آفتاب

حمایت دولت ایران برای ورود سرمایه‌گذاران خارجی به کشور

حمایت دولت ایران برای ورود سرمایه‌گذاران خارجی به کشور

ایلنا: اگر سرمایه‌گذاران از تکنولوژی داخلی برای تولید انرژی تجدیدپذیر استفاده کنند تا 30 درصد قیمت بیشتری برای خرید برق از آنها پرداخت می‌شود که این امر حمایت بی‌سابقه‌ای برای حمایت از تولید داخل بوده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حمید چیتچیان وزیر نیرو در کنفرانس انرژی‌های بادی ایران با اشاره به تحولاتی که طی یک سال گذشته در ساختار انرژی‌های تجدیدپذیر کشور صورت گرفته اظهار داشت: در سال گذشته انواع فناوری‌های انرژی تجدیدپذیر با سرعت پیشرفت کرده و راندمان این سیستم افزایش یافته است به طوری که راندمان به بالای 40 درصد رسیده است.

وی همچنین گفت: انواع فناوری‌های جدید در نیروگاه‌های بادی و تمایل به ایجاد واحدهایی با ظرفیت بالاتر برای تولید برق از انرژی باد و فناوری برای استفاده از بیومس که نتیجه آن کاهش آلاینده‌ها و بهره‌گیری بیشتر از نیروگاه‌های بیومس است.

چیتچیان تصریح کرد: در سال گذشته بیش از 147 هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر در دنیا نصب شده که رقم قابل توجهی و نشان از تحول اساسی در صنعت برق دارد. البته اگرچه آهنگ رشد انرژی‌های تجدیدپذیر دراروپا کاهش یافته اما در سایر نقاط دنیا روند آن افزایشی بوده است.

وزیر نیرو برگزاری کاپ 21 و تعهد کشورهای دنیا برای کاهش CO2 و همچنین پذیرش تعهد برای استفاده بیشتر از انرژی‌های نو را از دیگر تحولات طی یک سال گذشته عنوان کرد.

وی همچنین به پایین آمدن شدید قیمت انرژی‌های فسیلی اشاره و اظهار داشت: اگرچه کاهش قیمت نفت باید استفاده از انرژی‌های نو را سرعت می‌بخشید این اتفاق رخ نداده است.

وی در ادامه تصریح کرد: کاهش قیمت انواع سیستم‌های استفاده از انرژی‌های نو در دنیا نشان داد که بدون استفاده از یارانه دولتی این سیستم‌ها توان رقابت با دیگر سیستم های تولید برق را پیدا کردند.

چیتچیان خاطرنشان کرد: نزدیک به 75 درصد از کل ظرفیت‌ انرژی‌ در سال 2015 به انرژی‌های تجدیدپذیر اختصاص یافته است.

وی در ادامه به وضعیت انرژی‌های تجدیدپذیر در ایران اشاره و اظهار داشت: ما به دلیل ظرفیت نیروگاه‌های بادی در کشور مقرر کردیم که 7500 مگاوات نیروگاه تجدید پذیر وارد مدار شده تا کشور از آن منتفع شود.

وزیر نیرو ادامه داد: ما در تیرماه سال گذشته نظام تعرفه جدید برای خرید قدیمی برق تجدیدپذیر را ابلاغ کردیم و براساس آن مدت تضمین خرید برق تجدیدپذیر از 5 سال به 20 سال افزایش یافت که این قضیه به سرمایه‌گذاران اطمینان می‌دهد که آسوده خاطر وارد بازار شوند که این رویه تا قبل از تیرماه سال گذشته دنبال نمی‌شد.

