آفتاب

مدیرکل توانبخشی: 75درصد بودجه بهزیستی درمراکز شبانه روزی هزینه می شود

مدیرکل توانبخشی: 75درصد بودجه بهزیستی درمراکز شبانه روزی هزینه می شود

گرگان – ایرنا - مدیرکل دفتر توانبخشی و مراقبتی سازمان بهزیستی کشور گفت: 75 درصد بودجه بهزیستی کشور صرف مراقبت و نگهداری جامعه زیر پوشش در مراکز شبانه روزی می شود.

به گزارش ایرنا، رامین رضایی روز سه شنبه در نشست خبری با رسانه های گلستان در گرگان اضافه کرد: هم اینک 773 مرکز شبانه روزی در کشور مسوولیت نگهداری و مراقبت از افراد مختلف زیرپوشش بهزیستی مانند سالمندان ، معلولان ، کودکان و بخش های دیگر را برعهده دارند و خدمات لازم توانبخشی ، تقویت سلامت جسمانی و روحی را به آنها ارایه می دهند.
وی بیان کرد: در این مراکز بیش از 42 هزار مددجو به صورت شبانه روزی نگهداری می شوند که به حدود 38 هزار نفر آنها از طرف سازمان بهزیستی یارانه برای نگهداری، خدمات توانبخشی، آموزشی و حرفه آموزی پرداخت می شود.
مدیرکل دفتر توانبخشی و مراقبتی بهزیستی افزود: رویکرد اصلی سازمان بهزیستی تغییر نگاه جامعه در بخش معلولان و سالمندان از مرکز محوری به خانواده محوری است.
رضایی ادامه داد: براساس این رویکرد به جای انتقال معلولان و سالمندان به مراکز نگهداری، از مددجویان زیرپوشش سازمان بهزیستی در منازل مراقبت می شود.
وی گفت: براساس این رویکرد و در طرحی به نام مراقبت در منزل، افرادی که در این بخش دارای تخصص کافی هستند با دریافت هزینه از طرف بهزیستی به صورت منظم در منازل مددجویان حاضر شده و خدمات لازم برای طی کردن دوران درمان و مراقبت از آنها را انجام می دهند.
مدیرکل دفتر توانبخشی و مراقبتی سازمان بهزیستی بیان کرد: هم اینک بیش از 5 هزار و 500 نفر در راستای اجرای این طرح از خدمات لازم بهره مند هستند.
رضایی ادامه داد: گام بعدی در راستای اجرای این طرح، بکار گرفتن و استفاده از اعضای خانواده معلولان و سالمندان برای مراقبت و نگهداری از آنان است.
وی گفت: در این طرح که با حذف موسسه های واسطه ای انجام می شود ، اعضای خانواده مددجویان که دوره های آموزشی لازم و ضروری را طی کرده اند، با نظارت کامل سازمان بهزیستی به مراقبت از عضو معلول و یا سالمند خانواده خود می پردازند.
مدیرکل دفتر توانبخشی و مراقبتی سازمان بهزیستی بیان کرد: به این افراد هم مبلغی از طرف سازمان بهزیستی پرداخت می شود تا انگیزه های لازم برای ادامه کار و مراقبت در آنان حفظ شود.
به گفته وی، تعداد سالمندان بالای 75 سال کشور بیش از 2 میلیون و 100 هزار نفر است ، ولی بهزیستی هم اینک به یک میلیون و 100 هزار نفر از این افراد خدمات ارایه می دهد و بقیه آنها در خانه ها و از سوی اعضای خانواده نگهداری می شوند.
وی افزایش تعداد سالمندان و حرکت جامعه به سمت پیری را یکی از آسیب ها و چالش های جدی ایران در آینده دانست و گفت: در کنار پیری جامعه، کم شدن تعداد اعضای خانواده ها و تغییر باورها و نگرش ها در برخورد و نگهداری از سالمندان ، لزوم راه اندازی مراکز مراقبت شبانه روزی سالمندان را ضروری تر می کند.
مدیرکل دفتر توانبخشی و مراقبتی سازمان بهزیستی در ادامه اشتغال را یکی از دغدغه های جدی معلولان کشور دانست و گفت: با وجود قانون جذب 3 درصد از کل نفرات به کارگیری شده در ادارات از جامعه معلولان، تاکنون این قانون اجرا نشده و الزامات جدی برای انجام آن از سوی نهادها و ارگان ها مورد نیاز است.
رضایی مناسب نبودن مبلمان شهری برای معلولان را یادآورشد و افزود: اگرچه در سال های اخیر قدم های مناسبی برای تسهیل در تردد معلولان، سالمندان و نابینایان برداشته شده است، ولی هنوز بسیاری از این افراد به خصوص در شهرهایی غیر تهران، با مشکلات عدیده و زیادی برای حضور در اجتماع و استفاده از ظرفیت های زندگی شهری رنج می برند.
وی همچنین به اقدامات موثر بهزیستی گلستان در بخش توانبخشی اشاره کرد و گفت: در پایان سه ماهه اول امسال برای اولین بار عملکرد و فعالیت های انجام شده استان ها در این بخش مورد بررسی قرار گرفت که گلستان در این رتبه بندی در جایگاه چهارم قرار گرفت.
به مناسبت هفته بهزیستی و با حضور مدیرکل دفتر توانبخشی و مراقبتی سازمان بهزیستی کشور امروز از چهار طرح پایگاه خدمات اجتماعی کوی محتشم ، مجتمع خدمات بهزیستی ترنم روستای زنگیان ، مرکز روزانه کودکان کار و خیابان مهر و صلح گرگان و مهد کودک غیردولتی آینده سازان گرگان به صورت متمرکز بهره برداری شد.
3091/1648
کد N1350411

وبگردی