آفتاب
دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور:

آینده پژوهی در حوزه مسایل فرهنگی وجود ندارد/سازناکوک فرهنگ درکشور

آینده پژوهی در حوزه مسایل فرهنگی وجود ندارد/سازناکوک فرهنگ درکشور

ارومیه – دبیرشورای فرهنگ عمومی کشور گفت: متاسفانه موضوع آینده پژوهی در مسایل فرهنگی و آسیب های اجتماعی در کشور نداریم.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام حسین شاهمرادی بعد از ظهر چهارشنبه در نشست خبری در ارومیه با بیان اینکه بعد از بروز مشکل، معضل فرهنگی تازه در کشور به فکر راهکار هستیم اظهارداشت: بسیاری از مشکلات فرهنگی امروز نتیجه بی توجهی در سالهای گذشته است و باید بحث آینده پژوهی در این حوزه برای نسل آینده مدنظر قرار گیرد.

وی ادامه داد: برای جلوگیری از بسیاری از معضلات فرهنگی و آسیب های این بخش که در سالهای آینده بروز خواهد کرد از امروز بسیاری از علمای شهر قم و یا برنامه ریزان کشور آسیب شناسی و پژوهش های لازم را به همراه راهکارهای عملی تدوین و اتخاذ کنند.

حجت الاسلام شاهمرادی طلاق، اعتیاد، حاشیه نشینی را از اصلی ترین معضلات فرهنگی و اجتماعی پیش روی در کشور عنوان کرد و افزود: در حال حاضر از جمله مهم‌ترین آسیب‌های اجتماعی مسئله طلاق بوده و ما شاهد افزایش روزافزون آمار طلاق و کاهش آمار ازدواج در کشور هستیم و این معضل خود آسیب های دیگری به همراه دارد.

ساز فرهنگی کشور ناکوک است

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور در پاسخ به سوالی در خصوص عدم مدیریت واحد در بخش فرهنگی کشور گفت: علل و علت بسیاری از مشکلات فرهنگی کشور ناشی از نبود مدیریت واحد در این بخش است.

وی اضافه کرد: بسیاری از دستگاه های فرهنگی موازی می کنند اما بسیاری از دستگاه های فرهنگی دیگر هستند که با بودجه نظام به جای انجام فعالیت فرهنگی ساز خود را زده و برخی نیز با هم در تقابل هستند در واقع ناکوک بودن ساز فرهنگی در کشور خود معضل جدی است.

حجت الاسلام شاهمرادی گفت: در این راستا شورای فرهنگی عمومی کشور یکی از مهمترین فعالیت خود را برای واحد کردن مدیریت بخش فرهنگی کشور در راس کارها قرار داده اما متاسفانه این مهم تاکنون ایجاد نشده است.

گفتمان شورای فرهنگی عمومی کشور گفتمان اقتصاد مقاومتی است

دبیر شورای فرهنگ عمومی گفت: امسال گفتمان شورای فرهنگ عمومی کشور اقتصاد مقاومتی است و از شوراهای فرهنگ عمومی استانها خواسته شده است متناسب با آداب و رسوم و فرهنگ بومی به گفتمان اقتصاد مقاومتی پرداخته شود.

حجت‌الاسلام شاهمرادی افزود: شورای فرهنگ عمومی به لحاظ فرهنگی از سال گذشته مباحث خود را در حوزه خانواده بررسی کرده و به نتایج خوبی دست یافته است و امید می‌رود ثمرات آن در آینده دیده شود.

