آفتاب

تاکید اوگاندا بر ضرورت بازگشت صلح و ثبات به سودان جنوبی

تاکید اوگاندا بر ضرورت بازگشت صلح و ثبات به سودان جنوبی

تهران – ایرنا – «یووری موسوینی » رئیس جمهوری اوگاندا بر ضرورت بازگشت صلح و ثبات به سودان جنوبی تاکید کرد.

به گزارش تارنمای خبری ' آفریکا نیوز' یووری موسوینی رئیس جمهوری اوگاندا درصفحه شخصی خود در توییتر با اعلام خبر دیدار خود با «سالوا کی یر» رئیس جمهوری سودان جنوبی، افزود: صلح و ثبات نیاز امروز سودان جنوبی است.
بر اساس این گزارش ٬ کارشناسان، دیدار موسوینی با کی یر رئیس جمهوری سودان جنوبی را که در دفتر رئیس جمهوری اوگاندا در شهر « انتبه» واقع در ناحیه «واکیسو» صورت گرفت٬ مهم و تاثیرگذار ارزیابی کردند.
یووری موسوینی رئیس جمهوری اوگاندا پیشتر دستور اجرای عملیات نظامی را برای نجات آن دسته از اتباع این کشور که در منطقه « نیسیتو» واقع در 10 کیلومتری «جوبا» پایتخت سودان جنوبی در وضعیت نامساعدی به سر می برند، صادر کرده بود.
به گزارش خبرگزاری شین هوآ از کامپالا، « افونو اوپوندو» سخنگوی دولت اوگاندا در جمع خبرنگاران با تایید این خبر گفت: رئیس جمهوری به نیروهای دفاعی ویژه دستور اجرای عملیات نظامی برای نجات آن دسته از اتباع این کشور را که در منطقه نیسیتو جوبا گرفتار شده اند ٬صادر کرده است.
بر اساس گزارش های رسمی، تبادل آتش شدید و درگیری میان نیروهای جنبش آزادی خلق سودان و نیروهای دولتی در بیرون از محوطه کاخ ریاست جمهوری این کشور، موجی از ناامنی، ترس و نگرانی را به این کشور بحران زده بازگردانده است.
بر اساس گزارش های رسمی، حملات مسلحانه نیروهای جنبش آزادی خلق سودان و نیروهای دولتی مجددا تشدید شده است.
اوپوندو تصریح کرد: این عملیات نظامی در امنیت کامل و تنها با هدف نجات اتباع اوگاندا انجام می شود.
مشکلات سیاسی، امنیتی، اقتصادی و اجتماعی، نبود زیرساخت های لازم برای توسعه، تداوم اختلافات مرزی با ساکنان نوار شمالی، به ویژه در مناطق نفتی و وجود گروه های مسلح شورشی از موانعی است که سودان جنوبی با آن مواجه است.
بر اساس اعلام سازمان ملل، تاکنون حدود 300 هزار نفر در دارفور کشته و حدود دو و نیم میلیون نفر آواره شده اند. دیوان بین المللی کیفری عمر البشیر را به ارتکاب جنایت جنگی در این مناقشه ها متهم کرده است.
سودان جنوبی کشوری در جنوب کشور سودان است که استقلال آن، روز شنبه ۱۸ تیر ۱۳۹۰ رسمیت یافت.
مرکز این کشور که از کشور سودان جدا شده است شهر جوبا است و رهبری سیاسی این کشور را در حال حاضر سالوا کی یر مایاردیت به عهده دارد.
سودان جنوبی یکی از فقیرترین و شاید یکی از بدترین کشورها در وضعیت سلامتی در جهان است.
جمعیت این کشور آفریقایی 12میلیون و 400 هزار نفر برآورد می شود.
اوگاندا از شمال با سودان جنوبی هم مرز است.
اوگاندا کشوری در شرق آفریقا و در نوار ساحلی دریاچه ویکتوریا واقع شده است. پایتخت آن « کامپالا» و جمعیت آن حدود 38 میلیون نفر است.
خاورم**9377**2041**
کد N1357946

وبگردی