آفتاب

رشد گردشگری و توسعه پایدار/ نگاه اجتماعی - فرهنگی روزنامه ها

رشد گردشگری و توسعه پایدار/ نگاه اجتماعی - فرهنگی روزنامه ها

تهران- ایرنا- گردشگری رمز ایجاد توسعه؛ عوامل بیماری زا تهدید کننده سلامت انسان و جایگاه و نقش زنان در جامعه از جمله مهمترین موضوع های اجتماعی و فرهنگی است که برخی روزنامه های روز شنبه دوم مرداد 1395 به آنها پرداخته اند.

فضای مطبوعاتی امروز در عرصه اجتماعی و فرهنگی به موضوع هایی چون رشد گردشگری در کشور پرداخت و این امر را از زاویه های مختلف مورد کاوش قرار داد. عوامل بیماری زا مساله دیگری که روزنامه ها آن را مورد توجه قرار دادند و نقش زنان در جامعه از دیگر مطالب مهم روزنامه ها به شمار می رود.
گروه اطلاع رسانی دفتر پژوهش و بررسی های خبری ایرنا؛ موضوع های یادشده را که انعکاس قابل توجهی در روزنامه های صبح شنبه داشت؛ با هدف آگاهی بخشی و اطلاع رسانی مورد بررسی قرار داده است.

** گردشگری رمز ایجاد توسعه
بنابر بر اعلام سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد(یونسکو)، ایران از نظر وجود آثار تاریخی و فرهنگی در میان هشت کشور نخست جهان جای دارد و از منظر جاذبه های اکوتوریسمی و تنوع اقلیمی جزو پنج کشور برتر دنیاست. طبیعت چهار فصل ایران، وجود دریا، کویر، چشمه های آب گرم، حیات وحش متنوع و انحصاری، جاذبه های گردشگری مذهبی و تمدن هفت هزار ساله این قابلیت را به ایران بخشیده است که در ردیف نخست گردشگری جهان حرف نخست را بزند. با توجه به چنین ظرفیت بالایی جذب گردشگر می تواند به رشد اقتصادی و اجتماعی و توسعه پایدار کشور بیانجامد، موضوعی که روزنامه های امروز در گزارش هایی به آن پرداختند.
روزنامه «آرمان» در گزارشی با عنوان «صنعت گردشگری به دنبال جایگاه خود»، نوشت: «ایران برای سونامی گردشگران خارجی آماده می شود. ایران و قدرت های جهان در حال به سرانجام رساندن توافق هسته ای هستند تا تحریم ها و موانع برنامه هسته ای ایران را از میان بر دارند.
در ادامه این گزارش آمده است: سیاست های متعادل رئیس جمهور حسن روحانی و تسهیل قوانین صدور ویزا، درهای ایران را برای بازگشت توریست های خارجی باز می کند.» این خبر سال گذشته توسط رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در مصاحبه با آسوشیتدپرس اعلام شد.
صنعت گردشگری در ایران از ظرفیت های بسیار بالایی برای رشد و توسعه برخوردار است. بر اساس گزارش سازمان جهانی گردشگری، ایران رتبه دهم جاذبه های باستانی و تاریخی و رتبه پنجم جاذبه های طبیعی را در جهان داراست. در سال ۲۰۰۶، در حدود ۵۰ هزار گردشگر خارجی از ایران بازدید کرده اند و این در حالی است که در این سال ۸۴۲ میلیون جهانگرد در دنیا سفر کرده اند.
روزنامه «دنیای اقتصاد» در مطلبی با عنوان «رشد ورود گردشگران خارجی به پایتخت»، نوشت: علی رفیعی معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی استان تهران گفت: «یک میلیون و 200هزار گردشگر خارجی در سال گذشته به تهران سفر کردند که در صورت ایجاد زیرساخت های مناسب، این رقم امسال 15درصد رشد خواهد داشت.»
نویسنده در ادامه آورده است: میزان گردشگران خارجی بازدیدکننده از آثار فرهنگی و هنری پایتخت در سال 94 نسبت به سال قبل از آن 12 درصد رشد داشت.
روزنامه «تفاهم» در گزارشی با عنوان «ابهام در دیپلماسی گردشگری ایران»، نوشت: اگرچه که در سال های اخیر بارها سخن از عبارت دیپلماسی گردشگری رفته و با وجود تجربه های مثبت و منفی این موضوع در اقتصاد و روابط سیاسی کشورهایی چون ترکیه و مالزی، در ایران هنوز چارچوب روشنی در این زمینه تعریف نشده است.
روزنامه «ابتکار» در گزارشی با عنوان «چهارمحال وبختیاری سرزمین روستاهای تاریخی»، نوشت: چهارمحال و بختیاری استانی روستایی است که با داشتن بیش از ۸۰۰ روستا یکی از مهمترین استان های کشور برای روستاگردی به شمار می رود. این استان بیش از۸۰۰ روستا دارد که دارای جمعیت های کم وزیاد هستند و هرکدام از این روستاها جذابیت های گردشگری خاص خود را دارند باوجوداینکه بسیاری از روستاهای کشور بکر بودن خود را از دست داده اند و ساخت وسازهای شهری و مصالح ساختمانی جدید در روستاها ورود پیداکرده است اما هنوز در چهارمحال و بختیاری روستاهای بسیاری یافت می شود که گردش در آن ها تاریخ قدیم ایران را می توان نظاره کرد.
در ادامه این مطلب می خوانیم: این روستاها که تعداد آن ها کم نیست در کنار زیبایی های طبیعی و گردشگری مناطق مختلف استان ازجمله آبشارها، جنگل های بلوط، رودخانه ها و... از چنان زیبایی هایی برخوردار هستند که کمتر روستاهایی در کشور پیدا می شوند که این ویژگی ها را داشته باشند این روستاها می توانند زمینه توسعه گردشگری و روستاگردی در استان چهارمحال و بختیاری را فراهم کنند و استان را در مسیر توسعه قرار دهند. هم اکنون در هر شهرستان چهارمحال و بختیاری روستاها بایی جذابیت های گردشگری مختلف وجود دارد.

