آفتاب
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش وپرورش خبر داد:

اختصاص بودجه ویژه برای توسعه پیش دبستانی در مناطق دوزبانه کشور

اختصاص بودجه ویژه برای توسعه پیش دبستانی در مناطق دوزبانه کشور

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش از اختصاص بودجه اختصاصی برای توسعه پیش دبستانی به ویژه در مناطق دوزبانه خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد دیمه ور که به همراه هیاتی در نشست منطقه ای آسیا - اقیانوسیه مراقبت و آموزش کودکی در  پوتراجایا پایتخت ستادی مالزی شرکت کرده بود، اظهار داشت: ایران در غرب آسیا بهترین وضعیت آموزش را دارد و دولت امسال ردیف بودجه اختصاصی برای توسعه پیش دبستانی به ویژه در مناطق دوزبانه کشور درنظر گرفته است که نشان می دهد پیش از تصویب بیانیه پوتراجایا، جمهوری اسلامی ایران به عنوان پیشتاز این کار را انجام داده است.

وی گفت: پیش بینی می شود امسال حدود ۱۵۰ هزار کودک در مناطق دوزبانه تحت پوشش برنامه توسعه پیش دبستانی قرار گیرند.

دیمه ور در خصوص فاصله شرایط موجود در ایران با چشم انداز ۲۰۳۰ که در بیانیه پوتراجایا مدنظر قرار گرفته است، تصریح کرد: ایران از نظر پوشش تحصیلی برای پیش دبستانی در سطح ۵۷ درصد قرار دارد و پیش بینی می شود در سال تحصیلی جدید این رقم به ۶۵ درصد افزایش یابد.

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت به یقین پیش از سال مقرر در چشم انداز (۲۰۳۰ میلادی) به نتیجه قابل قبولی دست خواهیم یافت.

وی اظهار کرد: نرخ پوشش دوره ابتدایی در ایران در حال حاضر ۹۸.۵ درصد است. یعنی یک ونیم درصد از کودکان دبستانی تحت پوشش نیستند که در ۱۵ سال آینده این مقدار نیز تحت پوشش قرار می گیرند. البته، دستیابی به رقم صدردصد با توجه به شرایط جسمی کودکان که برخی آموزش پذیر نیستند، امکانپذیر نخواهد بود.

معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد:در بیانیه پوتراجایا چشم انداز ۲۰۳۰ آرمان های آموزش پیش دبستانی و اوان کودکی در منطقه آسیا و اقیانوس آرام مشخص شده است و این بیانیه می تواند نیروی محرکه کشورهای منطقه به منظور حرکت به جلو در این بخش باشد.

دیمه ور با اشاره به  بیانیه اینچئون  تحت عنوان برنامه  آموزش برای توسعه پایدار  یا  آموزش ۲۰۳۰  که اردیبهشت ماه سال گذشته با حضور وزرای ۱۰۰ کشور عضو یونسکو در مجمع جهانی آموزش در کره جنوبی تدوین و تصویب شد، گفت این بیانیه نیز چشم انداز آموزش در۱۵ سال آینده را به تصویر می کشد و کشورها را تشویق می کند تا فرصت های آموزشی فراگیر و برابر و آموزش با کیفیت و یادگیری مادام العمر را برای همه فراهم کنند.

معاون وزیر آموزش و پرورش، گفت: این برنامه شهریورماه سال گذشته در سازمان ملل متحد به امضاء روسای جمهوری کشورهای جهان از جمله دکتر حسن روحانی، رییس جمهوری کشورمان رسید و آبان ماه همان سال برنامه عمل آن در پاریس با حضور وزرای آموزش کشورها رونمایی شد.

وی هدف از برگزاری این نشست را مشخص شدن  هدف شماره چهار  برنامه توسعه پایدار (اس.دی.جی) ذکر کرد که براساس آن کشورهای عضو باید برای توسعه خدمات به کودکان در اوان کودکی تلاش جدی انجام دهند.

دیمه ور گفت: همه کشورهای عضو باید تا پایان سال ۲۰۳۰ میلادی یک سال دوره پیش دبستانی رایگان و اجباری را برای کودکان کشور خود به اجرا در آورند.

معاون ابتدایی وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: در حال حاضر کشورها از جهت برگزاری این دورۀ رشد، وضعیت متفاوتی دارند و پژوهش ها به ویژه در حوزه عصب شناسی نشان می دهد که این دوره (از سه تا ۶ سالگی) مهمترین دوره رشد کودک است که از آن به عنوان دوره طلایی یاد می شود.

دیمه ور بر ضرورت درک بیشتر کودکان توسط کشورها و طراحی سیاست ها و برنامه های عملیاتی برای کودکان دوران قبل از ورود دبستان تاکید کرد.

وی سهم دولت ها در تامین منابع مالی برای آموزش این دوره سنی، مشارکت بخش غیردولتی، توجه بیشتر به خانواده به عنوان یکی از محورهای اصلی حمایت از کودکان و رشد و توسعه یادگیری در این دوره و اجرای نظام های نظارتی به منظور اطمینان از درست اجرا شدن برنامه های تدوین شده را از اصلی ترین محورهای دومین همایش سه روزه منطقه ای آسیا - اقیانوسیه مراقبت و آموزش اوان کودکی در مالزی عنوان کرد.

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: هیات جمهوری اسلامی ایران حضور بسیار فعالی در این همایش داشت و در جلسات و نشست های تخصصی پیشنهادهایی از سوی نمایندگان ایران مطرح شد و این پیشنهادها در کنار سایر مواردی که دیگر شرکت کنندگان مطرح کرده بودند در قالب بیانیه نهایی این اجلاس قرائت شد و مورد تایید حضار قرار گرفت که برنامۀ عملی برای قاره آسیا محسوب می شود.

وی گفت که تجربیات ایران در دوره پیش دبستانی، نوآوری های ایران در حوزه آموزش، درگیر شدن بخش های مختلف و حوزه های دولتی و غیردولتی برای توسعه برنامه پیش دبستانی و نظارت بر اجرای این برنامه ها از جمله بحث هایی بود که از طرف هیات های ایران در این همایش بین المللی تشریح شد.

دیمه ور  در خصوص اجرای مفاد بیانیه پوتراجایا در کشور، گفت: جمهوری اسلامی ایران در بخش های مختلف این بیانیه فعالیت های خوبی انجام شده است. آمار نشان می دهدت نرخ پوشش پیش دبستانی در ایران در سال ۱۳۹۲ خورشیدی ۳۸ درصد بوده که این میزان امسال به ۵۷ درصد افزایش یافته است.

گفتنی است؛ ارائه دوره رایگان و اجباری یکساله پیش دبستانی توسط کشورهای عضو، توجه به کودکان در زمینه بهداشت و تغذیه و مراقبت، توجه به کودکان دارای اختلالات و ناتوانی ها جسمی و ذهنی، تاکید بر توجه کشورها به تامین منابع مالی برای برگزاری این دوره و مشارکت بخش غیردولتی از جمله مواردی است که در  بیانیه پوتراجایا مورد تاکید قرار گرفت.

کد N1358387

وبگردی