آفتاب

وزیر دفاع انگلیس خواستار حفظ و تقویت توان بازدارندگی هسته ای این کشور شد

وزیر دفاع انگلیس خواستار حفظ و تقویت توان بازدارندگی هسته ای این کشور شد

لندن - ایرنا - مایکل فالون وزیر دفاع انگلیس روز دوشنبه ضمن تأکید بر ضرورت تصویب طرح نوسازی سامانه دفاع هسته ای این کشور موسوم به ترایدنت در مجلس عوام، گفت انگلیس برای مقابله با تهدیدات ناشی از روسیه و تروریسم نیازمند حفظ و تقویت توان بازدارندگی هسته ای است.

به گزارش ایرنا، وزیر دفاع انگلیس در آستانه رای گیری در مورد نوسازی سامانه دفاع هسته ای این کشور موسوم به ترایدنت در مجلس عوام، در گفت وگو با شبکه اسکای نیوز به نمایندگان حزب کارگر در پارلمان هشدار داد که مساله بازدارندگی هسته ای را وارد مجادلات و بازی های سیاسی خود نکنند.
وی افزود: 'ما در حال حاضر مواجه با تمامی تهدیدات اعم از تروریسم، سلاح های متعارف و نیز هسته ای هستیم. هیچ کس پیش بینی ظهور داعش در خاورمیانه و دخالت روسیه در اوکراین و ضمیمه کردن کریمه به خاک خودش، را نمی کرد.'
وزیر دفاع انگلیس افزود: ما نمی توانیم با این مساله ( نوسازی سیستم ترایدنت) با توجه به اتفاقاتی که ممکن است در دهه 2030 و یا 2040 و یا 2050 بیفتد، قمار کنیم.
وی افزود: ما نمی توانیم با این فرض که جهان در صلح بسر می برد و یا هیچ تهدیدی وجود نخواهد داشت، دفاع هسته ای را کنار بگذاریم.
البته وزیر دفاع انگلیس توضیح نداد که چگونه بازدارندگی هسته ای می تواند مانع از حملات گروه های تروریستی چون داعش که به دنبال حمله به اهداف نرم ( حمله به تجمعات و مردم بی دفاع ) هستند، در خاک این کشور شود.
در همین حال 'ایمیلی ترونبری' وزیر دفاع کابینه در سایه حزب کارگر روز دوشنبه در واکنش به سخنان مایکل فالون گفت که او از دادن رأی به طرح نوسازی سامانه دفاع هسته ای انگلیس خودداری خواهد کرد.
وی همچنین محافظه کاران را متهم کرد که به دنبال بازی سیاسی با هدف گرفتن رای برای طرح نوسازی ترایدنت هستند.
جرمی کوربین رهبر حزب کارگر نیز پیشتر در گفت وگو با روزنامه گاردین که روز دوشنبه منتشر شد، گفت خلع سلاح هسته ای از جمله شعارهای محوری کارزار تبلیغاتی اش در رقابت رهبری حزب کارگر بوده و به کسانی که به او رأی داده اند، قول داده است که با این طرح مخالفت کند.
جرمی کوربین نوسازی سامانه دفاع هسته ای انگلیس را مغایر با پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای، دانست و گفت: 'من در تمام عمرم به دنبال صلحی فراگیر بوده ام و فکر می کنم که فرصتی برای نشان دادن رهبری در این زمینه در جهان در اختیارداریم.'
کوربین که در حال حاضر مواجه با فشار نمایندگان پارلمانی حزب کارگر برای برکناری است، پیش ازاین گفته است از نوسازی زیردریایی های انگلیس حمایت می کند مشروط به اینکه حامل کلاهک های هسته ای نباشند که این مساله با انتقاد شدید مایکل فالون وزیر دفاع این کشور مواجه شده است.
سامانه تسلیحات هسته ای انگلیس در حال حاضر متشکل از 4 فروند زیردریایی 'ونگارد است' که موشک های راهبردی 'ترایدنت' را حمل می کنند. این زیردریایی ها از دهه 1960 میلادی تاکنون در پایگاه دریایی 'فاسلین ' واقع در ساحل غربی اسکاتلند، مستقر هستند.
طبق اعلام وزارت دفاع انگلیس، زیردریایی های هسته ای فعلی این کشور باید در اواسط دهه 2020 میلادی، از خدمت خارج شوند و مجلس عوام باید تا سال 2016 میلادی در مورد جایگزین آنها تصمیم بگیرند.
