آفتاب

"آزادی انجمن" روایتی از احکام داوری سازمان بین المللی کار

"آزادی انجمن" روایتی از احکام داوری سازمان بین المللی کار

کتاب آزادی انجمن که به تازگی ترجمه و منتشر شده گزیده ای از احکام داوری "کمیته ی آزادی انجمن" سازمان بین المللی کار را به خواننده ارائه می دهد.

به گزارش ایلنا، کتاب آزادی انجمن که به تازگی توسط «محمد عسگری» ترجمه و منتشر شده گزیده‌ای از احکام داوری سال‌های گذشته کمیته آزادی انجمن سازمان بین المللی کار را به خواننده ارائه می‌دهد.

این کتاب که در ۲۲۰ صفحه و در چاپ وزیری به نشر رسیده و توسط انجمن صنفی روزنامه‌نگاران آزاد تهران توزیع می‌شود، آگاهی خوبی از احکام داوری سازمان بین‌المللی کار به خواننده می‌دهد.

کمیتهٔ آزادی انجمن یک ارگانِ پایه‌ای در سازمان جهانی کاراست که در سال ۱۹۵۱ تاسیس شده و شامل ۹ عضو است. این ترکیب ۹ نفره که به صورت مشارکت سه جانبه تعیین می‌شود، به شکایت‌های کارگران (وکارفرمایان) و انجمن‌ها، سندیکا‌ها و سایر نهادهای صنفی آنان از دولت‌ها و کارفرمایان رسیدگی و حکم صادر می‌کند.

در هر پاراگراف این کتاب، موضوع مورد شکایت و رای و نظر کمیته نسبت به آن موضوع بیان شده است.

بخش ضمیمه این کتاب نیز علاوه بر توصیف و چگونگی شکل‌گیری کمیته آزادی انجمن، به تشریح قوانین و سازوکارهای حاکم بر روند شکایت به سازمان جهانی کار می‌پردازد و نحوه عملکرد این کمیته در قبال شکایات کارگران و کارفرمایان را شرح می‌دهد.

برای نمونه، در بخشی از متن کتاب و در بندی تحت عنوان اهمیت حق اعتصاب و نحوه اجرای آن آمده است:

کمیته، همواره حق اقدام به اعتصابات از سوی کارگران و تشکل‌های مربوط به آن‌ها را به عنوان ابزاری برای دفاع از منافع اقتصادی و اجتمای آنان شناسایی می‌نماید.

 حق اقدام به اعتصابات از جمله ابزارهای اساسی محسوب می‌گردد که با توسل به آن کارگران و تشکل‌های مربوط به آنان از توانایی ارتقاء و دفاع از منافع اجتماعی و اقتصادی خود برخوردار می‌گردند.

 حق اقدام به اعتصابات از جمله نتایج اصلی حق حفاظت شده ایجاد تشکل‌ها از سوی مقاوله نامه شماره ۸۷ محسوب می‌شود.

مطالعه این کتاب برای فعالان کارگری و صنفی از لحاظ شناسایی حقوق بنیادین کار و نحوه اجرای مقاوله نامه‌های بین‌المللی اهمیت بسزایی دارد.

کد N1350311

وبگردی