** عوامل بیماری زا تهدید کننده سلامت انسان
شناخت عوامل بیماری زا می تواند بشر را در کنترل سلامتی و تندرستی خویش یاری رساند تا با دوری از این عوامل زندگی سالمی را در جامعه تجربه کند و از تحمیل هزینه های فراوان بر خانواده و اجتماع جلوگیری نماید، موضوعی که شماری از روزنامه های امروز آن را در گزارش ها و یادداشت هایی مورد بررسی قرار دادند.
روزنامه «آفرینش» در گزارشی با عنوان «انواع عوامل بیماری زا و محیط رشد آن در بدن»، نوشت: محیط بدن انسان ها می تواند محل رشدو تکثیر سلول های خودی باشد و یا محیطی شود که هر جاندار و بی جانی بتواند در آن زیاد شود و محیط را برای صاحب آن بی اعتبار سازد و افراد ضعیف و ناتوان بدون انواع رژیم های مخصوص و یا داروها و وسایل دیگر نمی توانند به زندگی ادامه دهند.
در ادامه می خوانیم: عده ای با حرکت و ورزش، گروهی با توجه به آب و هوا و محیط و انرژی عده ای دیگر خود را وابسته به انواع داروها کرده و تعدادی دیگر منتظر انواع اعمال جراحی و تعویض عضو می باشند که همگی به ناتوانی و ضعف بدن مربوط می شود و دفاع بدن در شرایطی ناتوان شده و اداره امور اعضاء غیرممکن می شود.
انواع غذاهای انرژی زا و کار و فعالیت و کسب انرژی از منابع گوناگون باعث افزایش توانایی می شود که آنها هم وابستگی تولید کرده و انسان وابسته ناتوان تر شده و ممکن است هر زمان ارتباط خود را از منبع انرژی دهنده قطع نماید.
این روزنامه همچنین در گزارش دیگری با عنوان «باکتری های ناسالم روده عامل ابتلا به آرتروز روماتیسمی»، نوشت: محققان دریافته اند باکتری های ناسالم موجود در روده می توانند متهم اصلی بروز آرتروز روماتیسمی باشند.
نویسنده در ادامه این گزارش می نویسد: به گفته محققان، بیماری آرتروز روماتیسمی یک اختلال خودایمنی است که بدن به اشتباه به خودش حمله می کند. در نتیجه این بیماری، بدن به بافت های دور مفاصل آسیب رسانده و موجب تورم می شود که در نتیجه استخوان فرسوده شده و مفاصل تغییر شکل می دهند.این بیماری می تواند به سایر بخش های بدن از جمله پوست، چشم ها، قلب، ریه، و عروق خونی آسیب رساند.
روزنامه «ایران» با درج عنوان «13 هدف کلی در سند ملی بیماری های غیرواگیر»، نوشت: علی عیوضی داروساز و کارشناس مدیریت اقتصاد دانشگاه شهید بهشتی گفت: سند ملی بیماری های غیرواگیر 13 هدف کلی از جمله ترک سیگار، اصلاح فعالیت فیزیکی و رژیم غذایی و کاهش میزان تصادفات را لحاظ کرده است که اجرای این برنامه ها تأثیر زیادی در اقتصاد سلامت دارد.
در ادامه این مطلب می خوانیم: طی دو دهه اخیر الگوی بیماری ها به سمت بیماری های غیرواگیر تغییر یافته که یکی از دلایل آن افزایش طول عمر است؛ سبک زندگی ناسالم مانند مصرف سیگار و رژیم غذایی اشتباه موجب بروز بیماری های قلبی و عروقی، سرطان و دیابت شده است. بار بیماری های غیرواگیر در جامعه 80 درصد بوده و قابل توجه است؛ بیش از 80 درصد کل مرگ های ناشی از بیماری های غیرواگیر در کشورهای با درآمد پایین و متوسط اتفاق می افتد.
