آفتاب

هجوم سرمایه‌داری نظارت به حریم شخصی

هجوم سرمایه‌داری نظارت به حریم شخصی

اولیور استون که برای رونمایی فیلم سینمایی «اسنودن» به چهل و هفتمین دوره گردهمایی سالانه کامیک کان در سن‌دیگو رفته، بازی پوکمون گو را تازه‌ترین هجوم نظام سرمایه‌داری به حریم شخصی نامید که در نهایت به نوعی تمامیت‌خواهی می‌انجامد.

به گزارش همشهري، فيلمساز منتقد آمريكايي كه داستان زندگي و افشاگري‌هاي ادوارد اسنودن، كارمند پيشين سازمان امنيت ملي آمريكا را به فيلم تبديل كرده، در نشست معرفي اسنودن ناچار شد گريزي هم به پديده اين روزهاي دنياي گوشي‌هاي هوشمند بزند. استون در پاسخ به پرسشي درباره نگراني‌هاي امنيتي بازي پوكمون گو گفت: «شركت‌هاي بزرگ با پايش لحظه‌اي رفتار مردم، در حال پياده كردن نظام سرمايه‌داري نظارت هستند.»

  • سطحي تازه از هجوم و اشغال

او به حاضران در همايش كاميك كان در سن‌ديگو هشدار داد: «آنچه اتفاق مي‌افتد، نه‌تنها بامزه نيست بلكه يك سطح تازه از هجوم و اشغال است. پوكمون گو سودي سرشار نصيب شركت‌هايي چون گوگل مي‌كند كه پيش از اين براي دانستن اينكه شما چه مي‌خريد، چه چيزهايي را دوست داريد و چگونه رفتار مي‌كنيد، يك سرمايه‌گذاري خارق‌العاده انجام داده‌اند. اين همان چيزي است كه برخي مردم سرمايه‌داري نظارت نام نهاده‌اند.»

استون كه براي فيلم سينمايي «جوخه» اسكار بهترين كارگرداني را برد، با پاسخ منفي تمام استوديوهاي هاليوودي به فيلمنامه اسنودن مواجه شد و به ناچار آن را با سرمايه فرانسوي‌ها و آلماني‌ها ساخت؛ فيلمي افشاگرانه كه اواخر تابستان امسال اكران مي‌شود. استون درباره سرنوشتي كه پوكمون گو براي جامعه جهاني رقم مي‌زند، گفت: «راستش ما در حال تبديل شدن به يك جامعه روبوتي هستيم. يعني آن چيزي كه آنها تماميت‌خواهي مي‌گويند.»

همزمان با افشاگري‌هاي فيلمساز آمريكايي عليه پوكمون گو، شركت لجندري اينترتينمنت از برنامه خود براي توليد نسخه سينمايي اين بازي محبوب در سال 2017خبر داد. لجندري كه فيلم‌هايي موفق و پرفروش چون «تلقين» و «بين‌ستاره‌اي» كريستوفر نولان و «دنياي ژوراسيك» را در كارنامه دارد، اوايل سال‌جاري ميلادي در معامله‌اي 3.5ميليارد دلاري به شركت چيني واندا گروپ فروخته شد.

  • سقوط انيميشن پوكمون در ژاپن

از سوي ديگر، تازه‌ترين فيلم از مجموعه انيميشن‌هاي پوكمون قرباني زمانبندي نامناسب اكران در ژاپن شد و يك هفته پيش از رونمايي از بازي محبوب پوكمون‌گو در سرزمين آفتاب تابان، رقابت را به انيميشن «يافتن دُري» واگذار كرد. در شرايطي كه موج سهمگين بازي آنلاين پوكمون گو دنيا را فراگرفته و ژاپني‌ها هم منتظر عرضه نرم‌افزار اين بازي محبوب بودند، نمايش عمومي نوزدهمين انيميشن سينمايي از مجموعه پوكمون نتوانست انتظارها را برآورده كند.

اين فيلم 82دقيقه‌اي در هفته اول اكران كمي بيش از 3ميليون دلار فروخت و قافيه را به درآمد 7ميليون دلاري انيميشن تازه ديزني و پيكسار باخت. درحالي‌كه آخرين فيلم پوكمون اكران‌شده در بازارهاي بين‌المللي به سال 2003و «قهرمانان پوكمون» بازمي‌گردد، ژاپني‌ها از اواخر 1990تا امروز تقريبا هر سال شاهد اكران يك فيلم پوكموني بوده‌اند.

گرچه پوكمون در خارج از مرزهاي ژاپن چندان محبوب نبود اما فراگير شدن بازي پوكمون گو مبتني بر واقعيت مجازي، تقريبا تمام دنيا را درگير آن كرده است. برخي نگراني‌هاي امنيتي عرضه نرم‌افزار بازي پوكمون گو را در ژاپن به تأخير انداخت و انتظار چشم‌بادامي‌ها سرانجام صبح روز جمعه به پايان رسيد.

  • فراز و نشيب پوكمون در دنيا

نخستين فيلم از مجموعه پوكمون با نام «پوكمون: فيلم اول» در 1999 به نمايش عمومي درآمد و 163ميليون دلار در دنيا فروخت. «قهرمانان پوكمون» 4سال پس از فيلم اول روي پرده سينماهاي جهان رفت و درآمد آن در گيشه، در كمال شگفتي فقط به 28ميليون دلار رسيد. در بيش از يك‌دهه اخير، هيچ فيلم ديگري با هنرنمايي پوكمون در دنيا به نمايش عمومي درنيامده و شايد به لطف محبوب شدن بازي آن، موفقيت فيلم اول بار ديگر تكرار شود.

کد N1355165

وبگردی