییتر خود ابراز داشت و گفت: نگران کننده است که کانال های داعشی با زبان های غربی (انگلیسی، پرتغالی، اسپانیایی، آلمانی و غیره) فعالیت خود را افزایش می دهند و کشورها را تهدید می کنند.
این اعلام در حالی صورت گرفته که روزهای اندکی برای آغاز بازی های المپیک 5 آگوست (15 مرداد)، باقی مانده و یک جو تنش جهانی به دلیل تهدید آشکار تروریستی پس از حمله غم انگیز روز 14 ژوییه نیس فرانسه که در آن 84 نفر جان خود را از دست دادند، وجود دارد.
کاتز ادامه داد: زمان منتخب این گروه ، عمدی می باشد و این الحاق کمی قبل از بازی ها انجام گرفته است.

- «آلکساندره ده مورائس» وزیر دادگستری برزیل پنجشنبه شب اعلام کرد پلیس فدرال کشور 10 نفر را به اتهام اقدام عملیات تروریستی در طول بازی های المپیک ریو دو ژانیرو را دستگیر کرد .
مورائس تشریح کرد این دستگیری ها در چارچوب 'عملیات هشتگ' انجام گرفت که در آن سرویس های اطلاعاتی چندین کشور شرکت داشتند و در چندین ایالت برزیل توسعه یافت .
در این رابطه وی اشاره نمود که حکم دستگیری 12 نفر صادر شده که 10 نفر آنها دستگیر و دو نفر دیگر تحت پیگرد قرار دارند .
وزیر برزیلی ادامه داد که دستگیر شدگان از طریق برنامه های پیام رسانی با هم در تماس بودند و از مرحله اظهار نظر ساده در مورد داعش و تروریسم فراتر رفته و به اقدامات آماده سازی حملات تروریستی در طول بازی های المپیک دست زده بودند .
به گفته مقامات ، افراد دستگیر شده که همه آنها برزیلی می باشند ، در ارتباط با اعضای سازمان تروریستی داعش بودند.با این حال، دولت برای جلوگیری از هرگونه تعصب در تحقیقات مذکور از دادن جزئیات زیاد خودداری کرد.
وزیر دادگستری در این مورد اشاره کرد که این افراد ، یک شبکه آماتور داشتند و در یک گروه مجازی به نام 'مدافعان شریعت' شرکت می کردند و برای دستیابی به سلاح برنامه ریزی کرده بودند .
«میشل تمر» رئیس جمهوری موقت برزیل در این رابطه ، روز پنجشنبه با برخی از اصلی ترین وزیران و مسئولان امنیتی خود برای بحث و تجزیه و تحلیل وضعیت جلسه برقرار کرد .
ریو دو ژانیرو بین روزهای 5 تا 21 آگوست (15 تا 31 مرداد )، میزبان نخستین بازی های المپیک در آمریکای لاتین خواهد بود و امنیت به یکی از اصلیترین مسائل بحث در طول ماه های اخیر تبدیل گشته است .
با این حال ، مورائس در هفته جاری در صحبت با روزنامه 'فولیا' برزیل گفته بود که مساله جرم عادی وی را بیشتر از تروریسم نگران می کند .

- «رائول جونگمن» وزیر دفاع برزیل گفت که فشار گروه اقدام مالی علیه پولشویی و تامین مالی تروریستی موسوم به «گارف» موجب تصویب قانون ضد تروریستی در این کشور شد و این امر امنیت برگزاری المپیک را تضمین می کند.
وی روز شنبه افزود:گارف ما را تهدید کرد که در صورت تصویب نشدن قانون ضد تروریستی مجوز به بازی های المپیک داده نمی شود، و ما با تصویب این قانون توانستیم از اقدامات و برنامه های گروه های تروریستی جلوگیری و خنثی کنیم.
وی اشاره کرد: از سال 2007 میلادی به عنوان نماینده فدرال در جلسات عمومی برای تصویب این قانون شرکت داشتم اما متاسفانه دولت های «لوییس ایناسیو لولا دا سیلوا» و «دیلما روسف» با این اقدام مخالفت کردند.
وزیر دفاع اذعان کرد که گارف پیام روشن و شفاف به مقامات برزیلی ارسال کرد که در آن اشاره شده بود، اگر قانون ضد تروریسم تصویب نشود ، به بازی های المپیک چراغ سبز نخواهد داد.
جونگمن ادامه داد : ابتدا دولت لولا دا سیلوا و سپس دولت روسف ، واکنش شدیدی نسبت به آن نشان دادند زیرا می گفتند که نمی خواهند از یک سو جنبش های اجتماعی را مجرم قلمداد کنند و از سوی دیگر موضع نزدیک به آمریکا و علیه اعراب داشته باشند .

** گواتمالا
- دست کم 13 زندانی از جمله «بایرون لیما» قدرتمندترین زندانی گواتمالا، در جریان درگیری هایی در امنیتی ترین زندان این کشور کشته شدند.
بایرون لیما یک سروان ارتش گواتمالا بود، که در سال 2001 میلادی به دلیل مشارکت در قتل «خوان جرالدی» اسقف کلیسای کاتولیک گواتمالا در سال 1998، به 30 سال حبس محکوم شده بود.
دادگاه گواتمالا در سال 2014 پرونده دیگری علیه لیما باز کرد که در آن وی را سرکرده مظنون یک سازمان جنایتکار که کنترل زندان ها را در دست دارد، قلمداد کرده بود و به همین دلیل به عنوان قدرتمندترین زندانی کشور شناخته می شد .
«خولیو سانچز» سخنگوی آتش نشانان داوطلب درباره درگیری ها در زندان «پاوون» که روز دوشنبه به وقت محلی اتفاق افتاد، گفت که دلایل این درگیری زیاد روشن نیستند .
به گفته مطبوعات گواتمالا، درگیری برای کنترل زندان پاوون عامل این تلفات است .
خبرگزاری «پرنسا لیبره» در این مورد نوشت : عامل اصلی این شورش فردی به نام «ماروین مونتیئل» ملقب به «ال تاکرو» است که به دلیل قتل 16 نفر در سال 2008 میلادی به 800 سال زندان محکوم شده است.
این خبرگزاری افزود: دلیل شورش این بوده که لیما مانع از فروش مواد مخدر در داخل زندان توسط ال تاکرو شده بود و وی نیز در واکنش به این ممنوعیت ، درگیری به راه انداخت .

