آفتاب
بنگاه‌های اقتصادی

بازده سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کشوری بالاتر از میانگین بازار سهام

بازده سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کشوری بالاتر از میانگین بازار سهام

معاون سرمایه‌گذاری و امور اقتصادی صندوق بازنشستگی کشوری با بیان اینکه بازده بورسی سرمایه‌گذاری‌های صندوق بازنشستگی کشوری در مقایسه با ...

گروه بنگاه‌ها:معاون سرمایه‌گذاری و امور اقتصادی صندوق بازنشستگی کشوری با بیان اینکه بازده بورسی سرمایه‌گذاری‌های صندوق بازنشستگی کشوری در مقایسه با سرمایه‌گذاری‌های مشابه بیشتر است، گفت: بازده سرمایه‌گذاری‌های پرتفوی بورسی صندوق 3/ 16 درصد است، این در حالی است که بازده سرمایه‌گذاری بورسی مشابه 5/ 15 درصد بوده است. محمود شهشهانی‌پور روزگذشته در جمع خبرنگاران گفت: همچنین بازده سرمایه‌گذاری‌های صندوق طی پنج سال گذشته ۱۷۵ درصد بوده که در صنایع مشابه این عدد ۱۴۰ درصد است و این امر نشان می‌دهد صندوق بازنشستگی کشوری ثروت و سرمایه‌های خود را حفظ کرده و بازده آن را نیز افزایش داده است. وی بازده دارایی‌های صندوق نسبت به بهای تمام شده را ۳۹ درصد اعلام کرد و افزود: بازده دارایی صندوق نسبت به ارزش روز دارایی نیز ۱۶ درصد است. معاون سرمایه‌گذاری و امور اقتصادی صندوق بازنشستگی کشوری با اشاره به اینکه بازده سرمایه‌گذاری‌های صندوق در سال ۸۸ حدود ۷۰۰ میلیارد تومان بوده است، گفت: با اقدامات صورت گرفته، اکنون این عدد به 2هزار‌میلیارد تومان افزایش یافته است. شهشهانی‌پور تصریح کرد: در حال حاضر، 6 درصد از کل پرداخت‌های صندوق از محل سود سرمایه‌گذاری‌ها است که رقم بالایی محسوب نمی‌شود حفظ این عدد یا افزایش آن در سال‌های آینده، کار بسیار بزرگی خواهد بود.

وی با بیان اینکه ارزش دارایی‌های کم بازده صندوق برای واگذاری 2 هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است، گفت: حداقل ۱۰ شرکت کم بازده در صندوق بازنشستگی کشوری وجود دارد که با فروش آن 2 هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان حاصل خواهد شد، البته با توجه به حضور برخی از این شرکت‌ها در بورس، ممکن است این عدد افزایش یا کاهش یابد. وی تاکید کرد: آرایش سبد سهام شرکت‌های صندوق، امروز به‌گونه‌ای است که بیشتر به سمت سرمایه‌گذاری در حوزه‌های نفت، گاز و پتروشیمی حرکت کرده که از مزیت‌های اقتصاد ایران است و در کنار این سرمایه‌گذاری ها، به طرح‌های توسعه به ویژه در حوزه پتروشیمی نیز توجه شده تا با تغییرات و اصلاحات اندک یا سرمایه‌گذاری‌های کوچک، بازدهی این سرمایه‌گذاری‌ها افزایش یابد. وی با اشاره به ورود بخشی از سهام پتروشیمی جم در بورس استانبول گفت: در ماه گذشته نشستی با مسوولان بورس استانبول تشکیل شد و درصدد هستیم از مزیت این بورس برای عرضه بخشی از سهام پتروشیمی جم در بورس جهانی استفاده کنیم.

 

استیفای هزار میلیارد تومان از حقوق از دست رفته صندوق بازنشستگی

شهشهانی پور همچنین اظهارکرد: بیش از یک هزار میلیارد تومان از حقوق از دست رفته صندوق بازنشستگی کشور شامل ملک، سهام، مطالبات و موارد دیگر در دو سال اخیر استیفا شده و به همین میزان نیز حقوقی وجود دارد که پیگیر استیفا و بازگردانده شدن آن هستیم. وی با اشاره به برخی از حقوق استیفا شده در دوره مدیریت جدید صندوق بازنشستگی کشوری در دو سال اخیر تصریح کرد: یکی از مطالبات صندوق مربوط به قراردادی با شخص حقیقی در حوزه پتروشیمی بوده که با پیگیری‌های صورت گرفته ۱۰۰ میلیارد تومان از این مطالبات بازگردانده شده است.

وی افزود: در دولت گذشته، زمین مینی‌سیتی به ارزش ۵۰ میلیارد تومان فروش رفته که با بررسی‌های انجام شده مشخص شد ارزش افزوده این زمین پس از ساخت، به حدود ۷۰۰ میلیارد تومان می‌رسد که این زمین نیز پس از پیگیری‌های حقوقی بازگردانده شد. شهشهانی پور با اشاره به اصلاح ساختار و بازبینی‌هایی که در صندوق صورت گرفته است، اظهار کرد: از اواخر سال ۹۴ شش هلدینگ تخصصی تشکیل شده تا جهت ارائه خدمات تخصصی، گرفتن سهم مناسب از بازارهای موجود و حرکت در راستای تخصص محوری فعالیت کنند. در این زمینه استراتژی‌های هر یک از هلدینگ‌ها نیز براساس مزیت‌های اقتصادی بازار تهیه و تدوین شده است.

کد N1351458

وبگردی