روزنامه «آرمان» نیز در گزارشی با عنوان «حجامت و خالکوبی، ۲ عامل ابتلا به هپاتیت در کشور»، نوشت: بیماری هپاتیت به طور کلی به معنی التهاب کبد است که عضوی بسیار فعال در بدن به شمار می آید. این بیماری موجب آسیب به کبد و مختل کردن فعالیت آن می شود. به گفته متخصصان، این اختلال یا التهاب به علل مختلفی به وجود می آید که مهم ترین آنها آلودگی به ویروس های ایجادکننده انواع هپاتیت از جمله هپاتیت های نوع A ، B و C است.در این میان ویروس هپاتیت نوع C یکی از عوامل مهم ایجادکننده این بیماری محسوب می شود.روند بیماری هپاتیت C معمولا بدخیم تر از هپاتیت B است.
نویسنده در ادامه این مطلب آورده است: بسیاری از بیماران مبتلا به هپاتیت که حدود ۹۰ درصد را تشکیل می دهند، فاقد علائم آشکار بیماری هستند و لذا از ابتلای خود مطلع نیستند. همچنین در بیش از ۷۰ درصد از موارد، این بیماری مزمن شده و ویروس آن در خون باقی می ماند، نیمی از این ناقلان در صورت عدم تشخیص در طول زمان، مبتلا به بیماری های مهلکی مثل سرطان کبد یا سیروز کبدی می شوند .
روز گذشته رضا ملک زاده معاون علمی و فناوری وزیر بهداشت گفت: عواملی که در انتقال هپاتیت C در کشور شناخته شده اند اعتیاد تزریقی، خالکوبی، حجامت، تصادفات، قمه زنی، دریافت خون و ارتباط با بیمار بوده است. در زمینه هپاتیت C در ایران عوامل شناخته شده مانند اعتیاد تزریقی، خالکوبی، تصادف، قمه زنی، دریافت خون و فرآورده های خونی و بیمارانی که با سایر افراد ارتباط برقرار کردند، باعث افزایش مبتلایان به این بیماری در کشور شده اند.
روزنامه «اعتماد» نیز در مطلبی دیگر با عنوان «2٥٠ هزار نفر در کشور هپاتیت c دارند»، نوشت: محمدمهدی گویا رییس مرکز مدیریت بیماری های وزارت بهداشت هشدار داد که ٢٥٠ هزار نفر در کشور مبتلا به هپاتیت C هستند در حالی که بیش از ٩٠درصد مبتلایان از بیماری خود اطلاعی ندارند و در واقع، یک ناقل بالقوه هستند که می توانند این بیماری ناتوان کننده را به شرکای جنسی خود منتقل کنند.
در ادامه این مطلب آمده است: هپاتیت مثل ایدز یک بیماری ویروسی است و مهم ترین راه انتقال ویروس، همانند ایدز از طریق دریافت خون و فرآورده های آلوده، انتقال از مادر به جنین، تزریق مواد مخدر با سرنگ مشترک و روابط جنسی غیر ایمن است.
روزنامه «مردم سالاری» در گزارشی با عنوان «استعمال دخانیات شایع ترین علت بروز تومورهای حنجره» سید حسین یحیی زاده رییس مرکز تحقیقات سرطان بیمارستان میلاد گفت: برای بروز تومورهای سر و گردن به ویژه تومورهای حنجره عوامل و ریسک فاکتورهای مختلفی وجود دارد اما شایع ترین آنها استعمال دخانیات است.
در ادامه این گزارش می خوانیم: ویروس ها و عوامل محیطی در بروز تومورهای سر و گردن و حنجره نقش دارند اما عواملی مانند محیط و عادات که مهمترین آن استعمال دخانیات است شایع تر است. در حقیقت استعمال دخانیات ارتباط مستقیم به خصوص با شیوع سرطان های حنجره و حلق دارد که باید جدی گرفته شود و از چرخه عادات حذف شود.

