آفتاب

ثبت ملی 16 تپه تاریخی خراسان رضوی

ثبت ملی 16 تپه تاریخی خراسان رضوی

مشهد- ایرنا- مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی از ثبت 16 تپه و محوطه باستان شناختی این استان در ردیف آثار ملی خبر داد.

حسین زارع صفت روز یکشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: این آثار با پیشنهاد این اداره کل و با تصویب کمیته ثبت و حریم معاونت میراث فرهنگی کشور در فهرست آثار ملی گنجانده شده است.
وی با اشاره به اینکه آثار ثبت شده در شهرهای سرخس و مشهد قرار دارد، افزود: محوطه های نوبنیاد و تام الله مدد و نیز تپه های چل، چهل کمال، خونی، قوش چاکر ، کچولی سنگر، یاز و مادربیک از آثار به ثبت رسیده در شهرستان سرخس است که متعلق به دوران اشکانی، ساسانی، قرون اسلامی تا قرن هفتم هجری است.
وی بیان کرد: در مشهد نیز تپه های چهل دختر، مراغانو، نادر، حسین آباد گزبند و محوطه های علاقبند، قلعه گبری اردلوک، قلعه گبری جغری به ثبت ملی رسیده که مربوط به دوره مفرغ، اشکانی و ساسانی، صدر اسلام و قرون اسلامی است.
وی در ادامه گفت: تپه ها و محوطه های تاریخی به دلیل وجود آثار و بقایای زندگی گذشتگان، نقش آثار مدفون شده به عنوان مستندات و شواهد دقیق تاریخ و اجداد به مراتب ارزش تاریخی بالاتری دارند.
وی افزود: بر این اساس نیاز به محافظت و ثبت ملی محوطه های تاریخی به منظور انجام کاوش های باستان شناسانه افزایش می یابد.
وی تاکید کرد: گستره خراسان همواره یک حوزه تمدنی سرشار و تاثیرگذار در پهنه ایران فرهنگی شناخته شده و به واسطه شرایط جغرافیایی مناسب در ناحیه ای با ارتباطات فرهنگی گسترده با سایر حوزه های تمدنی قرار دارد.
زارع صفت افزود: مهمترین نشانه های این ارتباط فرهنگی، استقرارگاه ها و زیستگاه های انسانی است که امروزه در قالب محوطه ها و تپه های باستان شناختی در سطح استان توسط کارشناسان مورد شناسایی قرار گرفته و زمینه را برای مطالعه و پژوهش و تحقیق در حوزه های مختلف هموار کرده است.
مدیرکل میراث فرهنگی خراسان رضوی افزود: ثبت آثار، بویژه ثبت ملی محوطه های تاریخی، مهم ترین وظیفه سازمانی این اداره کل در راستای حفاظت حقوقی و فیزیکی و همچنین بررسی ظرفیت های آنها به لحاظ ارزش گذاری در قالب پژوهش های آینده و مطالعاتی است که در دستور کار کارشناسان معاونت میراث فرهنگی استان قرار گرفته و در آینده نیز روند مستندسازی و ثبت این آثار ادامه خواهد داشت.
زارع صفت بیان کرد: قدمت محوطه های به ثبت رسیده حدفاصل دوره مفرغ (هزاره سوم پیش از میلاد) تا قرون متاخر اسلامی را در بر می گیرد.
خراسان رضوی پیش از این دارای 1500 اثر ثبت شده در فهرست آثار ملی بود که 1402 مورد آن آثار تاریخی غیرمنقول شامل یک بافت شهری و روستایی، 930 بنا، 15 تپه تاریخی و 456 تپه و محوطه تاریخی است.
همچنین سه اثر منقول، 61 اثر معنوی، 6 اثر طبیعی و 28 مکان رویداد ثبت شده در فهرست آثار ملی، در خراسان رضوی وجود دارد.
7496/5132
کد N1358333

وبگردی