وی در ادامه با اشاره به دیگر تحول در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر در کشورمان اظهار داشت: از سال گذشته منطقی کردن قیمت خرید برق تجدیدپذیر مطرح شد که البته برخی نیز به آن انتقاداتی وارد کردند و عنوان کردند که چرا از تیرماه سال 94 تا اردیبهشت 95 و یک مدت کوتاه تغییر قیمت خرید اتفاق افتاد که باید پاسخ داد سیاستگذاران کشور نمی‌توانند چشم بر تحول در دنیا ببندند و طبیعی است که همزمان و متناسب با تغییرات جهان باید قیمت‌ها متعادل شود. پذیرفته نیست که با چشم بسته تحولات مثبت و فناوری‌های تجدیدپذیر و کاهش قیمت و همچنین وضعیت بازار دنیا را صرفاً با اتکا به اطلاعات گذشته و سیاست‌های قبلی ادامه دهیم. لذا از اردیبهشت سال جاری قیمت‌های جدید را اعلام کرده تا به سرمایه‌گذاران برای خرید تضمینی برق در آینده اطمینان خاطر داده باشیم و همچنین منافع بلندمدت آنها تضمین شود.

چیتچیان یادآورشد: اگر قیمت ها واقعی شود شبکه و دولت متضرر نشده و زمینه برای بهره برداری بهینه فراهم خواهد شد.

وزیر نیرو با اشاره به استقبال سرمایه گذاران از سیاست افزایش قیمت خرید تضمینی برق تجدیدپذیر تصریح کرد: از این به بعد فعلاً قرار نیست که تغییراتی داشته باشیم و اگر تغییراتی حاصل شود از قبل اعلام خواهیم کرد بنابراین سرمایه‌گذاران برای آینده ترغیب خواهند شد.

وی یادآور شد: طی این مدت همچنین تصویب آیین‌نامه بهینه‌سازی مصرف سوخت را داشتیم که برای خرید تضمینی برق اطمینا‌ن‌خاطر ایجاد می‌کرد.

وی تاکید کرد: همچنین وزارت نیرو اعلام کرده است که اگر سرمایه‌گذاران از تکنولوژی داخلی برای تولید انرژی تجدیدپذیر استفاده کنند تا 30 درصد قیمت بیشتری برای خرید برق از آنها پرداخت می‌شود که این امر حمایت بی‌سابقه‌ای برای حمایت از تولید داخل بوده است.

چیتچیان ابراز امیدواری کرد: شرکت‌های خارجی و داخلی نسبت به این مسئله (استفاده از تجهیزات ایرانی) توجه کنند چرا که سرمایه‌گذاران با اطمینان نسبت به خرید با قیمت بهتر از محصولات آنها استفاده می‌کنند و سود چند جانبه نیز برای کشور خواهد داشت.

وی در ادامه به قانون حمایت از برق از سوی مجلس اشاره و اظهار داشت: براساس این قانون از مصرف‌کنندگان به صورت مستمر عوارض برق دریافت خواهد شد که این پول صرف خرید برق تولیدی از انرژی‌های تجدیدپذیر خواهد شد.

وزیر نیرو برجام را تحولات  ویژه یک سال گذشته در کشور عنوان کرد و گفت: این موضوع باعث شد تعداد مراجعین از خارج از کشور به صورت فزاینده‌ای افزایش یابد و سرمایه‌گذاران داخلی امکان فاینانس از خارج داشته و همچنین تولیدکنندگان امکان استفاده از فناوری های برتر را خواهد داشت.

وی یادآور شد: طی این مدت شرکت‌های زیادی از دنیا به کشور ما مراجعه کردند و تمایل خود را برای انتقال تکنولوژی و فناوری به ایران اعلام کردند.

چیتچیان خاطرنشان کرد: در حال حاضر زمینه خوبی فراهم شده که شرکت‌های داخلی و خارجی جویند شوند و بتوانند در تولید برق و ساخت تجهیزات سرمایه‌گذاری کنند و این امر مورد حمایت دولت و وزارت نیرو قرار خواهد گرفت.

وی با اشاره به اینکه کشور ما دارای قانون صریح برای تشویق و حمایت از سرمایه‌گذاران خارجی است اظهار داشت: قانونگذاران در سال 80 قانون حمایت از سرمایه‌گذار خارجی را تصویب کرده‌اند و در سیاست‌های کلی نظام ابلاغی ازسوی مقام معظم رهبری نیز بر اهمیت سرمایه‌گذاری خارجی تاکید شده و در برنامه پنج ساله هم حمایت از سرمایه‌گذاری خارجی مورد تاکید قرار گرفته است که مطابق مقررات رسمی کشور است که سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی تجدیدپذیر را هم شامل می‌شود.

 

 

کد N1350194

وبگردی