آفتاب

برنامه کاهش شیوع هپاتیت C در کشور به 2 صدم درصد تا 15 سال آینده

برنامه کاهش شیوع هپاتیت C در کشور به 2 صدم درصد تا 15 سال آینده

تهران- ایرنا- عضو تیم اجرایی تدوین دستورالعمل درمان هپاتیت C کشور گفت: شیوع بیماری هپاتیت C در حال حاضر در کشور نیم درصد است که دست اندرکاران در تلاش هستند آن را طی 15 سال آینده به 2 صدم درصد برسد.

هپاتیت (Hepatitis) به معنی التهاب در پارانشیم کبد است و به دلایل مختلفی می تواند ایجاد شود که بعضی از آنها قابل سرایت و برخی غیرمسری هستند. از عواملی که ایجاد هپاتیت می کنند می توان به اثر برخی داروها، آلودگی به باکتری و یا ویروس و مصرف الکل اشاره کرد. هپاتیت ویروسی منجر به عفونت کبدی می شود.
عامل بیماری هپاتیت ویرال (ویروسی) یک ویروس است و در ابتدا می تواند مثل یک سرماخوردگی بروز کند؛ ولی بیماری مزمن هپاتیت C بر عکس سرماخوردگی معمولی به دلیل از کار افتادن کبد و مشکل بودن درمان می تواند حیات بیمار را تهدید کند.
بیشتر مبتلایان به هپاتیت از نوع C و B علائمی ندارد. برخی از این بیماران علائم سرشتی عفونت ویروسی را نشان می دهند از قبیل خستگی، دل درد، درد عضلانی و تهوع و بی اشتهایی، ولی در موارد پیشرفته علائم نارسایی کبدی بروز می کند که شامل تورم شکم، اندام ها، یرقان و خونریزی های گوارشی است.
دکتر حیدر شرفی، عضو تیم اجرایی تدوین دستورالعمل درمان هپاتیت C کشور روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار علمی ایرنا افزود: با توجه به درمان های جدید که اثربخشی بسیار بالایی دارند و همچنین به واسطه تولید داروهای جدید، برنامه حذف هپاتیت C در دستور کار قرار گرفته است.
متخصص سلول مولکولی بیماری کبدی، بیان کرد: با انجام اقدامات لازم تا سال 1410 ( 2030 میلادی) می توانیم به حذف این بیماری کاملا امیدوار باشیم و در نتیجه این فعالیت ها، تعداد بیماران به صورت چشمگیری کاهش می یاید.
وی اظهار کرد که از طریق کاهش این بیماری، می توانیم بار بیماری را در جامعه کاهش دهیم و به سلامت جامعه کمک کنیم.
شرفی با اشاره به این که 95 تا 98 درصد بیماران در یک بازده زمانی 3 تا 6 ماهه با دریافت داروها بهبودی کامل پیدا می کنند، اظهار کرد: اطلاع رسانی به موقع و ارتقای آگاهی مردم نقش بسزایی در حذف این بیماری دارد.
وی ادامه داد: مردم با اطلاع از راه های انتقال این بیماری می توانند از ابتلا پیشگیری کنند که گام موثری در حذف آن خواهد بود.
شرفی درباره شیوع بیماری هپاتیت در منطقه گفت: ایران کمترین درصد بیماری هپاتیت C و B را در منطقه دارد. شیوع این بیماری در کشورهای جمهوری آذربایجان و پاکستان بسیار بالا است.
عضو تیم اجرایی تدوین دستورالعمل درمان هپاتیت C مهمترین علت شیوع پایین بیماری هپاتیت در کشور را سبک زندگی ایرانی - اسلامی اعلام کرد.
وی شیوع هپاتیت B درکشور را نیز پایین اعلام کرد و گفت: با برنامه های حامع واکسیناسیون شیوع این بیماری به جز استان های سیستان و بلوچستان و گلستان به کمتر از 2 درصد رسیده است.
رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز جمعه در سمینار یکروزه 'تدوین آخرین دستورالعمل تشخیص و درمان هپاتیت C ' در کشور گفت: برآورد می شود 200 تا 250 هزار نفر در کشور به هپاتیت C مبتلا هستند اما 99 درصد آنها اطلاع ندارند.
دکتر محمد مهدی گویا افزود: در حال حاضر در منطقه مدیترانه شرقی، کشور مصر بیش از 14درصد افراد آن به هپاتیت C مبتلا هستند و کشور پاکستان 4درصد آن مبتلا هستند، در مقایسه با این کشورها ابتلا به این بیماری در کشور ما زیاد نیست.
روز هفتم مرداد ماه به عنوان روز جهانی هپاتیت نامگذاری شده و کمک به بیماریابی، حمایت از بیماران، درمان صحیح بیماری و حساس کردن سیاستگذاران، مسئولان و رسانه ها نسبت به این بیماری، از مهمترین اهداف روز جهانی هپاتیت است. در این روز، برنامه های متنوعی برای آشنایی بیشتر مردم و اطلاع رسانی صحیح به منظور مقابله با این بیماری همه ساله در ایران همپای سایر نقاط دنیا برگزار می شود.
علمی ** 1201 **2017
کد N1356475

وبگردی