آفتاب
استاندار اردبیل

مناطق آزاد تجاری و صنعتی موجب حفظ سکونتگاه ها در نقاط مرزی می شود

مناطق آزاد تجاری و صنعتی موجب حفظ سکونتگاه ها در نقاط مرزی می شود

اردبیل - ایرنا - استاندار اردبیل راه تداوم اسکان مرزنشینان در نقاط مرزی را ایجاد و راه اندازی مناطق آزاد تجاری و صنعتی عنوان کرد

به گزارش ایرنا، مجید خدابخش روز چهارشنبه در جلسه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان اردبیل گفت: مشکلات موجود در نقاط مرزی به واسطه محرومیت از برخی امکانات بیشتر به چشم می آید و برای حفظ جمعیت در این نقاط که با موضوع امنیت نیز در ارتباط است، باید اشتغالزایی صورت گیرد.
وی افزود: راه اندازی مناطق آزاد تجاری و صنعتی با هدف ایجاد تولید صادرات محور بهترین راهکار برای حفظ جمعیت در مناطق مرزی است که در کنار اشتغال، منجر به ارزش افزوده و تحقق سیاست اقتصاد مقاومتی می شود.
استاندار اردبیل با تاکید بر اینکه مناطق آزاد باید سال ها پیش پیگیری می شد، بیان کرد: هم اکنون لایحه منطقه آزاد تجاری استان اردبیل در کنار 6 منطقه آزاد و 11 منطقه ویژه دیگر در دستور کار کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی قرار دارد که نیازمند پیگیری همه مسوولان است.
خدابخش با اشاره به حمایت های دولت تدبیر و امید از سرمایه گذاری و صادرات عنوان کرد: تولید و در نهایت صادرات چه در حوزه داخلی و چه خارجی امری ارزشمند بوده و هدف ایجاد مناطق آزاد، نیز گسترش روابط تجاری و صادرات است.
وی تصریح کرد: برخی منتقدان مناطق آزاد را یکی از حفره های قاچاق می نامند در حالی که در دیگر نقاط چنین نیست و اگر کاستی هایی در زمینه مناطق آزاد تجاری و صنعتی وجود دارد، باید با اصلاح قانون جبران شود.
استاندار اردبیل با اشاره به ظرفیت این استان در تبدیل شدن به باراندازی برای صادرات تولیدات داخل به همسایه های شمالی و از جمله بازار بزرگ کشور روسیه گفت: تولید و تجارت باید به گفتمان تبدیل شود و در کنار کالا به دنبال صدور خدمات فنی، مهندسی، پزشکی و آموزشی باشیم.
او افزود: صادرات پیشران توسعه است و اختصاص یک میلیارد دلار از محل مهار آبهای مرزی به استان اردبیل برای اراضی دیم شمال استان جهت سرمایه گذاری برای بازار داخل صرفه ندارد بلکه باید صنایع تبدیلی و تکمیلی صادرات محور احداث شود تا بتوان از این سرمایه گذاری بهره برداری کرد.
رییس اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی استان اردبیل نیزدر این جلسه از تلاش دولت تدبیر و امید در زمینه صادرات محصول سیب زمینی قدردانی کرد.
حسین پیرموذن گفت: پیشتر جمهوری آذربایجان از معامله با ایران خودداری می کرد و بازار در اختیار دیگر رقیبان قرار گرفته بود که با پیگیری های رییس جمهوری و هیات های تجاری، مشکلات صادرات استان به میزان زیادی رفع شده و از جمله در زمینه صادرات سیب زمینی امسال هیچ گونه مشکلی وجود ندارد.
وی افزود: برخی مشکلات موجود نیز باید در چارچوب قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار که مصوبه خود مجلس است، با حضور نمایندگان در جلسه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی برطرف شود.
رییس اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی استان اردبیل با انتقاد از غیبت هر هفت نماینده این استان در جلسه ها عنوان کرد: برای رفع مشکلات موجود باید نمایندگان در جلسه ها حضور داشته و به حرف های بخش خصوصی گوش فرا دهند.
8123/6016
کد N1352369

وبگردی