آفتاب
گزارش خبری مهر؛

شبانه‌روزی شدن گمرک بیله سوار پا درهواست/سه سال تأکید کافی نبود

شبانه‌روزی شدن گمرک بیله سوار پا درهواست/سه سال تأکید کافی نبود

اردبیل – با وجود اینکه صادرکنندگان و بازرگانان به مدت چندین سال است که فعالیت ۲۴ ساعته گمرک بیله سوار را درخواست دارند، این طرح هنوز اجرا نشده و حتی در خصوص اجرای آن تجمیع عقیده دیده نمی‌شود

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: موضوع ۲۴ ساعته شدن گمرک بیله سوار در شورای گفتگوی بخش خصوصی و دولتی برای چندمین بار مطرح شد.

موضوعی که تعجب اصحاب رسانه را به دنبال داشت؛ چرا که در طول سال‌های اخیر مسئولان متعددی از فعالیت ۲۴ ساعته گمرک یاد کرده و حتی این توفیق را به نام خود زده‌اند.

با این وجود صادرکنندگان و تجاری که در ارتباط مستقیم با گمرک هستند فعالیت ۹ صبح تا پنج عصر آن را بی‌نظیر در دنیا توصیف کردند.

بطوریکه یکی از تجار در این خصوص گفت: در همه جای دنیا گمرکات به صورت ۲۴ ساعته دایر است و این محدودیت زمانی فعالیت تجاری، ترانزیت کالا و امور اداری بازرگانان را با مشکل و تأخیر مواجه ساخته است.

بازرگانان در این جلسه خواستار توجه به این مطالبه چندساله شدند و این در حالی است که ۲۴ ساعته شدن گمرک بیله سوار از سال ۹۳ مطرح شد و به عنوان یک ضرورت حتی از سوی مسئولان نیز پیگیری می‌شد.

در نهایت عدم تحقق آن موجب شد اینبار به صورت قطعی نسبت به زمان فعالیت گمرک تصمیم‌گیری و اعلام نظر شود.

مدیرکل حمل‌ونقل و پایانه‌های استان اردبیل در این خصوص گفت: هر چند ۲۴ ساعته شدن گمرک درخواست شده اما به لحاظ امنیتی و مسائل دیگر مورد موافقت قرار نگرفت و بیله سوار به عنوان گمرک مرزی موردپذیرش قرار نمی‌گیرد.

علی رحمتی تصریح کرد: ساعت کاری پایانه از ۹:۳۰ صبح تا هفت عصر است و متأسفانه با تأخیر در آغاز کار امور اداری اغلب تا موقع ظهر با تأخیر مواجه می‌شود.

مدیرکل گمرکات استان اردبیل نیز در این جلسه با اشاره به گله‌مندی تجار از اختلاف ساعت فعالیت اداری گمرک بیله سوار و طرف آذری اضافه کرد: در پی جلسات مشترکی که داشتیم قرار بر این شده تا فعالیت همزمان آغاز شود.

در عین حال استاندار اردبیل به ضرورت بررسی ضرورت ۲۴ ساعته شدن گمرک بیله سوار تأکید کرد و خطاب به صادرکنندگان خواستار طرح این ضرورت شد.

مجید خدابخش تصریح کرد: ۲۴ ساعته شدن گمرک به معنی شیفت دستگاه های حاضر در گمرک است و باید بررسی شود آیا فعالیت تجار در وضعیتی که گمرک ۲۴ ساعته نیست مختل می‌شود یا نه.

وی افزود: جمهوری آذربایجان برای ۲۴ ساعته شدن اعلام آمادگی کرده و از طرفی در خود استان باید ضرورت فعالیت ۲۴ ساعته مورد بررسی قرار گیرد.

استاندار اردبیل در خصوص پیشنهاد دو شیفته کردن گمرک افزود: می‌توان نسبت به ۲۴ ساعته یا دو شیفته کردن اقدام کرد و در نهایت این طرح باید به نفع تجار تمام شده و بتواند بخشی از مشکلات آن ها را حل‌وفصل کند.

قدمت گمرک بیله سوار به حدود یک قرن قبل بازمی‌گردد بطوریکه مطابق سند موجود یکی از بازرسان گمرک در سال ۱۳۲۷ قدمت این گمرک در آن مقطع متجاوز از ۳۰ سال بوده است.

به دلیل اینکه عمده مراودات تجارت خارجی استان با نبود خط ریلی و دریایی و با محدودیت خطوط هوایی از این گمرک انجام می‌شود، کیفیت فعالیت گمرک بیله سوار تأثیر مستقیم در وضعیت تجارت خارجی استان دارد.

کد N1351940

وبگردی