آفتاب

وبا تهدیدی برای سودان جنوبی پس از گرسنگی و غارت

وبا تهدیدی برای سودان جنوبی پس از گرسنگی و غارت

تهران- ایرنا- سازمان ملل متحد اعلام کرد که ده ها نفر در جوبا پایتخت سودان جنوبی به بیماری 'وبا'، مبتلا شده اند.

به گزارش شبکه خبری اسکای نیوز عربی، پس از اینکه سودان جنوبی در اثر درگیری ها و نارامی ها با گرسنگی و غارت کمک های بشر دوستانه ارسالی سازمان ملل متحد به این کشور روبه رو بود، حال با بیماری وبا مواجه شده است.
'فضیلة الشاریب' سخنگوی سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد که انتظار وقوع یک بحران انسانی گسترده در کشور سودان جنوبی را داریم چرا که به دلیل رکود اقتصادی شدید در این کشور نظام بهداشت و درمان با بحران مواجه است.
وی افزود: با شروع دوباره درگیری ها میان طرفداران 'سالواکر' رئیس جمهور سودان جنوبی و طرفدارن ریک ماچار معاون وی، وخامت وضعیت غیرقابل توصیف است.
براساس این گزارش، تاکنون 743 هزار نفر از این کشور فرار کرده و انتظار می رود که در ماه های آینده این میزان به یک میلیون نفر برسد.
همچنین تاکنون 4500 تن از کمک های سازمان غذای جهانی در سودان جنوبی شامل غذا، دارو و کمک های آموزشی و درمانی غارت شده اند؛ این سازمان تصمیم به ارسال کمک ها به شکل هوایی به مردم مناطق مختلف این کشور کرد، اما دولت سودان جنوبی شروط خاصی را برای پرواز هواپیماهای این سازمان قرار داد.
به تازگی درگیری های جدیدی بین نیروهای وفادار به سالوا کی یر رئیس جمهوری سودان جنوبی و سربازان حامی ریک ماچار معاون وی در پایتخت این کشور روی داد و به تبع آن، آتش بس شکننده ای در کشور برقرار شد.
موج جدید ناآرامی ها در سودان جنوبی، صدها کشته برجا گذاشته و هزاران نفر را مجبور به ترک خانه و کاشانه خود کرده است.
سازمان عفو بین الملل در خصوص جلوگیری از خروج اتباع سودان جنوبی از طرف نیروهای امنیتی این کشور هشدار داده است.
این نهاد مدافع حقوق بشر اعلام کرد که به دو شرکت هواپیمایی در سودان جنوبی دستور داده شده که اتباع این کشور به ویژه مردان را سوار هواپیماهای خود نکنند.
سران کشورهای آفریقایی روز گذشته (دوشنبه) در زمینه استقرار نیرو در سودان جنوبی به توافق رسیدند؛ ماموریت این نیروها دشوارتر از ماموریت صلحبانان سازمان ملل است که در حال حاضر در این کشور مستقر هستند
سودان جنوبی در سال 2011 از سودان استقلال یافت و دو سال بعد در سال 2013 درگیر جنگی داخلی شد.
این نزاع از آنجا شروع شد که ریک ماچار از سوی رئیس جمهوری سودان جنوبی به توطئه برای کودتا متهم شد.
دهها هزار نفر در این درگیری های جان باختند و تقریبا سه میلیون سودانی بی خانمان شدند.
حتی با وجود تشکیل دولت ائتلافی موقت در سال گذشته در سودان جنوبی، درگیری ها ادامه داشته است.
بحران انسانی در سودان جنوبی با بحران اقتصادی توام شده، به طوری که پول رایج این کشور از ارزش افتاده و تورم نیز از کنترل خارج شده است.
خاورم**9366**1275
کد N1352116

وبگردی