آفتاب

کتاب های طرح «کتاب خوان ماه» معرفی شدند

کتاب های طرح «کتاب خوان ماه» معرفی شدند

تهران - ایرنا - نهاد کتابخانه های عمومی کشور چهار کتاب را در قالب پنجمین سری از کتاب های طرح «کتاب خوان ماه» ویژه مرداد سال 95 معرفی کرد.

به گزارش گروه فرهنگی ایرنا از نهاد کتابخانه های عمومی کشور، کتاب های «در و صدف» نوشته محمد شجاعی، خورشید می ماند» نوشته کامران پارسی نژاد، «عباس دست طلا» نوشته محبوبه معراجی پور و «قصه ما مثل شد» نوشته محمد میرکیانی در قالب پنجمین سری از کتاب های طرح «کتاب خوان ماه» ویژه مرداد 95 از سوی معاونت توسعه کتابخانه ها و کتابخوانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور معرفی شد.
این کتابها در راستای اجرای منویات مقام معظم رهبری در خصوص لزوم معرفی و در اختیار گذاشتن کتاب خوب و سالم برای پرورش فکری جامعه و نیز اقدام عملی در مسیر اجرای سیاست های سال 1395 نهاد (سال خواندن) معرفی شدند.
هر ماه چند عنوان کتاب از میان کتاب های منتشر شده در سال 94 و 95 در موضوعاتی نظیر سبک زندگی ایرانی اسلامی، کتاب های متناسب با مناسبت ‎های ملی و مذهبی و همچنین عناوین جذاب در حوزه کودک و نوجوان، در موضوعات و مناسبت های مختلف انتخاب و معرفی می شوند تا ضمن ارتقای میزان نرخ مطالعه مفید، برخی معضلات فرهنگ و اجتماعی نیز در سایه آگاهی رسانی کتاب ها رفع شود.
معرفی و تبلیغ این کتاب ها از راه های مختلف نظیر نشست های کتاب خوان، کتاب خوان مجازی، طرح های گرافیکی در فضای مجازی، جلسات نقد و بررسی در سراسر کشور انجام می شود.

** خلاصه ای از معرفی کتاب های کتاب خوان مرداد ماه 1395 به شرح زیر است:
- «در و صدف» نوشته محمد شجاعی، انتشارات محیی، 201 صفحه
این کتاب درباره موضوع حجاب است، با توجه به بحث برانگیز بودن این موضوع در بین طرفدارانش در داخل وخارج کشور و گاه سهل انگاری و یا جهل برخی مسلمانان در این باب، نگارنده سعی بر این دارد که خواننده را به تفکر و تأمل در چرایی و چگونگی این تکلیف الهی دعوت کند.
این کتاب در بخش های مختلف مباحث دینی، اجتماعی و سیاسی به رشته تحریر درآمده است.
بخش اول کتاب پیرامون این موضوع بحث می کند که همه انسان ها در جستجوی سعادت و کمال هستند، حرکت به سوی کمال مانند هر حرکت دیگری نیاز به آگاهی و شناخت دارد و نیز با توجه به اینکه بهترین واضع قوانین هر مجموعه خالق آن مجموعه است از این رو تنها خداست که صلاحیت و قدرت راهنمایی بشر را در حرکت به سوی کمال دارد.
در بخش دوم کتاب تحت عنوان «ریشه پیدایش فرهنگ بی حجابی در جهان» نویسنده ابتدا به بررسی ریشه انحرافات جنسی در فرهنگ غرب پرداخته و آثار مخرب آزادی جنسی را بیان می کند، سپس علل گسترش فرهنگ بی حجابی و بدحجابی در کشورهای مسلمان از جمله ایران را مورد بررسی قرار داده و در انتها درباره انواع و علل آن بحث کرده است.

** خورشید می ماند (روایتی داستانی از زندگی شیخ بهایی)» نوشته کامران پارسی نژاد، کانون اندیشه جوان، 576 صفحه
شیخ بهایی از اندیشمندانی است که در بنیان نهادن مذهب شیعه در ایران و استوار کردن آن مخصوصاً از قرن هفتم هجری به بعد تلاش های چشمگیری داشته است. این دانشمند نامدار در دانش های فلسفه، منطق، هیأت و ریاضیات تبحر داشت و حدود 95 کتاب و رساله از او در سیاست، حدیث، ریاضی، اخلاق، نجوم، عرفان، فقه، مهندسی و هنر برجای ماند.
کتاب «خورشید می ماند» که بر مبنای منابع و مستندات در قالب 'رمان' منتشر شده و روایتی داستانی از زندگی شیخ بهایی است که قلم روان، فصل های کوتاه، توصیفات و فضاسازی های زیبا و استنادات تاریخی، آن را به اثری متمایز تبدیل ساخته است.

** «عباس دست طلا» نوشته محبوبه معراجی پور، انتشارات فاتحان، 272 صفحه
ماجراهای کتاب از زمانی کمتر از دو ماه از آغاز جنگ تحمیلی عراق علیه ایران آغاز می شود؛ داستانی از زندگی سراسر کار و تلاش حاج عباسعلی باقری.
«عباس دست طلا» مروری کوتاه است بر زندگی و دودلی های او برای حضور در جبهه ها، از زمانی می گوید که تصمیم می گیرد برای دو هفته به جبهه برود و ببیند در آن جا چه کاری از دستش بر می آید.
متن تقریظ رهبر معظم انقلاب اسلامی بر کتاب عباس دست طلا:
این کاری که اخیراً شروع شده که از شماها با این جزئیات و ریزه کاری ها خاطرات می گیرند، این هم کار خیلی خوبی است. ما دو جلد از این کتاب های شما را خواندیم، یکی کتاب آقای بنایی را خواندم، یکی هم کتاب این آقای حاج عباس دست طلا را که مفصل و با جزئیات (گفته) خواندم. خیلی خوب بود انصافاً؛ مخصوصاً کتاب ایشان؛ هم مطلب در آن زیاد بود، هم آثار صفا و صداقت در آن کاملاً محسوس بود و انسان می دید. خداوند ان شاءالله فرزند شهید ایشان را با پیغمبر(ص) محشور کند و خودشان را هم محفوظ بدارد». (1 / 11 / 1392)

- «قصه ما مثل شد» نوشته محمد میرکیانی، انتشارات به نشر، 544 صفحه
ایران سرزمین قصه های خواندنی و دلپذیر است که از روزگاران گذشته به یادگار مانده اند. قصه های شیرین و شنیدنی از سرگذشت ها و زندگینامه هایی که همواره طعم و مزه دیگری داشته و دارند، قصه هایی که بسیاری از آنها مثل شده اند.
کتاب «قصه ما مثل شد» که توسط محمد میرکیانی نگاشته و محمدحسین صلواتیان تصویرگری آن را بر عهده داشته نخستین بار در سال 1384 توسط به نشر در قطع وزیری کوتاه به چاپ رسید و تاکنون 13 نوبت به چاپ رسیده است.
در مجموعه ای که در سال 1386 عنوان کتاب برگزیده سال را نیز دریافت کرده، تعداد 110 قصه از قصه مَثل های فارسی برای نوجوانان به زبان ساده و روان گردآوری و بازنویسی شده است.
برای نگارش این مجموعه فاخر از منابعی همچون مثنوی معنوی، گلستان و بوستان سعدی، کلیله و دمنه، مرزبان نامه، اسرارنامه، امثال حکم و الهی نامه استفاده شده است.
فراهنگ ** 1880 ** 1071
کد N1358223

وبگردی