آفتاب

وضعیت ایران، در ریشه کنی، حذف و کنترل بیماری‌های واگیر

وضعیت ایران، در ریشه کنی، حذف و کنترل بیماری‌های واگیر

همشهری آنلاین: رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: جمهوری اسلامی ایران، در رسیدن به اهداف ریشه کنی، حذف و کنترل بیماری‌های واگیری که با سایر عوامل توسعه ای مرتبط بوده اند، به موفقیت‌های بزرگی دست یافته است که در جهان زبانزد است.

 دكتر محمد مهدي گويا، در گفت‌و‌گو با همشهري آنلاين، خاطر نشان كرد: بيماري‌هاي واگير در طول تاريخ تفاوت كرده اند و در كشورهاي مختلف جهان، هم تفاوت دارند. بسياري از اين بيماري‌ها، مستقيما با شاخص‌هاي توسعه در ارتباط هستند، به طوري كه با پيشرفت‌هاي اقتصادي كشورها رو به كاهش گذاشته و مي‌گذارند اما بعضي ديگر در بسياري از كشورهاي دنيا، مشترك هستند كه از جمله آن‌ها، مي‌توان به بيماري‌هاي آميزشي اشاره كرد.

او به برخي از موفقيت‌هاي ايران در ريشه كني، حذف و كنترل بيماري‌هاي واگير اشاره كرد و اظهار داشت: ريشه كني آبله و فلج‌اطفال، حذف سرخك، سرخچه مادرزادي، كزاز نوزادان ، جذام، مالاريا، بسياري از بيماري‌هاي انگلي و همچنين، كنترل بسياري ديگر از بيماري‌هاي واگير، مثل حصبه، سل، بعضي از هپاتيت‌هاي ويروسي، برخي از بيماري‌هاي اسهالي و عفونت‌هاي تنفسي از جمله موفقيت‌هاي جمهوري اسلامي ايران است.

گويا گفت: طبيعي است كه در كنترل برخي ديگر از بيماري‌هاي واگير كه در بروز و افزايش آن‌ها عوامل متعدد ديگري، به خصوص عوامل اجتماعي، دخالت دارند، نمي‌توان گفت كه توفيق صد در صدي، حاصل شده است چرا كه كنترل آن‌ها، به هماهنگي‌هاي بين‌بخشي، پرداختن هر چه بيشتر به عوامل اجتماعي موثر در سلامت، اقدامات وسيع بهداشت محيطي و مواجهه مناسب با عوارض ناشي از تغييرات آب و هوايي نياز دارد كه از جمله آن‌ها مي‌توان به ايدز و بيماري‌هاي آميزشي، بعضي از بيماري‌هاي مشترك بين انسان و حيوان و برخي بيماري‌هاي منتقله از طريق حشرات و ناقلين اشاره كرد.

کد N1357303

وبگردی