آفتاب

دو طرح راهسازی کهگیلویه و بویراحمد نیازمند 6 هزار میلیاردریال اعتبار

دو طرح راهسازی کهگیلویه و بویراحمد نیازمند 6 هزار میلیاردریال اعتبار

گچساران - ایرنا - مدیر ساخت راه های کهگیلویه و بویراحمد گفت: تکمیل دو طرح بزرگ راهسازی چهار خطه بابامیدان، گچساران به بهبهان و جاده ارتباطی دهدشت به پاتاوه نیازمند 6 هزار و 300 میلیارد ریال اعتبار است.

محمد احمدی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: سه هزار و 500 میلیارد ریال از این اعتبار برای ساخت بزرگراه بابامیدان، گچساران به بهبهان و دوهزار و 800 میلیارد دیگر از این بودجه برای تکمیل جاده پاتاوه دهدشت مورد نیاز است.
وی اظهار کرد: کرد: تکمیل این دو پروژه بزرگ زیرساخت های ارتباطی کهگلویه و بویراحمد را متحول خواهد کرد.
مدیر ساخت راه های کهگیلویه و بویراحمد خروج بخش عمده ای از این استان از بن بست ارتباطی و تقویت زیرساخت های جاده ای در یکی از پرترددترین جاده های جنوب کشور را از مزایای اجرای این پروژه ها دانست.
وی گفت: امسال 900 میلیارد ریال برای تکمیل این دو طرح مصوب شده ولی تاکنون هیچ اعتباری اختصاص نیافته است.
مدیر ساخت راه های کهگیلویه و بویراحمد گفت: چهار کیلومتر از چهار خطه گچساران - بابامیدان آماده بهره برداری شده است و تا پایان هفته آینده زیربار ترافیک خواهد رفت
احمدی افزود: این جاده جزو قطعه دوم چهار خطه گچساران به بابامیدان و در مسیر جاده ارتباطی خان احمد تا شهرک صنعتی قرار دارد.
وی اظهار کرد: سه کیلومتر از قطعه دوم این چهار خطه هم اکنون زیر بار ترافیک است.
مدیر ساخت راه های کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: قطعه دوم چهار خطه گچساران -بابامیدان به طول 11 کیلومتر با 50 درصد پیشرفت فیزیکی و یک قطعه از جاده گچساران به بهبهان در مسیر ارتباطی فلکه نرگسی شهر دوگنبدان تا روستای سعادت آباد که هم اکنون بیش از 50درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تا پایان سال 95 بهره برداری خواهد شد.
وی از تصویب 350 میلیارد ریال اعتبار برای این طرح در سال 95 خبر داد.
احمدی بیان کرد: پروژه چهارخطه بابامیدان، گچساران به بهبهان با طول 150 کیلومتر در حال اجراست.
وی ابراز داشت:108 کیلومتر از این جاده در استان کهگیلویه و بویراحمد،25کیلومتر در استان فارس و 17 کیلومتر آن نیز در استان خوزستان قرار دارد.
احمدی اظهار کرد: 60 کیلومتر از این پروژه هم اکنون در حال انجام عملیات اجرایی است.
مدیرساخت راه های کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: عملیات اجرایی 12 کیلومتر از جاده گچساران -بابامیدان 50 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
وی با اشاره به اهمیت چهارخطه شدن جاده ارتباطی گچساران به بهبهان در کاهش تصادفات جاده ای به دلیل ترانزیتی بودن این مسیر افزود: با تکمیل این جاده، تحول چشمگیری در تسهیل تردد در این جاده شریانی ایجاد خواهد شود.
احمدی با اشاره به محور مواصلاتی بابا میدان- گچساران و نقش مهم آن در کاهش ترافیک اظهار کرد: این راه ارتباطی یکی از جاده های مهم پرترافیک جنوب کشور محسوب می شود که در ایام تعطیل و دیگر روزهای سال شاهد حجم زیاد تردد است که با تکمیل و دو باند کردن آن بخش مهمی از مشکلات برطرف خواهد شد.
وی تصریح کرد: این طرح که عملیات اجرایی آن که در سال 1390 شروع شد و براساس برنامه زمان بندی باید تا سال 99 بهره برداری شود.
احمدی تصریح کرد: 38 کیلومتر از جاده ارتباطی دهدشت به پاتاوه تا پایان سال بهره برداری می شود.
وی اظهار کرد: قطعه اول این جاده ارتباطی از روستای گندی خوری شهرستان دنا تا سرچنار به طول 26 کیلومتر است که در سال 87 به بهره برداری رسید.
وی تاکید کرد: قطعه سوم نیز از منطقه لوداب تا کوه پاد به طول 63 کیلومتر در حال ساخت و قطعه چهارم نیز در کمربندی غربی شهر دهدشت مرکز شهرستان کهگیلویه به بهره برداری رسیده است.
این مسئول تصریح کرد:پروژه ملی پاتاوه به دهدشت به طول 136 کیلومتر دارای چهار فاز است که قطعات(فازهای) یک و سه این طرح به ترتیب 28 و 20 کیلومتر و فازهای دو و چهار این طرح نیز به ترتیب 28 و 63 کیلومتر است که در حال حاضر این پروژه 67درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
وی گفت:جاده ملی پاتاوه - دهدشت دارای 12 دهنه تونل به طول حدود هشت کیلومتر است که پنج دهنه به طول دو و نیم کیلومتر آن در فاز دوم این پروژه و از حد فاصل سرچنار تا لوداب شهرستان بویراحمد است.
مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: با بهره برداری از این طرح ضمن کوتاه تر شدن مسیر اصفهان به بنادرجنوبی کشور، بیش از 400 روستای در دو شهرستان بویراحمد و کهگیلویه و جمعیتی افزون بر 100 هزار نفر از نعمت جاده مناسب برخوردار خواهند شد.
حسن فدایی میزان اعتبار هزینه شده برای اجرای این طرح را تاکنون افزون بر یکهزار میلیارد ریال ذکر کرد.
کهگیلویه و بویراحمد با داشتن 500 کیلومتر راه اصلی ،990کیلومتر راه فرعی و چهار هزار و 530کیلومتر راه روستایی 2/2درصد راه های کشور را دارد.
استان 700 هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد در جنوب غربی ایران قرار دارد.
8143/6162/1662
کد N1356023

وبگردی