** جایگاه و نقش زنان در جامعه
زن در جوامع مختلف بشری از جایگاه و نقشی ویژه برخوردار است، جایگاه و رسالت بانوان در جامعه و خانواده سبب شد تا روزنامه های امروز با توجه به اهمیت این موضوع در گزارش ها و یادداشت هایی نقش این قشر از جامعه را از زوایای مختلف بررسی کنند.
روزنامه «ایران» در گزارشی با انتشار عنوان «نگاه پدر به نقش اجتماعی زنان» به انعکاس سخنان علیرضا بهشتی فرزند شهید آیت الله بهشتی نشست «زن در گفتمان سیاسی شهید بهشتی» پرداخت و نوشت: شهید بهشتی به عنوان یک عالم نواندیش که در قواعد و اسلوب علمی و اسلامی صاحبنظر بود، پیرامون زن و ضرورت حضور مؤثر او در جامعه دارای دیدگاه های قابل تأملی است.
در ادامه می خوانیم: زن در منظومه فکری شهید بهشتی از طرفی همچون مرد از حقوقی طبیعی و برابر بهره مند است و از طرف دیگر، بخاطر نوع خاص خلقتش، در نگاه دینی و اسلامی ما حقوق دیگری نیز برای او تعیین شده است. اساساً انسان موجودی انتخابگر و آزاد است و زن نیز به تبع انسانیت خود از این قاعده مستثنا نیست.
در بحث حضور زن در اجتماع، با دو حوزه مناقشه برانگیز مواجه هستیم؛ یکی از دو حوزه به شئون سه گانه زن در اجتماع بر می گردد؛ یعنی زن به مثابه زن، زن به مثابه همسر، زن به مثابه مادر. حوزه دوم به رویکرد حقوقی نسبت زن در جامعه مربوط می شود.
این روزنامه همچنین در یادداشتی با قلم صدیقه قاسمی پژوهشگر حوزه مطالعات اسلامی و با عنوان «حقوق طبیعی و اجتماعی زنان»، نوشت: شهید بهشتی در اظهارنظرهای گوناگونی، مبنای فکری خاصی را در مورد زنان ارائه می کند. واقعیت این است که مبنای بسیاری از قانونگذاری ها، برخورداری های اجتماعی و محدودیت ها چیزی به نام حقوق طبیعی است؛ طبق این نگاه، انسان به دلیل انسان بودن از یک سلسله حقوق برخوردار است که ساختارها و ضوابط و روابط اجتماعی همه براساس پاسداشت این حقوق طبیعی شکل گرفته اند.
در ادامه این یادداشت آمده است: شهید بهشتی ضمن اعتقاد به حق طبیعی انسان که شامل زن و مرد می شود و هر دو آنها را دربرمی گیرد، معتقد به یک سلسله حقوق طبیعی ویژه زن و در کنار آن، حقوق طبیعی ویژه مرد است.
از نظر شهید بهشتی خلقت ویژه زن که مستند به متون دینی است در یک نگاه کلی به لطافت زن در خلقتش بر می گردد؛ پیامد این خلقت خاص این است که نباید بار سنگین جسمانی بر دوش زنان گذاشت لذا شرکت در جنگ و جهاد در شرایط عادی از او سلب شده است.
روزنامه «ابتکار» با انتشار عنوان «سایه زنان و خانواده در تمام احکام برنامه ششم دیده می شود»، نوشت: شهیندخت مولاوردی معاون امور زنان و خانواده رییس جمهور گفت: در لایحه احکام برنامه ششم، ماده ۲۶ مختص زنان است اما در سایر مواد هم می توانیم سایه ای از موضوع زنان و خانواده را پیدا کنیم.
در ادامه این مطلب آمده است: در سند برنامه ششم مفصل به اهداف و اولویت بندی مسایل زنان پرداختیم و بر اساس گزارش های حاصل از نقشه آسیب های اجتماعی زنان و خانواده، اطلس زنان و خانواده کشور و دستگاه های اجرایی پنج گزارش را به صورت اولویت بندی شده در پنج موضوع سلامت، خانواده، تامین اجتماعی، بازارکار، آسیب های اجتماعی آماده کردیم و کارگروه های تخصصی در حوزه زنان وارد عمل شدند و با حدود چهارده گروه تخصصی سعی کردیم که سند برنامه ششم یک سند جامعی باشد.
روزنامه «آرمان» نیز در گزارشی به نقش زنان در گردشگری پرداخت و نوشت: جعفر جعفری دبیر علمی کنفرانس بین المللی برند گردشگری، با بیان اینکه هویت گردشگری در حال عوض شدن است، ادامه داد: در گذشته ۲۵ درصد از دانشجویان علاقه مند در رشته های مرتبط با صنعت گردشگری زن بودند، اما
امروز ۸۰ درصد دانشجویان را خانم ها تشکیل می دهند و می توان گفت فردای گردشگری دنیا در دست زنان خواهد بود. با این وجود، شاید علاقه مندان این رشته تا حدودی آن را زنانه کرده باشند، اما باید دید چه زمانی بستر برای متخصصان فراهم می شود.
*گروه اطلاع رسانی
پژوهشم**2059**9131
کد N1355650

وبگردی