آفتاب

حکم اعدام 2 تن از عاملان جنایت اسپایکر صادر شد

حکم اعدام 2 تن از عاملان جنایت اسپایکر صادر شد

بغداد-ایرنا- یک منبع امنیتی در بصره اعلام کرد که یک دادگاه جنایی ، چند روز پیش حکم اعدام 2 عامل جنایت اسپایکر که در این جنایت هولناک،1700 جوان عراقی به دست داعش در تکریت به قتل رسیده بودند را صادر کرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، این منبع امنیتی روز یکشنبه در اظهاراتی که در رسانه های عراق منتشر شد گفت که دو متهم پرونده جنایت اسپایکر که سال گذشته در بصره در جنوب عراق به دام افتاده بودند، از سوی یک دادگاه جنایی به اعدام با طناب دار محکوم شدند.
جنایت اسپایکر در سال 2014 موجب قتل فجیع یک هزار و 700 جوان عراقی به دست گروه تروریستی داعش در تکریت مرکز استان صلاح الدین شد.
این جوانان برای فراگرفتن آموزش های نظامی و طی کردن دوره آموزش خلبانی به پایگاه نظامی اسپایکر در شمال تکریت اعزام شده بودند که گروه تروریستی داعش با فریب و نیرنگ آنها را اسیر و سپس به طرز فجیعی به قتل رساند.
نخست وزیر عراق روز گذشته (شنبه) دستور تشکیل کمیته ای ویژه برای تسریع در اجرای احکام اعدام علیه محکومان تروریسم داد.
اغلب قربانیان فاجعه اسپایکر از جوانان مناطق مرکزی و جنوب عراق هستند و اخیرا خانواده های قربانیان خواستار تبدیل محل قتل عام این جوانان که یکی از کاخ های دیکتاتور سابق عراق در حاشیه رودخانه دجله در تکریت است، به موزه و یادمان این فاجعه شدند.
احاکم اعدام در عراق باید برای اجرا به تصویب رییس جمهور عراق برسد و نهاد ریاست جمهوری نیز کمیته ای برای بررسی تمامی احکام صادر شده اعدام تشکیل داده و همین امر اجرای احکام اعدام را در حق تروریست ها به تاخیر انداخته است امری که باعث انزجار عمومی در عراق شده است.
نخست وزیر عراق برای کسب رضایت عمومی خواستار بررسی علل تاخیر در اجرای احکام اعدام شده است.
در عراق از حادثه اسپایکر به عنوان 'جنایت عصر' یاد و در سالروز این فاجعه هر سال مراسم های ویژه در این کشور بر پا می شود و همواره خانواده های قربانیان از دولت عراق، خواستار قصاص عادل علیه عاملان این فاجعه هستند.
خاورم *4*353*1770*1579
کد N1358398

وبگردی