آفتاب
سرپرست فرمانداری قصرشیرین:

400 کامیون میوه و100 کامیون مصالح ساختمانی روزانه به عراق صادرمی شود

400 کامیون میوه و100 کامیون مصالح ساختمانی روزانه به عراق صادرمی شود

قصرشیرین - ایرنا - سرپرست فرمانداری قصرشیرین گفت : 400 کامیون میوه و100 کامیون مصالح ساختمانی روزانه به عراق صادر می شود.

مراد علی تاتار روز یکشنبه به خبرنگار ایرنا، گفت: با افزایش تقاضای حکومت مرکزی عراق مبنی بر پذیرش بیشتر میوه و تره بار از جمهوری اسلامی ایران، روند صادرات کالا از مرز رسمی خسروی افزایش یافت.
وی افزود: صادرات میوه و تره بار از مرز رسمی خسروی در چند روز گذشته روزانه به 400 کامیون افزایش یافته، علاوه بر این روزانه 100 کامیون مصالح ساختمانی نیز از این مرز به حوزه حکومت مرکزی عراق صادر می شود.
وی بیان کرد: هم اکنون روزانه میانگین صادرات محصولات کشاورزی از مرز رسمی پرویزخان با توجه به آغاز فصل برداشت میوه و تره بار در عراق کاهش یافته که این آمار در روزهای عادی به طور میانگین 800 کامیون است.
وی اظهار کرد: مرز رسمی خسروی بعد از مرز رسمی پرویزخان در استان کرمانشاه، دارای موقعیت خاصی برای صادرات مواد نفتی و غیرنفتی و همچنین ارزآوری است و همین عامل موجب استقبال تجار و پیله وران از این مرز رسمی برای انجام مبادلات تجاری شده است.
سرپرست فرمانداری قصرشیرین اضافه کرد: ظرفیت بسیار بالایی در مرز خسروی برای افزایش صادرات وجود دارد که با مدیریت صحیح، حجم کالاهای صادراتی از این مرز رسمی مدیریت شده است.
تاتار بیان کرد: در سه ماه نخست امسال، 826 هزار تن کالا به ارزش 346 میلیون دلار از مرزهای پرویزخان و خسروی این شهرستان به عراق صادر شد.
وی ادامه داد: از مجموع کالاهای صادر شده ، 134 هزار تن به ارزش هفت میلیون دلار از مرز رسمی خسروی و 692 هزار تن کالا نیز به ارزش 339 میلیون دلار از مرز رسمی پرویزخان قصرشیرین به اقلیم کردستان عراق صادر شد.
وی عمده کالاهای صادر شده از مرزهای پرویزخان و خسروی به عراق را شامل سیمان خاکستری، کیک و بیسکویت، کولر آبی، گوجه فرنگی و رب گوجه، هندوانه، لبنیات، لوازم ساختمانی و میوه و تره بار ذکر کرد.
مرز پرویزخان در شهرستان قصرشیرین به صورت رسمی در سال 86 تاسیس و راه اندازی شد که هم مرز با اقلیم کردستان عراق و در همسایگی استان سلیمانیه کردستان عراق قرار دارد.
هم اکنون عمده کالاهای صادراتی از مرز رسمی پرویزخان به مناطق کردنشین عراق به ویژه شهرهای کلار، سلیمانیه و همچنین خانقین و کرکوک در بخش مرکزی این کشور انجام می شود.
پرویزخان اکنون یکی از مرزهای راهبردی و مهم کشورمان است که 54 درصد صادرات غیرنفتی ایران به عراق را به خود اختصاص داده و نقش کلیدی و حیاتی در جذب بازار این کشور همسایه دارد.
شهرستان مرزی قصرشیرین با بیش از 27 هزار تن جمعیت در غرب کرمانشاه با عراق 186 کیلومتر مرز مشترک دارد که در امتداد این مرز، 2 معبر رسمی پرویزخان و خسروی قرار دارد که مبادلات اقتصادی، تجاری و صادرات کالا به اقلیم کردستان و حکومت مرکزی عراق از این 2 مرز انجام می شود.
روزانه 800 تا یک هزار و 200 دستگاه کامیون کالاهای صادراتی از مرز رسمی پرویزخان به اقلیم کردستان عراق و همچنین 500 دستگاه کامیون کالا از طریق مرز رسمی خسروی به حوزه حکومت مرکزی عراق (بخش مرکزی) صادر می شود.
همچنین روزانه به طور میانگین 600 دستگاه تانکر سوخت رسان عراقی و ایرانی از مبدا اقلیم کردستان عراق از طریق مرز رسمی پرویزخان به مقصد بنادر جنوبی کشورمان وارد خاک جمهوری اسلامی ایران می شود.
مرز خسروی نیز با داشتن بزرگترین پایانه بین المللی، 20 کیلومتر با قصرشیرین فاصله دارد و نزدیکترین نقطه به کربلای معلا است.

** رشد 35 درصدی صادرات از مرز سومار

فرماندار گیلانغرب نیز از رشد 35 درصدی صادرات کالا از مرز سومار در تیر امسال در مقایسه با ماه قبل از آن خبرداد و گفت: در یک ماه گذشته 27 هزار و 750 تن کالا به ارزش 16 میلیون دلار از طریق بازارچه مرزی سومار به عراق صادر شد.
کرم محمدی به خبرنگار ایرنا، گفت: این کالاها شامل اقلامی چون سیمان، تره بار، مواد شوینده، شیشه، آهن آلات، سنگ کاشی، پودرسنگ، لوله ، کولر، کشمش و... بوده که با یک هزار و 780 دستگاه کامیون به عراق صادر شد.
وی اظهار کرد: برخی اقلام جدید مانند پسته، ظروف تفلون، مواد اولیه گرانول، الیاف، کاغذهای مقوایی و تشک نیز اخیرا به کالاهای صادراتی افزوده شده به طوری که اکنون 21 قلم کالا از مرز سومار به عراق صادر می شود.
محمدی گفت: احداث پایانه کارگری در محوطه بازارچه سومار در حال تکمیل شدن است و تا هفته دولت به بهره برداری می رسد.
وی افزود: طرح زیرسازی و سامان دهی محوطه اصلی این بازارچه نیز با شتاب مناسبی در دست اجراست.
بازارچه مرزی سومار با بغداد 155 و با کربلا 230 کیلومتر فاصله دارد.
بخش مرزی سومار در 90 کیلومتری شهرستان قصرشیرین واقع شده است.
7079/7398/3012/6539
کد N1357970

وبگردی