اگرچه براساس برآوردهای رسمی، هزینه بازسازی سامانه هسته ای ترایدنت (شامل ساخت چهار زیردریایی جدید)، درحدود 30 میلیارد پوند، به علاوه 10 میلیارد هزینه های پیش بینی نشده، اعلام شده است، اما موسسه خدماتی سلطنتی انگلیس در سال 2013 میلادی تخمین زده بود که هزینه عملیات جایگزینی سیستم سامانه تسلیحاتی هسته ای 70 تا 80 میلیارد پوند هزینه در پی خواهد داشت. در همین حال کمیسیون مستقل ترایدنت نیز در سال 2014 میلادی این عملیات را یک صد میلیارد پوند برآورد کرده بود.
به گفته منابع دفاعی انگلیس، هر زیردریایی ونگارد جدید دارای 16 سیلوی موشک ترایدنت حامل کلاهک های هسته ای است که می توانند هدف هایی را تا شعاع 4 هزار مایلی را بزنند.
در همین حال 'ترزا می' نخست وزیر جدید انگلیس انتظار می رود که روز دوشنبه در نشست مجلس عوام از نمایندگان پارلمان به ویژه نمایندگان حزب کارگر بخواهد که به طرح نوسازی سامانه هسته ای این کشور موسوم به ترایدنت رأی مثبت دهند.
گفته می شود، ترازمی' نخست وزیر انگلیس، در جریان سخنرانی اش در مجلس عوام در مورد افزایش خطر حملات هسته ای در جهان هشدار خواهد داد.
'تراز می' براساس متن سخنرانی اش که بخش های از آن روز دوشنبه منتشر شد، مدعی شده است که نوسازی سامانه دفاع هسته ای ترایدنت برای تامین امنیت ملی انگلیس بسیار مهم شمرده می شود.
به گفته نخست وزیر انگلیس، وجود تهدیدات ناشی از تروریست ها و نیز وجود دولت های 'شرور' در طی 40 سال گذشته، اجرای برنامه هسته ای این کشور به عنوان یک 'بیمه' ضروری می سازد.
«ترزا می» پیش از آنکه جانشین دیوید کامرون شود، در یادداشتی در روزنامه دیلی میل با برشمردن تهدیدهای امنیتی، تصریح کرده بود درصورتی که نخست وزیر شود، سامانه دفاع هسته ای کشورش موسوم به 'ترایدنت' را نوسازی و تقویت خواهد کرد.
وی در این مقاله با اشاره به گسترش تهدیدهای امنیتی در جهان اظهار داشت: جهان نسبت به سال های گذشته به مکانی خطرناک تر بدل گشته است و دولت محافظه کاری که من رهبری آن را برعهده خواهم داشت، بحث دفاعی را در اولویت کارهایش قرار خواهد داد.
وزیر کشور انگلیس تصریح کرد: ما نیازمند چهار زیردریایی هستیم که بتواند آنچه در ادبیات نظامی «دفاع دائم نظامی در دریا» خوانده می شود، را اجرا کند.
در همین حال 'انگس رابرتسون ' یکی از نمایندگان پارلمانی حزب ملی اسکاتلند خواستار بررسی بیشتر طرح بازسازی ناوگان زیردریایی هسته ای ترایدنت شده است.
وی از «ترزا می» نخست وزیر درخواست کرده است که در نشست روز دوشنبه مجلس عوام این طرح را مطرح نکند، تا با دقت بیشتری بررسی شود.
رابرتسون تصریح کرده است: «ترایدنت سامانه تسلیحاتی غیراخلاقی، ناپسند و زائدی است و تلاش برای بازسازی آن از مهم ترین تصمیماتی است که پارلمان تاکنون گرفته است.»
وی افزود: ' صرف هزینه صدها میلیارد پوند برای تسلیحات کشتار جمعی از لحاظ اخلاقی و اقتصادی، برای دولت انگلیس به ویژه زمانی که از بودجه خدمات عمومی کاسته می شود، غیر قابل دفاع است.
'نیکلا استرجن' رهبر حزب ملی اسکاتلند که هم اینک دولت محلی اسکاتلند را در اختیار دارد، پیش از این رسما مخالفت خود را با نوسازی سامانه دفاع هسته ای انگلیس اعلام کرده است.
انتظار می رود که طرح نوسازی سامانه دفاع هسته ای انگلیس در نشست روز دوشنبه مجلس عوام انگلیس، به رغم مخالفت رهبران حزب کارگر و حزب ملی اسکاتلند، رای لازم را بدست آورد.
اروپام**4**1552
کد N1349098

وبگردی