آفتاب
رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش:

آینده مهندسی در نظام بعد از آموزش عمومی در خطر است

آینده مهندسی در نظام بعد از آموزش عمومی در خطر است

همدان- ایرنا- مشاور وزیر و رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش گفت: آینده مهندسی در نظام بعد از آموزش عمومی در خطر است چرا که بهترین دانش آموزان ما می خواهند به رشته تجربی بروند.

عبدالرسول عمادی روز شنبه در آیین تکریم و معارفه مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان افزود: اشتغال بعد از تحصیل مهمترین دغدغه و هدایت تحصیلی دانش آموزان یکی از مشکلات کنونی آموزش و پرورش است چرا که همه دانش آموزان ما می خواهند به رشته تجربی بروند و این درحالیست که ظرفیت دانشگاه ها در سه رشته پزشکی و دندانپزشکی و داروسازی اندک است.
وی ادامه داد: این روزها آموزش و پرورش درگیر هدایت تحصیلی دانش آموزان است و سعی می کنیم برای اینکه دانش آموزان به رشته های ریاضی، انسانی، فنی و حرفه ای وارد شوند حدود گذاری می کنیم اما آنها تمایل دارند به رشته تجربی بروند.
وی اضافه کرد : در مرکز سنجش نتایج خروجی آموزش و پرورش در امتحانات نهایی پایه های آخر از جمله امتحانات نهایی پایه سوم، متوسطه نظری، فنی و حرفه ای و دوره پیش دانشگاهی جمع بندی شده است که نشان می دهد در سه سال اخیر میانگین نمره خروجی آموزش و پرورش حدود 12 بوده است.
رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: این نشان می دهد که دانش آموزان 60 درصد محتوای آموزشی ارایه شده را فرا گرفته و 40 درصد آن را نیاموخته اند و می توان نتیجه گرفت ما در نظام آموزش کشور 60 درصد موفق بوده ایم.
عمادی تاکید کرد: این نتیجه بر اساس نمرات امتحانات نهایی بدست آمده که امتحانات استاندارد کشوری هستند و طراحی آن توسط دبیران بسیار باتجربه انجام می شود و متوسط میانگین یادگیری دانش آموزان سراسر کشور را مبنا قرار می دهد لذا این نمره یک نمره استاندارد است و در تصحیح آن به خوبی عمل می شود.
وی با بیان اینکه 80 درصد دانش آموزان در سطح کشور در این امتحانات قبول شده اند توضیح داد: این رقم در حالی محقق شده که نمره مستمر طول سال با نمره نهایی دانش آموز جمع می شود و در نهایت نمره قبولی او را می سازد.
وی ادامه داد: در جدول رتبه بندی استان ها از نظر نتایج امتحانات نهایی، یزد در راس جدول و سیستان و بلوچستان در انتهای جدول قرار گرفته اند که در استان های انتهای جدول همبستگی میان نمره مستمر و نمرات نهایی بسیار کم می شود.
عمادی افزود: در استان های بالای جدول میانگین نمره امتحان نهایی متناسب با نمره مستمر دانش آموز است و این نشان می دهد که این استانها در طول سال توجه مستمر به امر آموزش را داشته اند اما در استان های پایین جدول همه چیز به امتحانات آخر سال موکول شده و نتیجه دلخواه گرفته نشده است.
وی اظهار کرد: ما هم اکنون در حال تحلیل این نتایج هستیم و همه فعالیت های ما باید به یک خروجی مطلوب در پایه های آخر منجر شود.
مشاور وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: نظام تعلیم و تربیت باید آنچه را به دانش آموزان یاد می دهد آنها فرا بگیرند و یکی از مشکلات عمده در اینکه ما نتایج مطلوبی از خروجی تعلیم و تربیت نمی گیریم این است که درگیر فرآیندهای خارج از نظام تعلیم و تربیت هستیم.
در این آیین از زحمات عبدالرضا فولادوند تقدیر و مصطفی خزایی به عنوان مدیر کل جدید آموزش و پرورش استان همدان معرفی شد.
عبدالرضا فولادوند 32 ماه در سمت مدیر کل آموزش و پرورش استان همدان فعالیت کرد و اکنون به سمت مدیرکل آموزش و پرورش شهرستان های استان تهران منصوب شد و مصطفی خزاعی نیز پیش از این سمت معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان همدان را برعهده داشت.
1181/6993/1772
کد N1356900

وبگردی