- «آلفونسو کابررا» وزیر بهداشت و درمان گواتمالا در اوج بدترین بحران بهداشتی کشورش، چهارشنبه شب در نامه ای استعفای خود را به «جیمی مورالس» رئیس جمهوری ارائه داد.
کابررا که شش ماه پیش از سوی مورالس به عنوان وزیر بهداشت انتصاب شد در نامه ی خود، دلیل استعفایش را شخصی عنوان کرده است.
بخش بهداشت و درمان گواتمالا، در یکی از بدترین بحران ها در تاریخ خود به سر می برد .با یک بدهی بسیار سنگین و بیمارستان های دولتی که قادر به ارائه منابع اساسی و دارو نیستند و خود بیماران باید آنها را از جای دیگر تهیه کنند.
مورالس از آغاز دولت خود در 16 ژانویه سال جاری مجبور شده که با انتقادات شدیدی روبرو شود به طور ویژه ای، مورالس مجبور شده که در مقابل انتقاداتی که از وی به دلیل یک کمک مالی یک میلیون دلاری دارو به بیمارستان های دولتی شده و اهدا کنندگان آن ناشناس می باشند، از خود دفاع کند .
این در حالی است که رئیسان 44 بیمارستان دولتی روز چهارشنبه گرد هم آمدند تا با اجماع، چندین کاندیدا برای انتصاب به عنوان وزیر بهداشت و درمان انتخاب کنند، فهرستی که به مورالس ارائه خواهند داد.

** مکزیک
– «ارنیکه پنیا نیئتو» رئیس جمهوری مکزیک به دلیل مشارکت همسرش در رسوایی مالی عذرخواهی کرد.
عذرخواهی رئیس جمهوری مکزیک به دلیل رسوایی مالی همسرش صورت گرفت که دوسال پیش اقدام به خرید منزل مسکونی به قیمت هفت میلیون دلار از یک پیمانکار بزرگ دولتی کرده بود.
بر اساس این گزارش، پنیا نیئتو گفت که این مساله منجر به لطمه زدن به ایمان مردم مکزیک به دولت و ریاست جمهوری شده است. وی در عین حال اضافه کرد که قوانین را نقض نکرده است و وعده داد تلاش ها را برای مبارزه با فساد در کشورش افزایش دهد.
رئیس جمهوری مکزیک در دیدار با رهبران سیاسی در مراسم افتتاح سیستم ضد فساد مالی که نظارت بر سیاستمداران را در مکزیک افزایش می دهد، خواستار بخشش شد.
پنیا نیئتو گفت: به همین دلیل با تمام فروتنی از شما پوزش می خواهم، عذرخواهی عمیق و صادقانه خود را برای رنجش و خشمی که من باعث آن شدم، تکرار می کنم.

**شیلی
- «هرالدو مونیوز» وزیر خارجه شیلی سه شنبه شب اعلام کرد، کشورش از این پس توافق ویزاهای دیپلماتیکی با بولیوی را لغو می کند.
مونیوز گفت: از این پس همه دیپلمات ها و مقامات دولت بولیوی برای ورود به کشور ما نیاز به یک ویزای مهر شده در گذرنامه خود دارند.
وی که از محل مجلس در 'والپاراییسو' صحبت می کرد، افزود: این تصمیم فقط برای پرسنل دیپلماتیک است و شامل شهروندان عادی بولیوی نمی شود.
این اقدام پس از آن اتخاذ شد که یک سری مکالمات تاسف بار بین مقامات دو کشورانجام و باعث شد که طی 24 ساعت اخیر، دو نامه دیپلماتیک شکایت به دلیل سفر «داوید چوکه او آنکا» وزیر خارجه بولیوی برای بازرسی بنادر شمال شیلی که با کالاهای بولیویایی کار می کنند، رد و بدل شود.
چوکه او آنکا روز یکشنبه گذشته به همراه هیأت بزرگی از کارافرینان حمل و نقل، روزنامه نگاران و نمایندگان مجلس بولیوی از جمله «آلبرتو گونزالس» رئیس مجلس سنا و «گابریلا مونتانیو» رئیس پارلمان به شهر شیلیایی 'آریکا' در شمال این کشور سفر کرده بود.
به گفته دولت «اوو مورالس» رئیس جمهوری بولیوی، هدف از این بازدید تائید شکایت های نقض حقوق کامیون داران بولیویایی و نقض احتمالی توافق صلح و دوستی سال 1904 میلادی بود. این توافق مرزهای بین دو کشور پس از جنگ اقیانوس آرام (1899 تا 1883 میلادی) را تعیین کرد و به بولیوی حق تردد آزاد کالاها در بنادر شیلی را داد.
به گفته دولت شیلی، هیأت بولیویایی از راه های دیپلماتیک تعیین شده برای این مسائل استفاده نکرده و به همین دلیل دیدار وزیر خارجه بولیوی را نمی توان کاری و رسمی قلمداد کرد بلکه خصوصی است.
اروپام *1*491**1479
کد N1358497

وبگردی