آفتاب

نخست وزیر جدید استرالیا سوگند یاد کرد/ حداقل تغییرات در کابینه

نخست وزیر جدید استرالیا سوگند یاد کرد/ حداقل تغییرات در کابینه

کوالالامپور – ایرنا – 'مالکوم ترنبول' روز سه شنبه و پس از کسب پیروزی در انتخابات اخیر این کشور که به سختی توانست از سد رقبا بگذرد، برای یک دوره جدید دیگر به عنوان نخست وزیر این کشور سوگند یاد کرد.

به گزارش ایرنا، 'مالکوم ترنبول' که سال گذشته توانست پس از پیروزی درون حزبی با کنار گذاشتن 'تونی ابوت' بر کرسی نخست وزیری این کشور تکیه زند، در انتخابات اخیر مسائلی از قبیل ترمیم بودجه، همه پرسی در مورد ازدواج همجنسگرایان و ادامه سیاست های سختگیرانه در قبال پناهجویان و مهاجران غیرقانونی را در اولویت برنامه های خود قرار داد.
ائتلاف 'لیبرال - ملی گرا' این بانکدار سابق و ثروتمند که خود در یک نبرد نزدیک به پیروزی رسید، توانست از مجموع 150 کرسی مجلس نمایندگان استرالیا تنها 76 کرسی، و احتمالا یک کرسی دیگر که سرنوشت آن همچنان نامشخص باقی مانده را به خود اختصاص دهد.
پیروزی نه چندان موفقیت آمیز 'مالکوم ترنبول' اکنون این موضوع که آیا وی می تواند با موفقت دولت را رهبری کند، به سئوال بسیار از مردم تبدیل کرده است. این در حالی است که حزب مخالف دولت استرالیا (حزب کارگر) کرسی های مجلس نمایندگان خود را افزایش داده و شمار بیشتری از احزاب اقلیت ها و سناتورهای مستقل نیز در مجلس سنا با یکدیگر به رقابت می پردازند.
براساس گزارش شبکه خبر آسیا، 'مالکوم ترنبول' در محل خانه دولت در کانبرا با حضور 'پیتر کوسگراو' و نماینده ملکه الیزابت دوم در استرالیا سوگند یاد کرد.
وی به طور عمده وزرای پیشین خود را نیز حفظ کرد و تونی ابوت نیز که ماه سپتامبر سال گذشته از قدرت کنار گذاشته شد، در ترکیب جدید کابینه وی جایگاهی کسب نکرد.
از جمله تغییراتی که در کابینه جدید استرالیا رخ داده است می توان به ورود 'کرسیتوفر پاین' اشاره کرد که پیش از این وزارت صنعت، علم و نوآوری را در اختیار داشت اما اکنون به وزارت صنایع دفاعی راه پیدا کرد و 'گرگ هانت' وزیر پیشین محیط زیست این کشور نیز پست پیشین وی را از آن خود کرد.
عرصه سیاسی استرالیا در سال های گذشته فراز و نشیب زیادی را طی کرده است که تغییرات پی در پی نخست وزیران این کشور از سایر تغییرات مشهودتر بوده، به گونه ای که از سال 2013 تاکنون چهار نخست وزیر بر این مسند تکیه زده اند.
آساق**241**1611
کد N1349761

وبگردی