دبیر شورای فرهنگ عمومی به موضوع سبک زندگی ایرانی اسلامی اشاره و عنوان کرد: رهبر معظم انقلاب در خراسان شمالی به کمتر از ۳۰ فصل در رابطه با سبک زندگی ایرانی اسلامی پرداختند و شورای فرهنگ عمومی کشور نیز مهر ماه امسال در خراسان شمالی همایش بزرگ سبک زندگی ایرانی اسلامی را برگزار می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: در کشور به موضوع سبک زندگی ایرانی اسلامی پرداخته شده است ولی کافی نیست، ائمه جمعه شهرهای تبریز، خراسان شمالی و خراسان جنوبی در این راستا خوب کار کرده‌اند و خروجی مطلوبی داشته‌اند برخی از قلم ‌به دستان نیز در این رابطه کتابهایی نگاشته‌اند اما سعی می‌شود مباحث سبک زندگی ایرانی اسلامی عملیاتی شود و مباحث سلبی و مباحث ایجابی در این مسیر اجرایی شود.

ماهواره مثل سم مهلک سبک زندگی ایرانی و اسلامی را نشانه رفته است

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور ماهواره‌ها را سبب تغییر سبک زندگی ایرانی اسلامی دانست و فضای مجازی را دارای دو بعد مثبت و منفی خواند و گفت: فضای مجازی با وجود اینکه سبب نزدیکی و شفاف‌سازی ارتباطات شده اما در حوزه سبک زندگی ایرانی اسلامی جوانان و نوجوانان تاثیرات منفی بر جای گذاشته است.

وی با بیان اینکه باید آداب و رسوم مشکل ‌دار به ویژه در حوزه ازدواج کنار گذاشته شود و بر هنجارها تاکید و بر ناهنجاریها خط قرمز کشیده شودعنوان کرد: باید موضوع افزایش طلاق و کاهش ازدواج در کشور مورد توجه قرار گیرد.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور در خصوص فرهنگ حجاب و عفاف در جامعه نیز پاسخ داد: موضوع عفاف و حجاب که قانون آن جزو مصوبات شورای فرهنگ عمومی است یکی از مباحث مهم در کشور به شمار می رود.

وی افزود: ۲۷ دستگاه موظف به اجرای قوانین عفاف و حجاب هستند که مهمترین و تاثیرگزارترین آنها آموزش و پروش و صدا و سیما است و کمترین وظیفه را نیروی انتظامی بر عهده دارد اما با این وجود به سبب عمل نکردن برخی از دستگاهها به وظایف خود، عملکرد برخی دیگر که فعالیت خوبی داشته‌اند شاخص‌تر دیده می‌شود.

وضعیت اخلاقی شایسته ایران و جمهوری اسلامی نیست

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور همچنین در خصوص مباحث اخلاقی در جامعه، فرهنگ وجدان کاری، آپارتمان نشینی، رانندگی و بسیاری از مسایل فرهنگی پیش روی در جامعه گفت: هم اکنون وضعیت اخلاقی کنونی جامعه ما مطلوب جمهوری اسلامی و کشور ایران با سبقه فرهنگی بالا نیست.

شاهمرادی گفت: تا زمانی که مسؤولان کشور و سایت‌ها مسائل اخلاقی رعایت نکنند و دیوارهای اخلاقی در مهد کودک‌ها و مدارس تخریب شده باشد نمی‌توان انتظار داشت که وضعیت اخلاقی در جامعه مطلوب باشد.

وی به برخی از بداخلاقی‌های کاربران فضای مجازی اشاره کرد و گفت: عدم شناخت فضای مجازی سبب شده است که کاربران درک درستی از فضای مجازی نداشته باشند و به این درک نرسیده باشند که دیوار فضای مجازی شیشه‌ای است.

دبیر شورای فرهنگ عمومی، آذربایجان‌غربی را به لحاظ دارا بودن تنوع آداب و رسوم، قومیت‌ها، ادیان و مذاهب متمایز از استانهای دیگر خواند و عنوان کرد: این استان به سبب مرز مشترک با یک کشور اروپایی و نیز درگیری با مشکلات جنگ و رشادت‌آفرینی‌ها و شهادت‌ها از جمله استان‌های منحصر به فرد و مثال زدنی کشور است اما با این حال در راستای عملیاتی کردن برنامه‌های شورای فرهنگ عمومی خوب عمل کرده است.

کد N1352803

وبگردی